^ Scroll to Top

Tuesday, January 6, 2009

Memerangi Manusia?

Daripada Ibn Umar r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda, "aku
diperintahkan supaya memerangi manusia hingga mereka mengucapkan
lailaha ilallah wa muhammadan rasullullah (Tiada tuhan melainkan
Allah dan Muhammad itu pesuruhnya) dan mereka mendirikan sembahyang
dan mengerluarkan zakat.

Maka apabila mereka berbuat demikian itu terpeliharalah mereka
daripadaku; darah mereka dan harta mereka kecuali dengan hak Islam
dan hisab mereka tas Allah Taa'la.

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

* hadith ini bukan membawa maksud nabi memerangi semua orang kafir
jika mereka tidak mahu bersyahadah, bersembahyang atau, berzakat.
Menurut Imam Nawawi, ia ditujukan kepada para penyembah berhala yang
memusuhi Islam secara terbuka.

* Di dalam banyak riwayat diceritakan Rasulullah memberi 3 pilihan
ketika beliau menyampaikan dakwah kepada kerajaan Rom, Parsi dan lain-
lain 1)Menerima Islam. 2)Membayar ufti. 3)Berperang.

Wallahu'alam.






"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Berwudhu' Dgn Sempurna

Berwudhu'
Wajib membasuh kedua kaki dengan sempurna
و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ ح و حَدَّثَنَا إِسْحَقُ أَخْبَرَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ هِلَالِ بْنِ يِسَافٍ عَنْ أَبِي يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ
رَجَعْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ مَكَّةَ إِلَى الْمَدِينَةِ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِمَاءٍ بِالطَّرِيقِ تَعَجَّلَ قَوْمٌ عِنْدَ الْعَصْرِ فَتَوَضَّئُوا وَهُمْ عِجَالٌ فَانْتَهَيْنَا إِلَيْهِمْ وَأَعْقَابُهُمْ تَلُوحُ لَمْ يَمَسَّهَا الْمَاءُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَيْلٌ لِلْأَعْقَابِ مِنْ النَّارِ أَسْبِغُوا الْوُضُوءَ
و حَدَّثَنَاه أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ ح و حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ قَالَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ كِلَاهُمَا عَنْ مَنْصُورٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَلَيْسَ فِي حَدِيثِ شُعْبَةَ أَسْبِغُوا الْوُضُوءَ وَفِي حَدِيثِهِ عَنْ أَبِى يَحْيَى الْأَعْرَجِ
Hadis riwayat Abdullah bin Umru رضي الله عنه, ia berkata:Bersama Rasulullah صلی الله عليه وسلم kami kembali dari Mekah menuju Madinah. Ketika kami berada pada sebuah oase di tengah jalan, beberapa orang tergesa-gesa menunaikan salat Asar. Mereka berwudu dengan tergesa-gesa. Lalu kami dekati mereka, tampak tumit mereka tidak terkena air, maka Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: Siksa neraka bagi (pemilik) tumit itu. Sempurnakanlah wudu kalian


Membasuh Kedua Kaki Hingga Mata Kaki
119. Dari Amr [bin Yahya, l/54] dari ayahnya, ia berkata, "Aku menyaksikan [pamanku, 1/85] Amr bin Abu Hasan [yang banyak berwudhu] bertanya kepada Abdullah bin Zaid mengenai cara wudhu Nabi Muhammad صلی الله عليه وسلم Abdullah lalu meminta sebuah bejana [dari kuningan, l/57] yang berisi air, kemudian melakukan wudhu untuk diperlihatkan kepada orang banyak perihal wudhu Nabi Muhammad صلی الله عليه وسلم Dia lalu menuangkan sampai penuh di atas tangannya dari bejana itu, lalu membasuh tangannya tiga kali (dan dalam satu riwayat: dua kali),[43] kemudian memasukkan tangannya ke dalam bejana, lalu berkumur-kumur, memasukkan air ke hidung dan mengeluarkannya kembali [masing-masing] tiga cidukan air [dari satu tapak tangan]. Sesudah itu, ia memasukkan tangannya lagi [lalu menciduk dengannya], kemudian membasuh mukanya (tiga kali), kemudian membasuh lengan bawahnya sampai siku-sikunya dua kali, kemudian memasukkan tangannya lagi seraya mengusap kepalanya dengan memulainya dari sebelah muka ke sebelah belakang satu kali [ia mulai dengan mengusap bagian depan kepalanya hingga dibawanya ke kuduknya, kemudian dikembalikannya lagi kedua tangannya itu ke tempat ia memulai tadi]. Sesudah itu, ia membasuh kedua kakinya sampai kedua mata kaki, [kemudian berkata, 'Inilah cara wudhu Rasulullah صلی الله عليه وسلم']"

