^ Scroll to Top

Thursday, December 18, 2008

Pukul jangan sebarangan

DALAM surah an-Nisa, ayat 34, antara lain menerangkan: “Dan wanita-wanita yang kamu bimbang melakukan nusyuz hendaklah kamu menasihati mereka dan pulaukanlah mereka di tempat tidur dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka taatkanmu, maka janganlah kamu mencari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.”

Ayat itu menerangkan cara menangani isteri yang menampilkan tingkah laku buruk, iaitu dengan menasihati, mengasingkan diri daripada tidur bersama dan memukul.

Bagaimanapun, bagi lelaki, yang dominan di sini ialah perkataan ‘pukul’.

Sesetengah suami menjadikan ia alasan mengambil tindakan terhadap isteri dengan memukulnya apabila mendapati perwatakan pasangannya tidak disukai, malah ada yang menggunakan sebagai senjata untuk menundukkan pasangan.

Dalam Islam, lelaki adalah pemimpin wanita. Suami sebagai ketua keluarga mempunyai bidang kuasa terhadap rumah tangganya. Tetapi dengan kuasa itu dia tidak boleh memperlakukan orang di bawah tanggungannya secara sewenang-wenangnya.

Bahkan, sebagai ketua keluarga, suami bertanggungjawab memberikan layanan baik dan lemah lembut kepada isteri dan anak, bersesuaian sebagai suatu amanah daripada Allah.

Sebahagian besar orang silap faham terhadap versa terbabit, yang memahaminya secara literal, lalu dengan mudah memberikan alasan dan mengambil tindakan untuk mengherdik, menampar, membelasah atau menendang isterinya.

Apabila ayat itu tidak difahami dengan tepat, maksudnya akan menyimpang daripada kehendak asal dan memungkinkan berlaku kekasaran, penderaan dan keganasan dalam rumah tangga.

Statistik kes keganasan rumah tangga dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi tahun 2006 menunjukkan 463 wanita menjadi mangsa.

Bagaimanapun, jumlah itu dijangka meningkat jika mengambil kira mereka yang enggan membuat laporan.

Adalah lebih baik bagi seseorang suami cuba memahami kehidupan berumah tangga dengan sebaik-baiknya, malah memahami istilah ‘pukul’ dari sudut istilah Arab supaya apa yang disampaikan al-Quran membawa kebaikan.

Hubungan suami isteri yang dibina dengan ikatan suci ijab dan kabul sepatutnya berasaskan kasih sayang, lemah lembut, perlakuan baik dan menghargai antara satu sama lain.

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu, isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dengannya, dan dijadikan di antara kamu perasan kasih sayang. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan bagi orang yang berfikir.” (Ar-Ruum: 21)

Bekas Presiden Persatuan Islam Amerika Utara, Dr Muzammil H Siddiqi, berkata al-Quran mendesak suami melayan isteri dengan baik, malah apabila berlaku pergeseran keluarga, al-Quran menggesa suami melayan isterinya dengan baik dan tidak terlepas pandang terhadap aspek positif.

“Wahai orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi wanita-wanita dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyusahkan mereka kerana ingin mengambil balik sebahagian daripada apa yang telah kamu berikan kepadanya, kecuali mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan bergaullah dengan mereka secara baik. Kemudian jika kamu bencikan mereka, kerana mungkin kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).” (an-Nisa':19)

Beliau menegaskan, adalah penting seorang isteri mengiktiraf kuasa suaminya di rumah kerana beliau adalah ketua dalam rumah tangga dan si isteri ditugaskan untuk mentaatinya.

“Tetapi suami sepatutnya menggunakan bidang kuasanya dengan penuh hormat dan kebaikan terhadap isterinya.

“Jika berlaku pertikaian dan perbalahan, ia sepatutnya diselesaikan dengan cara baik. Bahkan, kedua-dua pihak harus mendapatkan orang tengah yang lebih tua atau ahli keluarga dan rakan yang dihormati untuk memulihkan keretakan dan meleraikan kekusutan dialami,” katanya.

Menurutnya, ayat 34 hingga 35 dari surah an-Nisa' bukan untuk membenarkan keganasan terhadap isteri, sebaliknya membimbing kita bagaimana cara menangani masalah keluarga dengan lemah lembut dan penuh bijaksana.

“Perkataan ‘pukul’ digunakan dalam ayat terbabit, tetapi tidak bermaksud penderaan fizikal,” katanya sambil menegaskan Nabi s.a.w menjelaskan “dharban ghaira mubarrih” yang bermaksud ‘pukulan perlahan yang tidak meninggalkan tanda.’

Beliau berkata, baginda juga mengingatkan, bahagian muka perlu dihindari jika mahu memukul, manakala sesetengah ulama mengatakan, had kebenaran memukul isteri tidak lebih daripada sentuhan ringan dengan siwak atau berus gigi.

Secara umum, Nabi s.a..w tidak menggalakkan umatnya memukul isteri. Bahkan, baginda sendiri tidak pernah memukul wanita dan baginda menegaskan lelaki terbaik ialah mereka yang tidak memukul isteri-isterinya.

