^ Scroll to Top

Monday, June 9, 2008

Bersikap Jujur dan Lemah Lembut Terhadap Anak-anak

Seringkali, orang tua merasa bahawa sikap jujur hanyalah kewajiban anak. Ketika anak menumpahkan susu atau coklat di permaidani, kerana takut, mereka mungkin akan berkata, “Bukan saya, ibu!” Lalu, ibu bapa akan marah dan membentak, “Jangan bohong!” Namun, tanpa sedar, ibu bapa pun sering membohongi anak.

Apabila kita letih atau penat ketika si anak kecil mengajak bermain di taman, ibu bapa dengan mudah berkata, “Esok, ya sayang!” Bagaimanapun, esok, apa yang terjadi? Seringkali ibu bapa melupakan janji itu begitu saja.

Bohong adalah salah satu akibat daripada sikap pemarah orang tua. Namun, boleh jadi pula, anak suka berbohong kerana meniru ibu bapanya yang juga sering tidak jujur terhadapnya. Kerana itu, dalam artikel ini penulis akan membahas mengenai dua sifat yang harus dipegang teguh oleh ibu bapa, iaitu jujur dan lembut.

SIKAP JUJUR

Abdul Hamid Jasim Al-Bilali dalam bukunya yang berjudul Seni Mendidik Anak menyebutkan, “Penyebab kenakalan anak (termasuk di antaranya berbohong) adalah kerana contoh yang buruk.” Menurut Al-Bilali, “Seseorang anak tentu tidak mudah menerima anjuran kebaikan daripada ibu bapanya jika ternyata perbuatan orang tua mereka sendiri tidak seiring daripada apa yang diperintahkan. Anak disuruh berkata-kata secara jujur, tetapi mereka sendiri sering berdusta dan jika berjanji tidak ditepati.”

Allah s.w.t berfirman dalam surah As-Saf, “Sungguh besar dosanya di sisi Allah jika kamu berbicara apa yang tidak kamu lakukan.” Ada kalanya, orang tua memang tidak marah menghadapi ´kenakalan´ anaknya, tetapi menggunakan cara berbohong. Hal ini sama-sama berkesan buruk. Sering kita dengar ibu bapa melarang anaknya dengan berbohong, “Hei, jangan bising, nanti hantu datang, baru tahu!” Hal ini akan membuatkan anak menjadi penakut dan sekali gus mengajarnya berbohong. Apabila anak bising, sebaik-baiknya kita mengalihkan perhatiannya dengan mengajak bermain atau membacakannya cerita-cerita yang bermanfaat.

SIKAP LEMBUT

Sikap lembut kadang-kadang amat sukar dipertahankan oleh ibu bapa. Anak-anak kecil umumnya melakukan perbuatan-perbuatan yang dalam pandangan orang dewasa adalah ´nakal.´ Namun, ada fakta penting yang harus difahami oleh orang tua, iaitu sesungguhnya, anak-anak kecil tidak pernah bermaksud untuk berbuat nakal. Dia bahkan tidak memahami konsep nakal itu sendiri. Apa pun yang dia lakukan adalah sesuai dengan kemampuan nalurinya pada ketika itu. Apabila dia menumpahkan susu di atas permaidani, itu bukanlah kesengajaan kerana ingin membuat anda sibuk mencuci permaidani, tetapi kerana keseimbangan ataukeadaan tangannya yang belum stabil.

Apabila dia merosakkan mainannya, itu lebih kepada sifat ingin tahunya. Apabila dia bermain-main dengan pasu kristal kesayangan anda dan akhirnya pecah, itu bukanlah kerana sengaja ingin membuatkan anda marah. Bagi kanak-kanak kecil, bermain adalah proses belajar. Dia akan belajar memahami bahawa barang kaca akan pecah apabila dihempas atau dibaling ke lantai.

Rasulullah s.a.w bersabda; “Kegemaran, permainan dan kelincahan gerak seorang anak pada waktu kecil, akan mempertajamkan pemikirannya ketika dewasa.” (Hadis riwayat Tirmizi).

Imam Al-Ghazali menjelaskan dalam Ihya ´Ulumuddin, bahagian V, bab Mengubati Penyakit Hati, “Hendaknya anak-anak kecil diberi kesempatan bermain. Melarangnya bermain dan menyibukkannya dengan belajar terus akan mematikan hatinya, mengurangi kecerdasannya, dan membuatnya jemu terhadap hidup, sehingga dia akan sering mencari alasan untuk membebaskan diri dari keadaan sesak itu.”

Menurut Ma´ruf Zurayk, pensyarah Pendidikan dan Psikologi Universiti Darul Mukminin Damascus, menjelaskan, “Pendidikan anak yang dilakukan dengan bentuk yang keras dan kaku mengakibatkan perasaan tertekan, hancurnya keperibadian, dan tidak adanya kesempatan untuk mengungkapkan keperibadian anak. Inilah hal-hal yang menyebabkan anak menggunakan aspek kebohongan sebagai sarana, yang dengan jalan itu, dia memperoleh tempat yang dianggap baik dan dikagumi bagi kedua ibu bapanya.”