Hadis lain:
Bersiwak sebelum solat

Hadis riwayat Abu Hurairah رضي الله عنه: ia berkata:Dari Nabi صلی الله عليه وسلم, beliau bersabda: Seandainya aku tidak khawatir akan memberatkan orang-orang beriman (dalam hadis riwayat Zuhair, umatku), niscaya aku perintahkan mereka bersiwak setiap kali akan salat



Shahih Muslim
-Imam Muslim-






"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Thursday, December 18, 2008

Video Sajak Kematian

Untuk renungan bersama, video sajak kematian yang menjadi kontroversi...






"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Azan

Azan merupakan lafaz khusus ataupun zikir yang diamalkan oleh masyarakat Islam sebagai tanda untuk menyatakan masuknya waktu solat fardhu dan seterusnya menyeru mereka agar berkumpul untuk menunaikan solat fardhu sama ada secara sendirian atau terlebih baik secara berjemaah.

Hadir sebagai peraturan sejagat, azan dilihat sebagai satu panggilan suci yang mengandungi makna tertentu yang seterusnya boleh disimbolkan sebagai penyatuan ummah dan penyeruan ke arah kejayaan dunia dan akhirat..

Azan sudah berusia 1429 tahun dan disyariatkan di Madinah al- Munawarrah. Diriwayatkan bahawa azan diamalkan oleh orang-orang Islam pada tahun pertama hijrah. Ketika itu, orang-orang yang berhijrah ke Madinah berkumpul untuk menunaikan solat. Terbit persoalan pada waktu itu bagaimana caranya memberitahu umat Islam masuknya waktu solat dan menyeru secara langsung kepada mereka untuk bersama-sama menunaikan solat secara berjemaah.

Sudah pasti perlunya satu mekanisme yang praktikal dan mudah serta satu cara yang merangkumi perlambangan dakwah Islamiah yang menyeru kepada kebaikan dan kesejahteraan dunia dan akhirat. Pada saat itu, diriwayatkan Abdullah Bin Zaid dan Umar bin al-Khattab telah bermimpi mengenai lafaz azan. Rasulullah membenarkan mimpi mereka dan meminta Bilal bin Rabah melaungkannya.

Azan merupakan satu lafaz khusus yang menyeru umat Islam menunaikan solat dan melakukan solat berjemaah. Mengerti dari aspek harfiahnya, azan membawa maksud ‘al-I’lam’ (pemberitahuan) atau ‘an-nida’ (seruan).

Al-Quran, as sunah dan al-ijmak menyatakan, laungan azan mempunyai banyak kelebihan dan pahala yang besar. Dihukumkan sebagai sunat muakkad dan fardhu kifayah bagi umat Islam.

Azan harus dilafazkan oleh seorang lelaki yang beragama Islam, berakal, dilafazkan dalam bahasa Arab dan dilaungkan ketika masuknya waktu solat. Azan juga harus diseru oleh muazzin (orang yang melaungkan azan) yang suci daripada hadas besar, hadas kecil dan najis. Dilaksanakan dengan mengadap kiblat dengan suara yang nyaring tetapi merdu.

Dilafazkan dengan jiwa yang benar, azan hadir bukan sahaja sebagai satu peraturan bagi umat Islam mengerjakan solat. Malah, azan juga dilaungkan ketika bayi dilahirkan, jenazah dikebumikan, ketika menghadapi bencana dan gangguan jin atau syaitan dan azan juga diselitkan ketika mengerjakan sesuatu yang baik. Pendek kata azan adalah perantaraan untuk memohon rahmat dan berkat serta kekuatan, kesyukuran dan sebagainya buat umat Islam.