Dalam satu hadis, baginda menempelak perbuatan jijik ini dengan katanya yang bermaksud: “Bagaimana seseorang daripada kamu memukul isteri seperti memukul unta dan kemudian memeluk (tidur dengannya).” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Nabi Muhammad s.a.w menghargai dan mengasihi isteri-isterinya dengan menunjukkan sifat bertimbang rasa, hormat dan sabar tanpa mengasari mereka, bahkan dalam menghadapi gelagat isteri, baginda menanganinya dengan penuh pengertian dan kemaafan.

Baginda menunjukkan model suami cemerlang, dengan watak penyabar dan ringan tulang. Baginda tidak keberatan membantu isteri melakukan kerja rumah seperti menjahit pakaian, memerah susu kambing dan tidak lupa memberikan penghargaan kepada isteri yang menyediakan makanan.

Al-Hafiz Ibnu Hajar pernah berkata bahawa Saidatina Aisyah r.a ada meriwayatkan daripada Ahmad dan Ibnu Hibban, katanya:

“Baginda (nabi) yang menjahit pakaiannya, menjahit sepatunya dan mengerjakan apa yang biasa dikerjakan oleh lelaki di rumah mereka.”

Dr Muzammil berkata, perlu juga diambil perhatian, walaupun pukulan yang ringan disebut dalam ayat terbabit, ia bukan untuk memperbetulkan masalah yang kecil.

“Tetapi dibenarkan untuk menggunakannya bagi situasi yang serius apabila teguran terhadap isteri tidak berkesan dan meninggalkan tempat tidur bersamanya juga gagal.

“Jika tindakan disiplin ini dapat memperbetulkan situasi dan menyelamatkan perkahwinan, ia seharusnya digunakan.”

Satu lagi hadis Rasulullah s.a.w bermaksud: “Janganlah seorang mukmin lelaki membenci seorang (isterinya yang) mukminah, kerana walaupun ada satu perangainya yang lelaki itu tidak suka, tetapi (tentu) ada lain perangainya yang dia suka.” (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)

Wanita mempunyai kedudukan mulia dalam Islam. Dalam tubuh wanita ada satu bahagian begitu mulia, iaitu rahim. Perkataan ini dikatakan daripada sifat yang Maha Penyayang.

Rahim ini menjadi penghubung kepada makhluk. Di dalam rahimlah, wanita menjaga ciptaan Tuhan dan memberi makan kepada apa yang Tuhan ciptakan.

Profesor dari Universiti Saint Mary di Halifax, Nova Scotia, Kanada, Dr Jamal Badawi, berkata suami boleh membuat gesaan, jika timbul masalah berkaitan perangai isteri.

“Dalam kebanyakan kes, tindakan ini adalah memadai. Dalam kes apabila masalah berterusan suami boleh melahirkan perasaan tidak senang hati dengan cara yang baik, seperti dengan tidur di tempat berasingan dengannya.

“Bagaimanapun, ia sekiranya isteri berterusan menunjukkan tingkah laku yang buruk dan kebencian kepada suami, malah tidak mempedulikan tanggungjawab berumah tangga.

“Tindakan itu lebih tepat digambarkan sebagai pukulan yang lembut dan penuh beradab terhadap badan, bukannya pada muka, lebih kepada simbolik saja, bukannya untuk menghukum atau menyakiti,” katanya.

Katanya, bagi mengelak perceraian, suami boleh menggunakan cara lain yang boleh menyelamatkan perkahwinan.







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Peribadi dan Biografi singkat Fatimah Az-Zahra’ (sa)

Nama: Fatimah
Gelar: Az-Zahra'
Julukan: Ummu Aimmah, Sayyidatu nisâil `âlamîn, Ummu Abihâ.
Ayah: Muhammad Rasulullah saw
Ibu: Khadijah Al-Kubra
Tempat/Tgl Lahir: Mekkah, hari Jum'at, 20 Jumadits Tsani
Hari/Tgl Wafat: Selasa, 3 Jumadits Tsani 11 H.
Umur: 18 tahun.
Makam: Baqi', Madinah Al-Munawwarah.
Jumlah putera dan puteri: 2 laki-laki, dan 2 perempuan.
Laki-laki: Al-Hasan dan Al-Husein
Perempuan: Zainab dan Ummu Kaltsum.

Fatimah (sa) adalah salah seorang puteri Rasulullah saw. Ia merupakan
wanita yang paling mulia kedudukannya. Kemuliannya diperoleh sejak
menjelang kelahirannya, ketika kelahirannya dibidani oleh 4 wanita
suci.

Ketika menjelang kelahirannya ibudanda tercintanya Khadijah Al-Khubra
(sa) meminta tolong kepada wanita-wanita Qurays tetangganya. Tapi
mereka menolaknya sambil mengatakan kepadanya bahwa ia telah
mengkhianati mereka mendukung Muhammad. Saat itu ia bingung kepada
siapa harus minta tolong untuk melahirkan puteri tercintanya. Saat
kebingungan Khadijah (sa) mengatakan: "Aku terkejut luar biasa ketika
aku menyaksikan empat wanita yang berwajah cantik dilingkari cahaya,
yang sebelumnya aku tidak aku kenal mereka. Mereka mendekatiku, Saat
aku dalam keadaan yang cemas, salah seorang dari mereka menyapaku: Aku
adalah Sarah ibunda Ishaq; dan yang tiga yang menyertaiku adalah
Maryam ibunda Isa, Asiah puteri Muzahim, dan Ummu Kaltsum saudara
perempuan Musa. Kami semuanya diperintahkan oleh Allah untuk
mengajarkan ilmu kebidanan kami jika anda bersedia. Sambil mengatakan
hal itu, mereka duduk di sekitarku dan memberkan pelayanan sampai
puteriku Fatimah (sa) lahir."