Menurut Zurayk lagi, “Kadang-kadang anak juga berbohong kerana takut hukuman yang dijatuhkan kepadanya atau hanya kerana sekadar kesenangan yang timbul dari sikap menentang terhadap kekuasaan yang keras orang tuanya.”

Matthew McKay telah menghabiskan waktu dua tahun untuk mengkaji perilaku marah orang tua dan kesannya terhadap kanak-kanak. Dia menemukan bahawa 2/3 ibu bapa (daripada 285 orang tua yang dikaji) mengungkapkan rasa marah kepada anak dengan berteriak dan membentak – sekitar lima kali seminggu. Ini bermakna, hampir setiap hari anak-anak menerima bentakan daripada ibu bapanya. Menurut McKay, “Apabila anda membentak anak hampir setiap hari, hati anak akan terluka. Apabila hanya sekali seminggu atau sekali sebulan, anak tidak akan merasakan adanya serangan psikologi terhadap dirinya.”

Daripada anda menghabiskan tenaga untuk marah dan akan meninggalkan kesan negatif pada psikologi anak, lebih baik anda melakukan perbuatan preventif, misalnya, jangan meletakkan barang mudah pecah di tempat yang terjangkau oleh anak. Atau, selagi anak masih kecil, anda tidak perlu memasang permaidani atau permadani mahal di lantai yang memerlukan tenaga tambahan untuk membersihkannya.

Sebaiknya pula, ibu bapa menghindari kata-kata yang bersifat larangan. Pertama, anak sukar menentukan alternatif atau pilihan tindakan. Misalnya, ketika ia menjerit-jerit, kita akan membentak, “Syyyy, diam, jangan menjerittttt!!!!!!”

Lantas, dia akan melakukan aktiviti lain, seperti memukul meja. Apabila kembali kita melarangnya, anak akan bingung, “Apa yang harus aku lakukan? Ini jangan, itu jangan. Yang mana yang boleh?”

Kedua, larangan (lebih-lebih lagi yang disertai bentakan dan marah) akan membuatkan anak kehilangan kreativitinya. Adalah naïf apabila orang tua melarang anak merosakkan mainannya yang hanya berharga sepuluh ringgit tetapi menebusnya dengan kematian kreativiti yang merupakan bekalan utama anak untuk kehidupan pada masa hadapan.

Tulisan ini akan penulis akhiri dengan hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud, “Setiap di antara kamu adalah pemimpin dan akan diminta pertanggungjawapan atas apa yang dipimpin.” Ayah dan ibu adalah pemimpin anak-anak dan kemudian hari Allah s.w.t akan meminta pertanggungjawapan atas apa yang telah mereka lakukan terhadap anak-anak mereka. Lantaran itu, bersikaplah secara jujur dan lembut terhadap anak-anak anda. Wallahua´lam.



...dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

Sifat Malu Kunci Didikan Rohani Berakhlak Mulia

Oleh Aminudin Mansor

SIFAT malu adalah salah satu sifat yang patut ada dalam diri setiap
remaja Islam. Bagaimanapun, sifat malu ini mestilah bertempat kerana
ada peribahasa Melayu mengatakan, "malu biarlah bertempat."

Kita tidak mahu remaja terhalang mengejar kemajuan oleh sebab sifat
malu yang terlalu tebal. Bagaimanapun, pada masa kini keseluruhannya
remaja kita sudah tidak mempunyai sifat malu.

Sifat malu dapat diistilahkan sebagai berasa aib (hina, rendah)
kerana membuat sesuatu yang salah atau tidak sopan, berasa tidak
senang melakukan perkara dilarang Allah.

Manusia diciptakan Allah dengan sempurna, salah satu sifat yang patut
ada dalam diri seseorang insan adalah malu terutama sekali berasa
malu kepada Allah jika melakukan perbuatan terlarang.

Jika manusia mengetahui Allah memberikan pelbagai macam kenikmatan
kepada manusia seperti kenikmatan mata untuk melihat, telinga untuk
mendengar, lidah untuk merasa dan nikmat paling besar berupa iman
kepada Allah.

Manusia harus malu jika mengerjakan kemaksiatan, manusia juga patut
berasa malu jika lupa kepada nikmat yang diberikan kepadanya,
perasaan malu ini harus dimiliki setiap manusia beriman.

Jika perasaan malu tidak ada dalam diri seseorang, maka itu suatu
alamat kehancuran bagi manusia itu sendiri sebab hilangnya malu akan
menarik pelbagai macam perbuatan maksiat dan kerosakan di muka bumi.

Bagi remaja, malu adalah kunci mencegah daripada segala yang merosak
akhlak. Sifat itu dapat disemai seseorang apabila selalu bergaul
dengan orang beriman, berilmu pengetahuan dan mempunyai budi pekerti
luhur.

Orang yang memiliki rasa malu akan menyesal apabila melakukan perkara
ditegah dan ia menunjukkan hati kecilnya hidup, batinnya suci dan
bersih.