Lafaz azan menyimpul kesatuan yang merangkumi aspek tauhid (akidah), ibadah dan akhlak muslim yang sejati. Hal ini terlihat jelas melalui seruan yang dilaungkan sebanyak lima kali sehari untuk mengajak umat Islam mendepani kehidupan dengan sempurna.


Allah hu Akbar (4x) – Allah Maha Besar

Ash-hadu alla ilaha illallah (2x) – Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah

Ash-hadu anna Muhammadar rasulullah (2x) – Aku bersaksi bahawa Muhammad adalah pesuruh Allah

Hayya ‘alas-solah (2x) – Marilah mendirikan solat

Hayya ‘alal-falah (2x) – Marilah menuju kejayaan

*As-solatu khayru minan naum (2x) – Solat itu lebih baik dari tidur

Allah hu Akbar (2x) – Allah Maha Besar

La ilaha illallah (1x) – Tiada Tuhan selain Allah

(* hanya digunakan untuk solat subuh)

Tauhid merupakan kepercayaan bahawa Tuhan hanya satu iaitu Allah. Tauhid terangkum di dalam lafaz azan dan ini jelas memberitahu bahawa Allah Maha besar, tiada Tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad s.a.w adalah pesuruh Allah. Itu syahadah yang perlu dipegang sebagai umat Islam dan akidah yang wajib ditetapkan dalam hati.

Menghayati azan sedalam-dalamnya memberi pengertian yang luas. Mengiyakan dan meyakini kewujudan Allah S.W.T, mengakui kebesaran dan keagunganNya sudah cukup memberi semangat dan kekuatan buat umat Islam mendepani cabaran yang pelbagai. Itulah yang dilafazkan sebagai Allah hu-Akbar dan Ash –hadu alla ilaha illallah.

Mengakui kehadiran Nabi Muhammad sebagai pesuruh Allah S.W.T dan pemimpin umat Islam memberi pengertian bahawa kita percaya bahawa Nabi Muhammad adalah utusan yang telah dihantar oleh Allah untuk memimpin dan memberi cahaya pertunjuk kepada umat islam di dunia.. Keyakinan ini terlontar melalui lafaz Ash- hadu- anna muhammadar rasulullah.

Kalimah syahadah yang terkandung dalam azan ini adalah tunjang kepada ketauhidan umat Islam akan kewujudan Tuhan. Tauhid yang diseru juga membuang perbezaan sesama manusia dari aspek warna kulit, latar belakang pendidikan, tahap kekayaan dan darjat. Tauhid ini memberi persepsi manusia itu sama di sisi tuhan. Yang membezakannya adalah ketaqwaan kepada Allah S.W.T.

Jelas seruan azan yang mengingatkan tauhid dan akidah setiap muslim adalah sesuatu yang harus di pandang berat kerana iman manusia seringkali mengalami pasang surut dan tidak konsisten bergantung kepada ujian dan dugaan yang mereka terima. Ia juga meliputi seluruh kehidupan yang harus berpaksi kepada hubungan yang baik dengan Allah (hablumminallah) dan hubungan yang baik sesama manusia (habluminannas).

Laungan azan yang bergema di seluruk pelusuk alam menunjukkan bukti kewujudan umat manusia yang beragama Islam. Laungan ini bukan sahaja melambangkan tauhid seperti yang telah dijelaskan di atas. Selain tauhid dan akidah yang terkandung dalam lafaz azan, aspek kepentingan mengerjakan ibadah solat juga ditekankan.

Lafaz ‘Hayya alas-solah’ melambangkan kepentingan mengerjakan ibadah solat yang menjadi kekuatan dalam menyeimbangkan peranan manusia di dunia dan akhirat. Selain itu laungan azan memang sudah sebati dalam setiap umat Islam dan bukan Islam sebagai satu seruan menunaikan solat. Solat inilah yang akan mencerminkan akhlak seseorang muslim.