Fatimah (sa) berbicara saat dalam Kandungan
Sejak masih dalam kandungan ibundanya Fatimah (sa) sering menghibur
dan mengajak bicara ibunya. Rasulullah saw bersabda:
"Jibril datang kepadaku dengan membawa buah apel dari surga, kemudian
aku memakannya lalu aku berhubungan dengan Khadijah lalu ia mengandung
Fatimah. Khadijah berkata: "Aku hamil dengan kandungan yang ringan.
Ketika engkau keluar rumah janin dalam kandunganku ngajak bicara
denganku. Ketika aku akan melahirkan janinku aku mengirim utusan pada
perempuan-perempuan Quraisy untuk dapat membatu melahirkan janinku,
tapi mereka tidak mau datang bahkan mereka berkata: Kami tidak akan
datang untuk menolong isteri Muhammad. Maka ketika itulah datanglah
empat perempuan yang berwajah cantik dan bercahaya, dan salah dari
mereka berkata: Aku adalah ibumu Hawa'; yang satu lagi berkata: Aku
adalah Asiyah binti Muzahim; yang lain berkata: Aku adalah Kaltsum
saudara perempuan Musa; dan yang lain lagi berkata: Aku adalah Maryam
binti Imran ibunda Isa. Kami datang untuk menolong urusanmu ini.
Kemudian Khadijah berkata: Maka lahirlah Fatimah dalam kedaan sujud
dan jari-jarinya terangkat seperti orang sedang berdoa." (Dzakhâir
Al-`Uqbâ, halaman 44)

Menjelang usia 5 tahun, Fatimah (sa) ditinggal wafat oleh ibunda
tercintanya. Sehingga ia harus menggantikan posisi ibunya, berkhidmat
kepada ayahnya, membantu dan menolong Rasululah saw. Sehingga ia
mendapat gelar Ummu Abiha (ibu dari ayahnya). Tidak jarang Fatimah
(sa) menyaksikan ayahnya disakiti orang-orang kafir Quraisy. Ia
menangis saat-saat menyaksikan ayahnya menghadapi ujian yang berat
akibat prilaku orang-orang kafir Quraisy. Bahkan tangan Fatimah yang
berusia kanak-kanak yang membersihkan kotoran di kepala ayahnya saat
melempari Rasulullah saw dengan kotoran.

Fatimah (sa) buah surga dan tidak pernah haid
Aisyah berkata bahwa Rasulullah saw bersabda: "Ketika aku
diperjalankan ke langit, aku dimasukkan ke surga, lalu berhenti di
sebuah pohon dari pohon-pohon surga, dan aku tidak melihat yang lebih
indah dari pohon yang satu itu, daunnya paling putih, buahnya paling
harum. Kemudian aku mendapatkan buahnya lalu aku makan. Buah itu
menjadi nuthfah di sulbiku. Setelah aku sampai di bumi aku berhubungan
dengan Khadijah kemudian ia mengandung Fatimah. Setelah itu setiap aku
rindu bau surga aku mencium bau Fatimah." (tafsir Ad-Durrul Mantsur
tentang surat Al-Isra': 1; Mustadrak Ash-Shahihayn 3: 156)

Fatimah (sa) digelari Az-Zahra'
Abban bin Tughlab pernah bertanya kepada Imam Ja'far Ash-Shadiq (sa):
Mengapa Fathimah digelari Az-Zahra'? Ia menjawab: "Karena Fathimah
(sa) memacarkan cahaya pada Ali bin Abi Thalib tiga kali di siang
hari. Ketika ia melakukan shalat sunnah di pagi hari, dari wajahnya
memancar cahaya putih sehingga cahayanya memancar dan menembus ke
kamar banyak orang di Madinah dan dinding rumah mereka diliputi cahaya
putih. Mereka heran atas kejadian itu, lalu mereka datang kepada
Rasulullah saw dan menanyakan apa yang mereka saksikan. Kemudian Nabi
saw menyuruh mereka datang ke rumah Fathimah. Lalu mereka
mendatanginya, ketika sampai di rumahnya mereka melihat Fathimah
sedang shalat di mihrabnya. Mereka melihat cahaya di mihrabnya, cahaya
itu memancar dari wajahnya, sehingga mereka tahu bahwa cahaya yang
mereka saksikan di rumah mereka adalah cahaya yang terpancar dari
wajah Fathimah (sa).

Ketika Fathimah (sa) melakukan shalat sunnah di tengah hari cahaya
kuning memancar dari wajahnya, cahaya itu menembus ke kamar rumah
orang banyak, sehingga pakaian dan tubuh mereka diliputi oleh cahaya
berwarna kuning. Lalu mereka datang kepada Rasulullah saw dan bertanya
tentang apa yang mereka saksikan. Nabi saw menyuruh mereka datang ke
rumah Fathimah (sa), saat itu mereka melihat dia sedang berdiri dalam
shalat sunnah di mihrabnya, cahaya kuning itu memancar dari wajahnya
pada dirinya, ayahnya, suaminya dan anak-anaknya, sehingga mereka tahu
bahwa cahaya yang mereka saksikan itu adalah berasal dari cahaya wajah
Fathimah (sa).