Tetapi sebaliknya, bagi orang yang sudah tidak memiliki rasa malu,
dia berasa seronok apabila melakukan perbuatan tidak patut dilakukan
sekalipun ramai orang mengetahuinya, bahkan sehingga melanggar
kesopanan dan larangan agama.

Malu itu diwajibkan oleh Islam kerana malu termasuk sebahagian
daripada iman, sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Malu
itu sebahagian daripada iman." (Hadis riwayat Muslim dan At-Tirmidzi
dari Ibnu Umar)

Islam mengingatkan umatnya supaya memerhatikan rasa malu kerana rasa
malu termasuk sebahagian daripada iman, juga menjadi sebab
terbentuknya akhlak mulia. Apabila hilang rasa malu akan rosaklah
akhlaknya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya semua agama itu
mempunyai akhlak dan akhlak Islam itu berperangai malu." (Hadis
riwayat Imam Malik)

Tokoh Islam, Sulaiman Darani pernah berkata, "seseorang yang berbuat
sesuatu perbuatan kerana didorong empat sebab; rasa takut, mengharap
pahala, mengagungkan Allah dan rasa malu. Semulia-mulia mereka ialah
orang yang berbuat kerana malu."

Sikap ini bersumber kepada keyakinan bahawa Allah selalu melihat
kepadanya pada setiap waktu dan keadaan, rasa malunya berbuat
kebajikan lebih besar daripada malunya dalam berbuat kemaksiatan.
Manusia yang bersifat seperti ini akan mendapat balasan daripada
Allah.

Kita pernah mendengar peribahasa Melayu menyatakan, "Malu berkayuh
perahu hanyut, malu bertanya sesat jalan." Sifat malu seperti ini
tidaklah kita kehendaki dalam masyarakat kerana disebabkan terlalu
pemalu sehingga menyusahkan diri sendiri.

Apa yang ditegaskan ialah sifat malu melakukan sesuatu bertentangan
ajaran Islam. Sifat malu seperti ini amat dituntut dalam pendidikan
rohani.

Rasulullah SAW adalah seorang yang terlalu baik perangainya, seorang
paling mulia akhlaknya, tinggi ketaatan kepada perintah Allah dan
segala tugas kewajipan kemasyarakatannya serta selalu menahan diri
daripada segala larangan-Nya.

Diriwayatkan daripada Abi Sa'id al-Khudri, ia berkata yang
maksudnya: "Rasulullah SAW adalah lebih pemalu daripada gadis dalam
pingitan. Dan apabila terjadi sesuatu yang tidak disukainya, kami
dapat mengenal daripada wajahnya." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Malu sebenar-benarnya adalah ikatan yang tidak dapat dipisahkan dalam
hidup beragama kerana antara iman dan malu itu suatu ikatan yang utuh
dan tidak dapat dipisahkan antara satu dengan lain.

Kajian ahli psikologi menyatakan, sifat malu dapat membantu membaiki
akhlak seseorang, sementara sifat pemalu yang tidak betul pada
tempatnya boleh menjejaskan imej seseorang. Jika rasa malu hilang
maka secara beransur-ansur sifat insannya menurun, sampai kepada
darjat yang paling rendah.

Oleh itu, asuhan sejak kecil penting kepada anak supaya mereka
memiliki sifat malu positif iaitu mengikut ajaran Islam. Tugas ibu
bapa mendidik anak dengan menanamkan rasa dan sifat malu dalam diri
mereka.

Sudah menjadi fitrah kejadian manusia itu sendiri, apabila manusia
diberi akal sempurna hilang daripadanya sifat malu, maka ia akan
menjadi ganas bahkan lebih ganas daripada haiwan tidak berakal.

Manusia yang hilang rasa malu akan berbuat semahunya tanpa
mempedulikan adanya aturan dan kesopanan dalam masyarakat, menjadi
liar, rakus dan kurang ajar. Tidak hairanlah jika kita mendengar
gejala bohsia, lari dari rumah, bersekedudukan, melakukan perbuatan
maksiat, terbabit penagihan dadah, pil khayal yang mengancam remaja
dewasa ini.

Sudah tentu perkara seumpama tidak akan berlaku jika remaja mempunyai
sifat malu, berbudi bahasa, berakhlak mulia dan menjauhkan perbuatan
keji ini.

Hanya iman yang kuat dalam diri remaja dapat menghindarkan segala
perbuatan yang boleh merosakkan diri, bangsa dan negara. Ingatlah
remaja hari ini adalah pelapis dan pemimpin negara pada masa depan.



...dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

Memelihara Sifat Takwa Kepada Allah S.W.T.

WAHAI orang-orang yang beriman! apabila kamu berbisik-bisik sesama
sendiri, maka janganlah kamu berbisik-bisik untuk melakukan dosa dan
pencerobohan serta perbuatan derhaka kepada Rasulullah SAW, dan
(sebaliknya) berbisiklah untuk berbuat kebajikan dan bertakwa. Dan
hendaklah kamu tetap bertakwa kepada Allah yang kepada-Nya kamu semua
akan dihimpunkan (pada hari kiamat untuk dihitung amal kamu dan
menerima balasan). (al-Mujadalah: 9)

HURAIAN

Allah SWT melarang keras orang-orang yang beriman mengadakan
perbincangan sulit dalam suasana yang boleh menimbulkan keraguan,
menggugat kepercayaan dan membangkitkan kebimbangan di kalangan umat
manusia. Apatah lagi, jika perbincangan tersebut merupakan perbuatan
untuk menentang Rasulullah SAW, sama ada secara langsung atau tidak
langsung.