Hayya alas-solah, lafaz yang mengajak seluruh umat Islam melakukan solat sebaiknya secara berjemaah. Kekuatan dan kesepaduan ummah terlihat di sini apabila imam dan makmum hadir sebagai satu jemaah. Imam sebagai ketua solat berada di hadapan dan memastikan barisan jemaahnya berada dalam barisan yang rapi dan betul. Mengikut perilaku imam dan menegur jika imam melakukan kesilapan bacaan dan tertib gerakan.

Situasi ini juga melambangkan kepatuhan kepada konsep kepemimpinan secara keseluruhannya. Memilih imam yang benar-benar layak untuk memimpin solat seperti memilih pemimpin yang benar-benar layak menerajui negara sudah pasti melahirkan keadaan yang baik untuk umat dan negara

Manakala, aspek akhlak yang tekandung dalam seruan azan diwakili dengan lafaz ‘Hayya alal-falah’ iaitu bermakna marilah menuju kejayaan. Melalui tauhid yang kukuh iaitu menghayati syahadah yang terkandung dalam azan, kita akan senang melakukan ibadah.

Dengan tauhid yang melambangkan kekuatan akidah seseorang muslim itu juga, umat Islam patuh kepada Tuhan dengan melakukan ibadah yang diperintahkan. Ibadah ini pula merangkumi ikatan sesama manusia seperti kuatnya ikatan imam dan makmum serta pemimpin dan rakyat. Ini sekaligus akan membawa kemenangan buat umat Islam menentang bujukan syaitan dan musuh Islam secara nyata atau terselindung.

Lumrah dalam perhubungan sesama manusia terdapat pertelingkahan dan perselisihan pendapat. Oleh itu, kita diminta kembali kepada Allah S.W.T, mengagungkan kekuasaannya serta tidak lupa bahawa hanya Allah S.W.T yang mampu memberi dan manarik balik apa yang telah dikurnikan kepada umat manusia. Hal ini terangkum dalam lafaz seterusnya. Kalimah Allah Maha Besar, tiada Tuhan selain Allah dilaungkan kembali sebagai penutup seruan.

Betapa manisnya Tuhan mengatur lafaz azan untuk panduan dan peraturan sejagat umat manusia. Hanya orang-orang yang tidak menghayati akan kerugian dan tidak mendapat apa-apa hikmah apabila mendengar laungan azan di sekeliling mereka.

Laungan azan terbiar di angin lalu tanpa memberi apa-apa kesan pada jiwa dan sanubari umat yang mengaku Islam. Mengaku Tuhan itu satu dan tiada tuhan selain Allah. Memilukan juga apabila ada sesetengah stesen televisyen dan radio tidak mahu menyiarkan seruan azan di setesen mereka dengan alasan kemajmukan rakyat negara ini.

Wujud kesepakatan masyarakat bukan Islam yang meminta seruan azan diperlahankan kenyaringannya di masjid dan surau-surau sekitar mereka dengan alasan menggangu kedamaian suasana. Mereka tidak menghormati azan yang dilaungkan malah berani meminta azan diperlahankan walaupun mereka tahu bahawa Malaysia merupakan sebuah negara Islam yang harus mencanang keislamannya di pelusuk bumi ini melalui pelbagai cara dan salah satu daripadanya ialah seruan azan.

Oleh kerana masyarakat Islam sendiri kebanyakannya tidak menghayati dan mengambil tahu pengertian lafaz azan itu, maka tidak ada perjuangan untuk menentang anasir bukan Islam yang mahu mengaturcara kehidupan masyarakat Islam di bumi Islam ini sendiri.

Azan dilihat sebagai seruan biasa untuk memanggil umat Islam bersolat. Kehidupan tetap berjalan seperti biasa tanpa perlu memberhentikan sebentar perbualan, perbuatan dan sebagainya demi menghormati azan. Di manakah azan di hati kita?






"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Pukul jangan sebarangan

DALAM surah an-Nisa, ayat 34, antara lain menerangkan: “Dan wanita-wanita yang kamu bimbang melakukan nusyuz hendaklah kamu menasihati mereka dan pulaukanlah mereka di tempat tidur dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka taatkanmu, maka janganlah kamu mencari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.”