Ketika Fathimah (sa) melakukan shalat sunnah di punghujung siang saat
mega merah matahari telah tenggelam wajah Fathimah memancarkan cahaya
merah sebagai tanda bahagia dan rasa syukur kepada Allah Azza wa
Jalla. Cahaya itu menembus ke kamar orang banyak sehingga dinding
rumah mereka memerah. Mereka heran atas kejadian itu. Kemudian mereka
datang lagi kepada Rasulullah saw menanyakan kejadian itu. Nabi saw
menyuruh mereka datang ke rumah Fathimah (sa). Ketika sampai di rumah
Fathimah mereka melihat ia sedang duduk bertasbih dan memuji Allah,
mereka melihat cahaya merah memancar dari wajahnya. Sehingga mereka
tahu bahwa bahwa cahaya yang mereka saksikan itu berasal dari cahaya
wajah Fathimah (sa). Cahaya-cahaya itu selalu memancar di wajahnya,
dan cahaya itu diteruskan oleh putera dan keturunannya yang suci
hingga hari kiamat." (Bihârul Anwar 43: 11, hadis ke 2)

Fatimah (sa) digelari penghulu semua perempuan
Fatimah (sa) mendapat gelar penghulu semua perempuan (sayyidatu nisâil
`alamîn).
Aisyah berkata: Fatimah (sa) datang kepada Nabi saw dengan berjalan
seperti jalannya Nabi saw. Kemudian Nabi saw mengucapkan: "Selamat
datang duhai puteriku." Kemudian beliau mempersilahkan duduk di
sebelah kanan atau kirinya kemudian beliau berbisik kepadanya lalu
Fatimah menangis. Kemudian Nabi saw bersabda kepadanya: "Mengapa kamu
menangis?" Kemudian Nabi saw berbisik lagi kepadanya. Lalu ia tertawa
dan berkata: Aku tidak pernah merasakan bahagia yang paling dekat
dengan kesedihan seperti hari ini. Lalu aku (Aisyah) bertanya kepada
Fatimah tentang apa yang dikatakan oleh Nabi saw. Fatimah menjawab:
Aku tidak akan menceritakan rahasia Rasulullah saw sehingga beliau
wafat. Aku bertanya lagi kepadanya, lalu ia berkata: (Nabi saw
berbisik kepadaku): "Jibril berbisik kepadaku (Rasulullah saw),
Al-Qur'an akan menampakkan padaku setiap setahun sekali, dan ia akan
menampakkan padaku tahun ini dua kali, aku tidak melihatnya kecuali
datangnya ajalku, dan engkau adalah orang pertama dari Ahlul baitku
yang menyusulku." Lalu Fatimah menangis. Kemudian Rasulullah saw
bersabda: "Tidakkah kamu ridha menjadi penghulu semua perempuan ahli
surga atau penghulu semua isteri orang-orang yang beriman?" Kemudian
Fatimah tertawa.
(Shahih Bukhari, kitab Awal penciptaan, bab tanda-tanda kenabian
dalam Islam;
Musnad Ahmad 6: 282, hadis ke 25874)

Fatimah (sa) menyerupai Nabi saw
Aisyah Ummul mukminin berkata: Aku tidak pernah melihat seorangpun
yang paling menyerupai Rasulullah saw dalam sikapnya, berdiri dan
duduknya kecuali Fatimah puteri Rasulullah saw. Selanjutnya Aisyah
berkata: Jika Fatimah datang kepada Nabi saw, beliau berdiri menyambut
kedatangannya, dan mempersilahkan duduk di tempat duduknya. Demikian
juga jika Nabi saw datang kepadanya ia berdiri menyambut kedatangan
beliau dan mempersilahkan duduk di tempat duduknya…" (Shahih
At-Tirmidzi 2: 319, bab keutamaan Fathimah; Shahih Bukhari, bab Qiyam
Ar-Rajul liakhihi, hadis ke 947; Shahih Muslim, kitab Fadhil
Ash-Shahabah, bab Fadhail Fathimah)

Marah Fatimah (sa) Marah Rasulullah saw
Rasulullah saw bersabda:
"Fatimah adalah bagian dari diriku, barangsiapa yang membuatnya marah
ia telah membuatku marah."
(Shahih Bukhari, kitab awal penciptaan, bab manaqib keluarga dekat
Rasulullah saw; Kanzul Ummal 6: 220, hadis ke 34222)

Sakit Fatimah (sa) Sakit Rasulullah saw
Rasulullah saw bersabda:
"Fatimah adalah bagian dari diriku, menggoncangkan aku apa saja yang
menggoncangkan dia, dan menyakitiku apa saja yang menyakitinya."
(Shahih Bukhari, kitab Nikah; Shahih Muslim, kitab Fadhil
Ash-Shahabah, bab Fadhail Fathimah; Musnad Ahmad bin Hanbal 4: 328,
hadis ke 18447)

Sebagian Karamah Fatimah Az-Zahra' (sa)
Jabir Al-Anshari, salah seorang sahabat Nabi saw berkisah bahwa
beberapa hari Rasulullah saw tidak makan sedikit pun makanan sehingga
diriku lemas, kemudian beliau mendatangi isteri-isteriku untuk
mendapatkan sesuap makanan, tapi tidak mendapatkannya di rumah mereka.