Islam menganjurkan perbincangan mengikut adab dan peraturan yang
betul. Sesuatu tindakan yang hendak diambil yang melibatkan
kepentingan ummah perlu diberitahu kepada ketua dan seterusnya
dibincangkan bersama ahli-ahli yang lain bagi mengatur strategi yang
berkesan dan mengambil tindakan yang bijaksana.

Sekiranya adab dan peraturan musyawarah ini diikuti, sudah pasti akan
menghasilkan kesan yang positif yang dapat memberi faedah dan
kebaikan kepada umat manusia. Sehubungan itu, semua orang beriman
diseru melakukan hanya perkara-perkara kebaikan dan bertakwa kepada
Allah sahaja. Sifat takwa akan dapat memelihara mereka daripada
tergelincir dari jalan Allah dan menyelamatkan mereka daripada azab
seksa pada hari kiamat kelak kerana Allah SWT pasti akan
membangkitkan seluruh umat manusia untuk dihitung segala amal
perbuatan mereka semasa di dunia.

KESIMPULAN

Islam menganjurkan umat manusia untuk mengadakan perbincangan demi
menghasilkan faedah dan kebaikan untuk semua. Orang yang bertakwa
kepada Allah SWT akan sentiasa berhati-hati dalam membuat sebarang
keputusan kerana takutkan kemurkaan dan balasan Allah SWT di akhirat
kelak.

.
..dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

Sunday, June 8, 2008

Perkasa Ummah Tonggak Perpaduan

Ulul Albab: Perkasa ummah tonggak perpaduan
Oleh Abdurrahman Haqqi

Kewajipan umat Islam perlu dilaksana secara amali, bukan sekadar
ucapan di bibir

JARANG kita menjumpai satu-satu perkataan dalam bahasa Melayu yang
mempunyai tujuh makna dalam kamus. Setakat ini, hanya beberapa
perkataan saja yang mempunyai lebih tujuh makna termasuk
perkataan 'cukup', 'kuasa' dan 'saudara'. Hal ini berlaku dalam
masyarakat kerana kesignifikanan perkataan berkenaan seperti
penggunaan yang luas dan pengertiannya. Itulah kelebihan perkataan
cukup, kuasa dan saudara yang ada dua signifikan ini.

Saudara dalam Kamus Dewan mempunyai erti, 1. orang yang sama ayah dan
ibunya (ibu atau ayahnya saja yang sama), abang (kakak) atau adik; 2.
orang yang ada hubungan kekeluargaan, sanak saudara; 3. orang yang
sama darjat (sekutu, segolongan dan lain-lain); 4. kawan, sahabat,
teman; 5. bahasa halus kata ganti kedua (seperti awak, kamu, anda)
yang digunakan terutama pada lelaki; 6. tembuni, uri (yang keluar
mengiringi bayi yang lahir; dan 7. kiasan sesuatu yang hampir sama
(keadaan, sifat dan lain-lain. Sedangkan persaudaraan didefinisikan
sebagai perihal bersaudara, perhubungan seperti bersaudara, pertalian
yang rapat sekali (seolah-olah bersaudara).

Dalam bahasa al-Quran, persaudaraan disebut secara khasnya dengan dua
perkataan utama iaitu ikhwah dan ikhwan di mana kedua-duanya adalah
kata jamak daripada akh. Kata ikhwah disebutkan di empat tempat,
manakala ikhwan disebut sebanyak 22 kali.

Apa yang membezakan kedua-dua perkataan itu? Al-Quran menggunakan
kata ikhwah untuk merujuk makna persaudaraan yang ada hubungan darah
seperti erti 1 dan 2 dalam kamus di atas sedangkan ikhwan lebih umum
yakni seperti erti 3 dan 4.

Dalam Surah An-Nisaa' ayat 11 disebutkan maksudnya "... Kalau pula si
mati mempunyai beberapa saudara (adik-beradik)..." Dan pada ayat 176-
nya disebutkan maksudnya "... Dan sekiranya mereka (saudara itu)
ramai, lelaki dan perempuan, maka bahagian seorang lelaki menyamai
bahagian dua orang perempuan". Kedua-dua ayat ini menggunakan kata
ikhwah bagi merujuk hukum waris untuk yang mempunyai hubungan darah.

Dalam Surah Yusuf ayat 58 disebutkan maksudnya "Dan (setelah tiba
musim kemarau) datanglah saudara Yusuf (ke Mesir), lalu masuklah
mereka mendapatkannya; Yusuf dengan serta merta kenal mereka, sedang
mereka tidak mengenalnya." Ayat ini adalah satu rentetan kisah Nabi
Yusuf AS dan saudara-saudaranya di mana ketika terjadi krisis
makanan, ayah mereka Nabi Ya'qub AS menghantar saudara-saudara Nabi
Yusuf ini ke Mesir dari Palestin untuk mencari bekalan makanan.