Ayat itu menerangkan cara menangani isteri yang menampilkan tingkah laku buruk, iaitu dengan menasihati, mengasingkan diri daripada tidur bersama dan memukul.

Bagaimanapun, bagi lelaki, yang dominan di sini ialah perkataan ‘pukul’.

Sesetengah suami menjadikan ia alasan mengambil tindakan terhadap isteri dengan memukulnya apabila mendapati perwatakan pasangannya tidak disukai, malah ada yang menggunakan sebagai senjata untuk menundukkan pasangan.

Dalam Islam, lelaki adalah pemimpin wanita. Suami sebagai ketua keluarga mempunyai bidang kuasa terhadap rumah tangganya. Tetapi dengan kuasa itu dia tidak boleh memperlakukan orang di bawah tanggungannya secara sewenang-wenangnya.

Bahkan, sebagai ketua keluarga, suami bertanggungjawab memberikan layanan baik dan lemah lembut kepada isteri dan anak, bersesuaian sebagai suatu amanah daripada Allah.

Sebahagian besar orang silap faham terhadap versa terbabit, yang memahaminya secara literal, lalu dengan mudah memberikan alasan dan mengambil tindakan untuk mengherdik, menampar, membelasah atau menendang isterinya.

Apabila ayat itu tidak difahami dengan tepat, maksudnya akan menyimpang daripada kehendak asal dan memungkinkan berlaku kekasaran, penderaan dan keganasan dalam rumah tangga.

Statistik kes keganasan rumah tangga dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi tahun 2006 menunjukkan 463 wanita menjadi mangsa.

Bagaimanapun, jumlah itu dijangka meningkat jika mengambil kira mereka yang enggan membuat laporan.

Adalah lebih baik bagi seseorang suami cuba memahami kehidupan berumah tangga dengan sebaik-baiknya, malah memahami istilah ‘pukul’ dari sudut istilah Arab supaya apa yang disampaikan al-Quran membawa kebaikan.

Hubungan suami isteri yang dibina dengan ikatan suci ijab dan kabul sepatutnya berasaskan kasih sayang, lemah lembut, perlakuan baik dan menghargai antara satu sama lain.

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu, isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dengannya, dan dijadikan di antara kamu perasan kasih sayang. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan bagi orang yang berfikir.” (Ar-Ruum: 21)

Bekas Presiden Persatuan Islam Amerika Utara, Dr Muzammil H Siddiqi, berkata al-Quran mendesak suami melayan isteri dengan baik, malah apabila berlaku pergeseran keluarga, al-Quran menggesa suami melayan isterinya dengan baik dan tidak terlepas pandang terhadap aspek positif.

“Wahai orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi wanita-wanita dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyusahkan mereka kerana ingin mengambil balik sebahagian daripada apa yang telah kamu berikan kepadanya, kecuali mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan bergaullah dengan mereka secara baik. Kemudian jika kamu bencikan mereka, kerana mungkin kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).” (an-Nisa':19)

Beliau menegaskan, adalah penting seorang isteri mengiktiraf kuasa suaminya di rumah kerana beliau adalah ketua dalam rumah tangga dan si isteri ditugaskan untuk mentaatinya.

“Tetapi suami sepatutnya menggunakan bidang kuasanya dengan penuh hormat dan kebaikan terhadap isterinya.

“Jika berlaku pertikaian dan perbalahan, ia sepatutnya diselesaikan dengan cara baik. Bahkan, kedua-dua pihak harus mendapatkan orang tengah yang lebih tua atau ahli keluarga dan rakan yang dihormati untuk memulihkan keretakan dan meleraikan kekusutan dialami,” katanya.

Menurutnya, ayat 34 hingga 35 dari surah an-Nisa' bukan untuk membenarkan keganasan terhadap isteri, sebaliknya membimbing kita bagaimana cara menangani masalah keluarga dengan lemah lembut dan penuh bijaksana.

“Perkataan ‘pukul’ digunakan dalam ayat terbabit, tetapi tidak bermaksud penderaan fizikal,” katanya sambil menegaskan Nabi s.a.w menjelaskan “dharban ghaira mubarrih” yang bermaksud ‘pukulan perlahan yang tidak meninggalkan tanda.’