Lalu beliau mendatangi Fatimah (sa) dan berkata: "Wahai puteriku,
apakah kamu punya makanan untuk aku? aku lapar. Fatimah (sa) berkata:
Demi Allah, demi ayahku dan ibuku, aku tidak punya makanan.

Ketika Rasulullah saw keluar dari rumah Fatimah (sa), ada seorang
perempuan mengirimkan dua potong roti dan sepotong daging, lalu
Fatimah (sa) mengambilnya dan meletakkannya dalam mangkok yang besar
dan menutupinya. Fatimah (sa) berkata: Sungguh makanan ini aku akan
utamakan untuk Rasulullah saw daripada diriku dan keluargaku. Padahal
mereka juga membutuhkan sesuap makanan.

Fatimah (sa) berkata: Lalu aku mengutus Al-Hasan dan Al-Husein kepada
kakeknya Rasulullah saw. Kemudian Rasulullah saw datang padaku. Aku
berkata: Ya Rasulallah, demi ayahku dan ibuku, Allah telah
mengkaruniakan kepada kami sesuatu, lalu aku menyimpannyan untuk
kupersembahkan kepadamu.

Fatimah (sa) berkata: Ada seseorang mengantarkan makanan padaku, lalu
aku meletakkannya dalam mangkok besar dan aku menutupinya. Saat itu
juga dalam mangkok itu penuh dengan roti dan daging. Ketika aku
melihatnya aku ta'ajjub. Aku tahu bahwa itu adalah keberkahan dari
Allah swt, lalu aku memuji Allah swt dan bershalawat kepada Nabi-Nya.

Rasulullah saw bertanya: "Dari mana makanan ini wahai puteriku?"
Fatimah menjawab: Makanan ini datang dari sisi Allah, sesungguhnya
Allah mengkaruniakan rizki kepada orang yang dikehendaki-Nya dari arah
yang tak terduga. Kemudian Rasulullah saw mengutus seseorang kepada
Ali (sa) lalu ia datang. Rasulullah saw, Ali, Fatimah, Al-Hasan,
Al-Husein (sa) dan semua isteri Nabi saw makan makanan itu sehingga
mereka merasa kenyang, dan makanan itu tetap penuh dalam mangkok itu.

Fatimah (sa) berkata: Lalu aku juga mengantarkan makanan itu pada
semua tetanggaku, Allah menjadikan dalam makanan itu keberkahan dan
kebaikan yang panjang waktunya. Padahal awalnya makanan dalam mangkok
itu hanya dua potong roti dan sepotong daging, selebihnya adalah
keberkahan dari Allah swt.

Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa Rasulullah saw pernah bersabda
kepada Fatimah dan Ali (sa): "Segala puji bagi Allah yang tidak
mengeluarkan kalian berdua dari dunia sehingga Allah menjadikan bagimu
(Ali) apa yang telah terjadi pada Zakariya, dan menjadikan bagimu
wahai Fatimah apa yang telah terjadi pada Maryam. Inilah yang
dimaksudkan juga dalam firman Allah swt: "Setiap Zakariya masuk untuk
menemui Maryam di mihrabnya, ia dapati makanan di sisinya."
(Ali-Imran: 37).

Kisah dan riwayat ini terdapat di dalam:
1. Tafsir Al-Kasysyaf, Az-Zamakhsyari, tentang tafsir surat Ali-
Imran: 37.
2. Tafsir Ad-Durrul Mantsur, tentang ayat ini.






"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Anak Perlukan Kasih Sayang

IBU BAPA sekarang membeli kasih sayang anak dengan wang. Kebanyakannya bermurah hati memberi wang tetapi agak ‘berkira’ untuk meluangkan masa bersama seisi keluarga. Inilah rungutan anak yang ibu bapa sering terlepas pandang kerana bagi mereka, wang itu antara punca bahagia.

Tiada siapa dapat menafikan kuasa dan kepentingan wang, tetapi kerana terlalu mengejar impian yang mahu memberi kesenangan serta kesempurnaan hidup, banyak nilai diketepikan, terutama untuk perkembangan rohani anak.

Namun tidak ramai ibu bapa mahu menerima rungutan anak dengan fikiran terbuka. Sebagai orang dewasa, ibu bapa berasa mereka lebih arif mengenai kehidupan dan soal kebahagiaan, tetapi ramai terlupa anak juga ada pendapat dan keperluan sendiri.

Bagi kebanyakan ibu bapa, kemewahan dan kesenangan diberi perlu dibalas dengan keputusan peperiksaan yang cemerlang. Walaupun ia dianggap insentif, tetapi insentif dalam bentuk wang bukan amalan sihat kerana boleh menyumbang kepada pembentukan sifat mementingkan kebendaan.

Pada masa sama, ada ibu bapa tidak kisah jika anak jarang ada di rumah tetapi mulai bimbang apabila prestasi pelajaran mereka merosot.

Kemerosotan pelajaran antara tanda awal kekusutan fikiran anak sebelum mereka terbabit dalam pelbagai masalah sosial lain seperti rempit, kegiatan tidak bermoral atau lari dari rumah, kata Perunding Psikologi Pusat Perubatan Pantai, Dr Khairi Rahman.