Dan dalam Surah al-Hujarat ayat 10 disebutkan maksudnya: "Sebenarnya
orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di
antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah
kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat." Ayat ini mengajarkan kepada
kita agar orang beriman yang bertelagah mestilah didamaikan kerana
sebenarnya mereka umpama saudara yang sepatutnya saling berkasih
sayang dan saling mencintai. Dengan perkataan lain, al-Quran
menggunakan kiasan dalam hubungan orang Islam sebagai bersaudara agar
hati mereka tersentuh untuk selalu mengutamakan kehidupan yang damai
di antara mereka.

Di sinilah rahsianya mengapa dalam ayat ini tidak digunakan kata
ikhwan ketika merujuk erti bersaudara padahal sebenarnya orang
beriman itu tidak semuanya mempunyai hubungan darah yang dekat
sebagaimana pengertian 1 dan 2 pada Kamus Dewan. Ia ditegaskan ayat
103 Surah Ali Imran yang maksudnya: "...lalu Allah menyatukan di
antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam),
maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang
bersaudara..."

Berkenaan dengan kata ikhwan yang disebut sebanyak 22 kali oleh al-
Quran, ia dirujuk kepada makna persaudaraan umum yang tidak ada
hubungan darah sama ada negatif mahupun positif. Contoh positif
adalah ayat yang bermaksud: "Dan mereka bertanya lagi kepadamu (wahai
Muhammad), mengenai (masalah) anak yatim. Katakanlah: "Memperbaiki
keadaan anak yatim itu amatlah baiknya, dan jika kamu bercampur gaul
dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah
saudara kamu (yang seagama)." – (Surah al-Baqarah: 220) dan contoh
negatif adalah ayat yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang boros
itu adalah saudara Syaitan, sedangkan syaitan itu pula adalah makhluk
yang sangat kufur kepada Tuhannya." – (Surah al-Isra: 27)

Dengan jumlah 22 kali disebut dalam al-Quran, ikhwan mempunyai makna
tersendiri yang menunjukkan betapa pentingnya persaudaraan dalam
kehidupan bermasyarakat. Almarhum Fathi Yakan dalam bukunya Maza
Ya'ni Intami'i Ila al-Islam (Apa Ertinya Saya Seorang Muslim)
menulis: "Persaudaraan di dalam Islam adalah jalinan yang
menghubungkan sebahagian dengan sebahagian umat Islam yang lain. Ia
adalah ikatan rabbani – ikatan yang diikuti di atas dasar ketaatan
kepada Allah – yang mengikat hati-hati mereka dan ia adalah jalinan
yang mendekatkan mereka kepada Allah SWT. Persaudaraan adalah ikatan
keimanan yang paling kukuh sebagaimana yang dinyatakan oleh Nabi SAW
maksudnya: "Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang
kerana Allah dan marah juga kerana Allah." – (Hadis riwayat Imam
Ahmad)

Di dalam ajaran Islam persaudaraan adalah tonggak yang menjadi
tunjang kepada pembinaan sebuah masyarakat Islam yang kukuh dan sendi
yang menghubungkan anggota masyarakat.

Umat Islam sangatlah memerlukan agar ikatan persaudaraan yang
dianjurkan oleh Islam diperkukuhkan sehingga ia menjadi seolah-olah
satu bangunan yang tersusun rapi, satu anggota memperkuat satu
anggota yang lain. Ia seumpama satu jasad yang apabila satu daripada
anggota jasad itu merasai sakit, maka seluruh anggota yang lain akan
turut menanggung penderitaannya.

Bagi memastikan hak dan kewajipan persaudaraan ini dilaksanakan
dengan sempurna dan berperanan dalam pembangunan ummah, Islam
menjelaskan cara bagaimana hak dan kewajipan itu dilaksanakan secara
amali dengan memberi penekanan bahawa ia adalah satu tanggungjawab
yang mesti dilaksanakan bukan sekadar ucapan di bibir atau teori
semata-mata. Fathi menyenaraikan enam perkara dalam hal ini iaitu:

Persaudaraan mestilah menjadi hubungan yang membawa mereka kepada
ketaatan kepada Allah sebagai membenarkan sabda Rasulullah SAW yang
menyatakan bermaksud: "Sesiapa yang Allah ingin kurniakan kebaikan
kepadanya nescaya Allah mengurniakan kepadanya seorang teman setia
yang salih, jika sekiranya dia terlupa (lalai) dia menolong memberi
peringatan dan apabila (temannya itu) memperingatkannya ia akan
menolongnya".

Teman setia yang baik seperti inilah yang dimaksudkan oleh Sayidina
Umar bin Al-Khattab yang mengatakan: "Engkau mestilah mencari saudara
yang jujur dan hiduplah di kalangan mereka kerana mereka itu adalah
perhiasan pada waktu senang dan bekalan pada waktu kesusahan".