Beliau berkata, baginda juga mengingatkan, bahagian muka perlu dihindari jika mahu memukul, manakala sesetengah ulama mengatakan, had kebenaran memukul isteri tidak lebih daripada sentuhan ringan dengan siwak atau berus gigi.

Secara umum, Nabi s.a..w tidak menggalakkan umatnya memukul isteri. Bahkan, baginda sendiri tidak pernah memukul wanita dan baginda menegaskan lelaki terbaik ialah mereka yang tidak memukul isteri-isterinya.

Dalam satu hadis, baginda menempelak perbuatan jijik ini dengan katanya yang bermaksud: “Bagaimana seseorang daripada kamu memukul isteri seperti memukul unta dan kemudian memeluk (tidur dengannya).” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Nabi Muhammad s.a.w menghargai dan mengasihi isteri-isterinya dengan menunjukkan sifat bertimbang rasa, hormat dan sabar tanpa mengasari mereka, bahkan dalam menghadapi gelagat isteri, baginda menanganinya dengan penuh pengertian dan kemaafan.

Baginda menunjukkan model suami cemerlang, dengan watak penyabar dan ringan tulang. Baginda tidak keberatan membantu isteri melakukan kerja rumah seperti menjahit pakaian, memerah susu kambing dan tidak lupa memberikan penghargaan kepada isteri yang menyediakan makanan.

Al-Hafiz Ibnu Hajar pernah berkata bahawa Saidatina Aisyah r.a ada meriwayatkan daripada Ahmad dan Ibnu Hibban, katanya:

“Baginda (nabi) yang menjahit pakaiannya, menjahit sepatunya dan mengerjakan apa yang biasa dikerjakan oleh lelaki di rumah mereka.”

Dr Muzammil berkata, perlu juga diambil perhatian, walaupun pukulan yang ringan disebut dalam ayat terbabit, ia bukan untuk memperbetulkan masalah yang kecil.

“Tetapi dibenarkan untuk menggunakannya bagi situasi yang serius apabila teguran terhadap isteri tidak berkesan dan meninggalkan tempat tidur bersamanya juga gagal.

“Jika tindakan disiplin ini dapat memperbetulkan situasi dan menyelamatkan perkahwinan, ia seharusnya digunakan.”

Satu lagi hadis Rasulullah s.a.w bermaksud: “Janganlah seorang mukmin lelaki membenci seorang (isterinya yang) mukminah, kerana walaupun ada satu perangainya yang lelaki itu tidak suka, tetapi (tentu) ada lain perangainya yang dia suka.” (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)

Wanita mempunyai kedudukan mulia dalam Islam. Dalam tubuh wanita ada satu bahagian begitu mulia, iaitu rahim. Perkataan ini dikatakan daripada sifat yang Maha Penyayang.

Rahim ini menjadi penghubung kepada makhluk. Di dalam rahimlah, wanita menjaga ciptaan Tuhan dan memberi makan kepada apa yang Tuhan ciptakan.

Profesor dari Universiti Saint Mary di Halifax, Nova Scotia, Kanada, Dr Jamal Badawi, berkata suami boleh membuat gesaan, jika timbul masalah berkaitan perangai isteri.

“Dalam kebanyakan kes, tindakan ini adalah memadai. Dalam kes apabila masalah berterusan suami boleh melahirkan perasaan tidak senang hati dengan cara yang baik, seperti dengan tidur di tempat berasingan dengannya.

“Bagaimanapun, ia sekiranya isteri berterusan menunjukkan tingkah laku yang buruk dan kebencian kepada suami, malah tidak mempedulikan tanggungjawab berumah tangga.

“Tindakan itu lebih tepat digambarkan sebagai pukulan yang lembut dan penuh beradab terhadap badan, bukannya pada muka, lebih kepada simbolik saja, bukannya untuk menghukum atau menyakiti,” katanya.

Katanya, bagi mengelak perceraian, suami boleh menggunakan cara lain yang boleh menyelamatkan perkahwinan.







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

 
Dear Diary Blogger Template