Cara paling baik ialah berbincang bersama anak untuk mengetahui punca tekanan mereka. Masalahnya, anak remaja pula tidak mahu bercakap dengan ibu bapa, terutama apabila menyentuh soal peribadi.

“Ini sebabnya ibu bapa perlu mengenali kawan anak dan ibu bapa mereka, termasuk mempunyai nombor telefon serta mengambil tahu aktiviti harian anak. Mungkin ramai tidak sedar, anak sebenarnya gembira jika ibu bapa sukakan kawan mereka.

“Mempunyai hubungan baik dengan golongan muda ada manfaatnya kerana kita boleh merisik masalah anak kita melalui kawannya. Bagaimanapun, ibu bapa perlu ada kemahiran untuk menembusi ‘benteng’ persahabatan anak. Kemahiran ini perlu dipelajari, ia tidak datang sendiri.

“Biasanya anak yang dilayan seperti ‘kawan’ lebih mudah berbincang dengan ibu bapa. Ini antara cara baik untuk mendekati anak, tetapi ‘persahabatan’ itu perlu dimulakan sejak mereka kecil.

“Namun perlu diingat, anak yang membesar mempunyai pandangan sendiri terhadap sesuatu perkara. Jika dirasakan ibu bapa ‘tidak berguna’, anak akan menjauhkan diri, tetapi tanpa disedari mereka ada kecenderungan untuk mengikuti jejak langkah dan mengulangi perkara sama dilakukan ibu bapa,” katanya.

Antara kesilapan yang sering terjadi ialah apabila ibu bapa memberi wang tanpa banyak soal setiap kali anak meminta. Bahkan, ada ibu bapa pula bertanya berapa banyak wang dikehendaki. Ini adalah kesilapan yang mesti dielak kerana ia boleh mendorong kepada penipuan..

Soal selidik yang dijalankan Readers Digest beberapa tahun lalu mendapati, anak merungut kerana ibu bapa memberi terlalu banyak wang tetapi tidak sanggup meluangkan masa bersama mereka. Ini menunjukkan selain kesenangan hidup, anak masih mahu ibu bapa memberi perhatian kepada mereka setiap hari, walaupun seketika.

Gejala Tanggang Moden

Isu remaja dan anak muda terbabit dalam masalah sosial tidak pernah sudah. Hampir setiap hari ada saja berita kurang menyenangkan disiarkan di akhbar..

Daripada menipu dan ponteng sekolah kepada keganasan ke atas orang tua hinggalah lari mengikut teman lelaki; semuanya menimbulkan kebimbangan ibu bapa, terutama yang mempunyai anak remaja.

Perkara ini tidak hanya berlaku kepada remaja di bandar kerana banyak laporan menunjukkan ia turut membabitkan remaja luar bandar.

Ada ibu bapa bertanya bagaimana anak yang dijaga dengan penuh kasih sayang dan diberi pendidikan agama boleh sampai hati menjadi ‘Tanggang’?

Dr Khairi berkata, banyak faktor menyebabkan perkara itu dan satu daripadanya datang daripada ibu bapa. Ada kala anak jadi kurang ajar apabila mereka memandang rendah ibu bapa yang kurang berpendidikan dan berpendapatan rendah.

“Usah cepat salahkan anak. Kita juga kena tengok pada cara ibu bapa bercakap dengan anak. Contohnya ramai bercakap begini: “Aku kerja keras hendak bagi kau makan” dengan nada marah. Penggunaan perkataan ‘aku’ dan ‘kau’ menghilangkan kedudukan tinggi seorang ayah.

“Selain itu nada ketika bercakap dalam keadaan marah tidak menimbulkan rasa insaf pada anak, sebaliknya boleh membuahkan kebencian dengan keadaan keluarga. Ketiadaan unsur kasih sayang dalam percakapan dan perlakuan juga boleh membuatkan anak memberontak.

“Anak mungkin berfikir, sudahlah hidup serba kekurangan, keadaan di dalam rumah juga selalu tidak aman dan dipenuhi dengan kata-kata marah. Sebagai penyelesaian, anak melepak di luar atau mana-mana tempat yang dianggap lebih nyaman dan mampu menenangkan hati,” katanya.

Jika ayah bercakap dengan nada marah, ibu perlu menjadi penyelamat keadaan. Bukan dengan memenangkan mana-mana pihak, tetapi menjadi orang tengah dengan bercakap secara lembut kepada anak. Nasihat yang disampaikan secara lembut dan berhemah lebih mudah diterima dan meresap ke dalam hati.

Untuk dihormati, ibu bapa perlu pandai menghormati anak. Kehormatan itu tidak datang sendiri, sebaliknya perlu dicari. Caranya ialah dengan menetapkan disiplin di rumah yang diamalkan sejak anak kecil.

“Sifat bersih dan teratur penting dalam membentuk kesejahteraan rumah tangga dan menarik minat anak untuk duduk di rumah. Jika rumah berselerak, fikiran juga jadi berserabut dan anak akan lari ke tempat lain yang dirasakan lebih selesa.