Dari sudut kejiwaan, persaudaraan adalah satu keperluan kerjasama,
turut merasai keperluan saudara yang lain dan berusaha memenuhi
keperluan itu sebagai menyahut tuntutan sabda Rasulullah SAW
bermaksud: "Jika sekiranya seorang dari kamu berjalan bersama
saudaranya dengan tujuan memenuhi keperluannya (dan Baginda
menunjukkan isyarat dengan jari Baginda) amalan itu lebih utama dari
dia beriktikaf selama dua bulan di dalam masjidku ini". – (Hadis
riwayat Al-Hakim dan dia mengatakan bahawa sanad-sanadnya sahih).

Persaudaraan juga adalah kerjasama dalam bidang kebendaan sebagaimana
sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sesiapa yang melapangkan seorang
Muslim dari satu kesusahan dunia nescaya Allah melapangkan untuknya
satu dari kesusahan di akhirat. Sesiapa yang memudahkan seseorang
yang berada di dalam kesusahan nescaya Allah akan memudahkan
(urusannya) di dunia dan di akhirat dan sesiapa yang menyembunyikan
rahsia seorang Muslim nescaya Allah akan memelihara rahsianya di
dunia dan di akhirat. Dan Allah sentiasa menolong seseorang hamba
selama ia menolong saudaranya".

Persaudaraan adalah tanggungjawab kemasyarakatan yang merangkumi
kewajipan yang ringkas. Sehubungan itu, Rasulullah SAW bersabda
maksudnya: "Hak seseorang Muslim ke atas seorang Muslim yang lain ada
enam perkara: (1) Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah engkau
memberi salam; (2) Apabila dia menjemputmu maka penuhilah jemputannya
itu; (3) Apabila dia meminta nasihat hendaklah engkau memberi nasihat
kepadanya; (4) Apabila dia bersin dan bertahmid maka hendaklah engkau
lengkapkan dengan bertasymit; (5) Apabila dia sakit hendaklah engkau
menziarahinya dan (6) Apabila dia meninggal dunia hendaklah engkau
mengiringi jenazahnya". – (Hadis riwayat Muslim).

Persaudaraan juga bererti kemesraan, kasih-sayang dan saling bantu
membantu. Berhubung dengan perkara ini Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud: "Janganlah kamu saling memutuskan hubungan silaturahim,
janganlah kamu saling belakang-membelakangi, janganlah kamu saling
benci-membenci dan janganlah kamu saling hasad dengki. (Sebaliknya)
jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara. Tidak halal bagi seorang
Muslim itu memulaukan saudaranya (yang mukmin) melebihi tiga hari". –
(Hadis riwayat Imam Malik, Bukhari, Abu Daud, Tirmizi dan Nasai)
Rasulullah SAW juga bersabda bermaksud: "Janganlah kamu memandang
rendah terhadap sesuatu kebaikan, walaupun dengan cara bermanis muka
ketika bertemu saudaramu (kerana itu juga satu kebaikan)". – (Hadis
riwayat Muslim)

Persaudaraan menurut ajaran Islam ialah keghairahan dan setia kerana
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesiapa yang mempertahankan
maruah kehormatan saudaranya nescaya Allah akan menjaga wajahnya dari
seksaan api neraka di hari kiamat". – (Hadis riwayat Tirmizi) Baginda
juga bersabda bermaksud: "Doa seorang saudara kepada saudaranya yang
lain (sedangkan saudaranya itu tidak mengetahui doa tersebut) adalah
doa yang pasti diperkenankan, di sisinya terdapat malaikat yang
ditugaskan di mana setiap kali ia mendoakan kebaikan atau keselamatan
untuk saudaranya, malaikat yang ditugaskan itu berkata: Amin dan
bagimu seperti itu juga". – (Hadis riwayat Muslim)

Perpaduan yang memperkasa umat akan dapat direalisasikan dengan
melaksanakan ajaran Junjungan SAW berkaitan dengan persaudaraan agar
tidak saling memutuskan hubungan silaturahim, saling belakang-
membelakangi, saling benci-membenci dan saling hasad dengki. Bahkan
yang agak susah juga dilaksanakan ramai umat kerana kelunturan iman
iaitu agar tidak memulaukan saudaranya melebihi tiga hari yang
hukumnya haram dan dengan sendirinya akan menjejaskan perpaduan dan
keperkasaan umat.
Wallahu a'lam.




...dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

Berserah Cara Mendapatkan Tayyibah

Ulul Albab: Berserah cara mendapatkan tayyibah
Oleh Abdurrahman Haqqi


Manusia makhluk lemah tetapi mampu hadapi dugaan dengan bertawakal

TAYYIBAH bererti 'baik' disebut sembilan kali dalam al-Quran.
Pengertian baik ini dipadankan dengan beberapa hal dalam sembilan
ayat berkenaan.

Sebagai contoh, ia dipadankan dengan keturunan, zurriyyah, dalam ayat
38 Surah Ali `Imran; ia juga dipadankan dengan tempat tinggal,
masakin dalam ayat 72 Surah al-Taubah; dan kemudian ia juga
dipadankan dengan sebuah negeri, baldah dalam ayat 15 Surah Saba.