“Ibu bapa yang mengamalkan hidup berlandaskan tuntutan agama juga biasanya lebih mudah mendapat rasa hormat anak. Sebagai contoh, ibu bapa yang mendirikan solat sebaik masuk waktu secara tidak langsung memberitahu anak bahawa mereka mempunyai disiplin.

“Bersolat bukan sekadar memenuhi tugas sebagai hamba, tetapi ia mempunyai banyak fadilat lain, kerana untuk menunaikan ibadat, rumah perlu bersih. Kebersihan, kepatuhan orang tua terhadap suruhan Allah serta percakapan yang lemah lembut akan menjinakkan hati anak untuk menghormati mereka,” katanya.

Disiplin di rumah yang mudah seperti makan bersama, makan di meja makan dan memberi tugas kepada anak untuk membantu ibu atau ayah menyiapkan dan mengemas meja makan juga memupuk rasa tanggungjawab anak.

Makan bersama seisi keluarga perlu dijadikan aktiviti harian. Ia boleh membentuk hubungan antara ibu bapa dan anak. Walaupun bercakap ketika makan dianggap kurang sopan mengikut budaya kita, ketika inilah antara waktu sesuai untuk mengetahui aktiviti harian anak.

“Jangan sesekali amalkan konsep layan diri di rumah. Apabila konsep ini wujud, anak akan memilih untuk makan sendirian dan apabila bersendiri, mereka biasanya lebih suka makan depan televisyen. Ini amalan yang sangat tidak sihat bukan kepada hubungan keluarga, tetapi pada tahap kesihatan jangka panjang,” katanya.

Teladan

Ramai ibu bapa sukar menerima hakikat apabila ada orang mengadu atau memberitahu keburukan anak mereka. Mereka tidak percaya anak kesayangan terbabit dalam gejala sosial. Kebanyakannya percaya anak mereka baik dan kepercayaan ini tertanam kukuh dalam fikiran.

Sikap penafian ini tidak membawa kebaikan. Ibu bapa harus menyiasat sama ada aduan yang disampaikan benar atau sebaliknya. Jangan mudah menerima cakap orang, tetapi jangan pula menolak semuanya.

Apabila jiran mengadu perilaku anak, kita sepatutnya berterima kasih kerana ia menandakan masih ada orang prihatin terhadap anak penduduk setempat.

Mereka secara tidak langsung menjadi ‘mata tambahan’ yang membantu memerhatikan anak kita seperti diamalkan penduduk di kampung.

Jika anak berbuat salah, usah marah tetapi beri kritikan membina dengan menunjuk atau memberitahu cara betul. Ramai ibu bapa marah apabila anak melakukan kesilapan, tetapi tidak mengajar langkah yang harus diambil. Ini membuatkan anak terus mengulangi kesilapannya.

Beri pujian apabila anak berkelakuan baik. Kebanyakan orang kita lokek hendak memuji anak, sedangkan anak anda memerlukan pujian sebagai galakan.

Menyentuh isu remaja kahwin lari mengikut teman lelaki yang banyak dilaporkan akhir-akhir ini, Dr Khairi berpendapat, ia dipelajari daripada orang dewasa dan pengaruh media. Walaupun membimbangkan, masalah ini boleh dibendung melalui hubungan baik antara ibu bapa dan anak.

Untuk memupuk hubungan baik bukan payah tetapi ia memerlukan kemahiran keibubapaan, terutama dalam percakapan. Perkara pertama perlu dilakukan ialah meluangkan masa berkualiti bersama anak, tidak kira sesibuk mana pun kerja anda.

“Bentuk suasana mesra apabila bersama anak. Ini boleh dilakukan dengan mengajak anak berbual atau melakukan bersama perkara yang disukainya. Jika anak membaca, perhatikan apa dibacanya. Anda boleh galakkan anak berbincang mengenai sesuatu isu dengan bertanya pendapatnya dan mengapa dia beranggapan demikian.

“Tengok juga bagaimana mereka berinteraksi dan berkomunikasi, cara dia membantu orang lain dan gerak badan atau reaksi apabila disuruh melakukan sesuatu kerja. Daripada pemerhatian ini anda boleh menegur, memperbetul atau memuji anak.

“Namun kebanyakan ibu bapa lupa mengenai perkara ini akibat kesibukan mencari rezeki. Sebenarnya ibu bapa mempunyai pilihan sama ada mahu menjadi teladan kepada anak atau sebaliknya.

“Perancangan ini perlu dibuat sebaik mempunyai anak dan bukan selepas anak melepasi umur remaja kerana pembentukan akhlak pada peringkat ini lebih sukar,” katanya.

Anak juga memerhati dan mentafsir cara anda melayan ibu bapa anda. Jika hubungan anda dan ibu bapa kurang baik, ada kemungkinan hubungan anda dan anak juga jadi begitu apabila tua kelak.

Malah, jika hubungan anda dan ibu bapa bermasalah, anak boleh menjadikannya sebagai alasan untuk tidak merapati dan menghormati anda suami isteri.

Pada masa sama, rancang percutian bersama anak. Percutian di dalam negara secara bersederhana sudah memadai. Jika tidak dapat cuti lama, anda boleh membawa anak berkelah. Ia terbukti dapat membantu mengeratkan hubungan anak beranak dengan babitkan mereka secara langsung dalam penyediaan program keluarga itu.