Tayyibah yang bererti baik itu juga dipadankan dengan kehidupan.
Allah SWT berfirman maksudnya: "Sesiapa yang beramal salih, dari
lelaki atau perempuan, sedang dia beriman, maka sesungguhnya Kami
akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya
Kami akan membalas mereka dengan memberikan pahala yang baik daripada
apa yang mereka kerjakan." (Surah al-Nahl: 97)

`Hayatan tayyibah' dalam ayat ini diterjemahkan ke dalam bahasa
Melayu sebagai `kehidupan yang baik'. Ia, seperti ditulis Dr Aid al-
Qarni dalam La Tahzan bermaksud `ketenangan jiwa orang beriman kerana
dijanjikan baik oleh Tuhan mereka, keteguhan hati mereka dalam
mencintai Zat yang menciptakan mereka, kesucian nurani mereka
daripada unsur penyimpangan iman, ketenangan mereka dalam menghadapi
setiap kenyataan hidup, kerelaan hati mereka dalam menerima dan
menjalani ketentuan Allah, dan keikhlasan mereka dalam menerima
takdir. Dan semua itu kerana mereka yakin dan tulus menerima Allah
adalah Tuhan mereka, Islam agama mereka, dan Muhammad adalah Nabi dan
Rasul yang diutus Allah untuk mereka." (hal. 29)

Walaupun ada yang mengehadkan pengertian `kehidupan yang baik' dalam
ayat ini pada kehidupan di syurga saja seperti ditulis al-Imam al-
Alusi dalam tafsirnya, tetapi secara am, ulama berpendapat
pengertiannya tidak terhad pada kehidupan syurga, tetapi mencakupi
kehidupan duniawi. Tafsir pimpinan Ar-Rahman mengulas ayat ini dengan
katanya: "Lelaki atau perempuan yang mengerjakan amal yang salih,
sedang dia tetap beriman hingga akhir hayatnya, maka Allah akan
menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik di dunia dengan menikmati
sepenuh-penuh kebahagiaan meskipun dia hidup miskin; dan di akhirat
pula dia akan beroleh sebaik-baik balasan, manakala orang kafir atau
orang yang tenggelam dalam maksiat akan dihidupkan di dunia dalam
keadaan resah gelisah dan tidak tenteram jiwanya, walaupun mereka
kaya raya; dan di akhirat pula akan beroleh seburuk-buruk balasan
dengan sebab kekufurannya atau maksiat dilakukannya.

Umur dunia ini sangat pendek dan kenikmatannya pun sangat miskin.
Akhirat lebih baik dan kekal. Sehingga, sesiapa di dunia mendapat
musibah, dia akan mendapat kesenangan di akhirat kelak; dan sesiapa
yang hidup sengsara di dunia, dia akan hidup bahagia di akhirat.
Mereka ini adalah termasuk dalam maksud ayat: "Kesejahteraan dan
kebahagiaan bagi kalian kerana kalian bersabar mentaati Allah dan
menerima dugaan-Nya. Syurga adalah sebaik-baik tempat kesudahan."
(Surah al-Ra'd: 24)

Lain halnya dengan mereka yang memang lebih mencintai dunia, hanya
menginginkan kenikmatan dunia dan lebih senang pada keindahan dunia.

Hati mereka akan selalu gundah gulana; cemas tidak mendapatkan
kenikmatan dunia dan takut tidak nyaman hidupnya di dunia. Mereka ini
hanya menginginkan kenikmatan dunia, sehingga mereka selalu memandang
musibah sebagai petaka besar.

Mereka termasuk golongan yang disebutkan al-Quran maksudnya: "Dan
sesiapa yang berpaling ingkar daripada ingatan dan petunjuk-Ku, maka
sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan
himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta." (Surah Taha: 124)

Implikasi daripada pengertian hayatan tayyibah di atas boleh kita
perhatikan dalam kenyataan kehidupan manusia.

Keadaan dunia ini penuh kenikmatan, banyak pilihan, penuh rupa dan
banyak warna. Semua ini bercampur baur dengan kecemasan dan kesulitan
hidup. Kita adalah sebahagian daripada dunia yang berada dalam
kesukaran.

Al-Qarni berkata: "Anda tidak akan pernah menjumpai seorang ayah,
isteri, kawan, sahabat, tempat tinggal atau pekerjaan yang padanya
tidak ada sesuatu yang menyusahkan. Justeru pada setiap hal, ada
sesuatu yang buruk dan tidak anda sukai. Maka, padamkan panasnya
keburukan pada setiap hal itu dengan dinginnya kebaikan yang ada
padanya. Itu kalau anda mahu selamat dengan adil dan bijaksana kerana
setiap luka ada harganya.

Allah menghendaki dunia ini sebagai tempat bertemu dua perkara saling
berlawanan, dua jenis yang saling bertolak belakang, dua kubu yang
saling bertelagah dan dua pendapat saling bertentangan; yang baik
dengan yang buruk, kebaikan dengan kerosakan, kebahagiaan dengan
kesedihan. Selepas itu, Allah akan mengumpulkan semua yang baik,
kebaikan dan kebahagiaan itu di syurga. Yang buruk, kerosakan dan
kesedihan akan dikumpulkan di neraka.

Sebuah hadis maksudnya: "Dunia ini dilaknati. Semua yang ada di
dalamnya dilaknati kecuali zikir (ingat) kepada Allah, perbuatan yang
disukai Allah, dan sesuatu yang dapat mendekatkan diri hamba kepada-
Nya, serta orang yang berilmu dan orang yang mempelajari ilmu yang
bermanfaat."

Jalanilah hidup ini sesuai dengan kenyataan, jangan terleka dalam
khayalan dan jangan menerawang ke alam imaginasi. Hadapi kehidupan
ini apa adanya; kawal jiwa anda untuk dapat menerima dan
menikmatinya! Bagaimanapun, tidak mungkin semua teman tulus kepada
anda dan semua perkara sempurna. Sebab, ketulusan dan kesempurnaan
itu ciri dan sifat kehidupan dunia.

Bahkan, isteri anda pun tidak pernah sempurna di mata anda. Maka,
kata hadis maksudnya: "Janganlah seorang mukmin lelaki membenci
wanita mukminah (yang menjadi isterinya), kerana jika dia tidak
menyukai satu perangai isterinya, tentu dia akan menyukai perangainya
yang lain."

Oleh itu, bila kita merapatkan barisan, menyatukan langkah, saling
memaafkan dan berdamai kembali, mengambil hal yang mudah kita
lakukan, meninggalkan hal yang menyulitkan, menutup mata daripada
beberapa hal untuk masa tertentu, meluruskan langkah dan membuang
pelbagai hal yang mengganggu." (hal. 35)

Ketika membincangkan masalah perang untuk menentang penceroboh
sedangkan berperang tidak disukai manusia dan al-Quran mengajarkan
maksudnya: "Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik
bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk
bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya
itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." (Surah al-Baqarah: 216)

Sebagai implikasi daripada ingin mendapatkan hayatan tayyibah di
dunia dan akhirat, maka kita sewajarnya menyerahkan semua urusan
kepada Allah, bertawakal kepada-Nya, percaya terhadap janji-Nya, reda
dengan apa dilakukan-Nya, berbaik sangka kepada-Nya dan menunggu
dengan sabar pertolongan daripada-Nya. Sifat ini sebahagian daripada
keimanan paling besar dan sifat mukmin paling mulia.

Ketika seorang hamba berasa tenang bahawa apa yang akan terjadi baik
baginya dan dia menggantungkan setiap permasalahannya kepada Tuhan,
maka dia akan memperoleh pengawasan, perlindungan, kecukupan,
kekuatan serta pertolongan daripada Allah SWT.

Menyerahkan segala sesuatu kepada Allah mempunyai dua cara pendekatan
yang satu sama lainnya tidak boleh dipisahkan iaitu dengan ucapan dan
perbuatan. Ucapan digambarkan dengan zikir lisan `hasbunallahu wa
ni'mal wakil' (Cukuplah Allah untuk menolong kami, dan Dia sebaik-
baik Pengurus yang terserah kepada-Nya segala urusan kami). Dan
perbuatan dibuktikan dengan apa jua tingkah laku yang menunjukkan
kepada penyerahan sepenuhnya kepada urusan Allah.

Ketika Nabi Ibrahim AS dilempar ke dalam api, Baginda
mengucapkan `Hasbunallahu wa ni'mal wakil,' maka Allah menjadikan api
yang panas itu dingin seketika dan Nabi Ibrahim AS selamat.

Demikian dilakukan oleh Rasulullah SAW dan sahabatnya tatkala mereka
mendapat ancaman orang kafir dan penyembah berhala.

Mereka juga mengucapkan `Hasbunallahu wa ni'mal wakil'. Allah
berfirman maksudnya: "Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang
(pembawa berita) kepada mereka: "Bahawa kaum (kafir musyrik)
mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu
gerun kepadanya". Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu
berkata: "Hasbunallahu wa ni'mal wakil". Setelah (pergi mengejar
musuh), mereka kembali dengan mendapat nikmat dan limpah kurnia
Allah, mereka tidak disentuh oleh sesuatu bencana pun, serta mereka
pula menurut keredaan Allah. Dan (ingatlah), Allah mempunyai limpah
kurnia yang amat besar." (Surah Ali 'Imran: 173-174)

Manusia tidak mampu melawan setiap bencana, menakluk setiap derita
dan mencegah setiap malapetaka dengan kekuatannya sendiri. Manusia
diciptakan sebagai makhluk lemah. (Surah al-Nisa: 28) Mereka hanya
akan mampu menghadapi semua itu dengan baik apabila mereka bertawakal
kepada Tuhan, percaya sepenuhnya kepada Pelindung dan menyerahkan
semua perkara kepada-Nya, maka dia akan memperoleh kekuatan. Firman
Allah maksudnya: "Dan kepada Allah jualah hendaklah kamu berserah
(setelah kamu bertindak menyerang), jika benar kamu orang yang
beriman." (Surah al-Maidah: 23)

.
..dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

 
Dear Diary Blogger Template