Bagi ibu bapa yang lebih berani, anda boleh mengadakan sesi perbincangan ‘hati ke hati’ bersama anak. Pada sesi ini beri anak peluang untuk mengkritik anda atau meluahkan ketidakpuasan hatinya dan anda perlu menerimanya dengan hati terbuka.

“Jangan marah apabila dikritik anak, sebaliknya jadikan perbincangan itu sebagai laluan untuk memperbaiki diri masing-masing. Memang ia bukan mudah, tetapi kaedah ini boleh membuatkan anak lebih menghormati anda sebagai ibu atau bapa,” katanya.







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Asal Hajarul Aswad putih

SETIAP tahun, apabila tiba musim haji, lebih dua juta umat Islam dari seluruh dunia bertamu di kota suci Makkatul Mukarramah, menyahut seruan Ilahi bagi menyempurnakan rukun Islam yang kelima itu.
Dalam ibadat itu, jemaah melakukan pelbagai ritual ibadat mengikut tertib, seperti tawaf, sai dan bercukur, dengan kemuncaknya melakukan wukuf di padang Arafah, yang jatuh pada 9 Zulhijjah.

Baitullah disebut juga Kaabah, yang terletak di tengah kota suci itu. Ia menjadi tumpuan utama pada musim haji, khususnya dalam pelaksanaan tawaf, dengan setiap jemaah mengelilinginya sebanyak tujuh kali.

Rumah Allah itu adalah kiblat kepada umat Islam seluruh dunia ketika menunaikan ibadat solat seharian dan Masjidil Haram yang menaungi kawasan itu menjadi masjid paling mulia dalam Islam.

Baitullah yang penuh berkat dan mulia itu dikenali juga dengan nama lain seperti al-Bait, al-Bait al-Haram, al-Bait al-Atiq dan Qiblat.

“Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah di Makkah, yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.” (Ali-Imran: 96)

Ulama berbeza dalam mentafsirkan ayat berkenaan. Sesetengahnya mengatakan makna bait itu ialah Kaabah, sesetengahnya pula mengatakan bait itu ialah Masjidil Haram dengan dalil hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim, bermaksud:

“Daripada Abi Zar berkata: Aku bertanya Rasulullah s.a.w mengenai masjid yang paling awal dibina di bumi, sabdanya Masjidil Haram. Aku berkata, kemudian masjid mana? Sabdanya, Masjidil Aqsa. Aku bertanya berapa lama antara keduanya didirikan? Sabdanya, empat puluh tahun.”

Menurut cerita Ibn Zahirah al-Qarsyi, Kaabah dibina beberapa kali, iaitu oleh malaikat, Nabi Adam a.s, Nabi Ibrahim a.s, orang Quraisy, Ibn Zubair dan Hajjaj Yusuf as-Thaqafi.

“Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama Nabi Ismail meninggikan binaan asas Baitullah itu, sambil keduanya berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (al-Baqarah:127)

Selain melakukan tawaf di rumah Allah itu, satu fenomena cukup ketara diperhatikan ketika musim haji, malah pada waktu lain ketika mengerjakan umrah, ialah tindakan sesetengah tetamu yang mengucup Batu Hitam atau lebih dikenali Hajarul Aswad.

Amalan itu didakwa sebagai mencontohi kucupan diterima daripada Nabi Muhammad s.a.w. Ulama menyatakan perbuatan istilam (melambai tangan) terhadapnya ketika memulakan tawaf atau mengucup Hajarul Aswad (sekiranya dapat) termasuk perkara sunat mengerjakan haji dan umrah.

Signifikan tindakan itu, sebagaimana digambarkan Saidina Umar al-Khattab, Khalifah Ar-Rasyidin yang kedua: “Saya tahu anda adalah sebuah batu yang tidak mendatangkan bahaya dan faedah. Jika tidak aku melihat Rasulullah s.a.w mengucupmu, aku tidak akan mengucupmu.”

Nabi s.a.w menciumnya sebagaimana dilakukan nabi sebelumnya, sehingga Hajarul Aswad menjadi tempat bertemunya bibir kalangan nabi, orang soleh, jemaah haji dan mereka yang menunaikan umrah sepanjang sejarah.

Ia juga menjadi tempat permulaan dan akhir tawaf, sekali gus tempat mustajab dikabulkan doa.

Batu Hitam yang terletak di bahagian penjuru sebelah timur Kaabah adalah objek sangat disanjungi umat Islam. Secara kasar batu itu berukuran diameter 30 sentimeter dan 1.5 meter dari paras bawah.

Ia dikatakan pernah pecah kepada beberapa bahagian pada Zaman Pertengahan. Malah ada pihak mendakwa ia pecah menjadi berkeping-keping kepada lapan gugusan batu kecil.

Keadaan ini berlaku pada zaman Qaramithah, iaitu satu mazhab daripada Syiah Islamiyah al-Batiniyah daripada pengikut Abu Thahir al-Qarmathi yang mencabut Hajarul Aswad dan membawanya ke Ihsa' pada 319 Hijrah, tetapi kemudian dikembalikan lagi pada 339 Hijrah.

Gugusan terbesar dikatakan sebesar buah kurma dan tertanam di batu besar yang lain dikelilingi oleh ikatan perak dan diperkuatkan lagi dengan paku perak. Batu itulah yang dianjurkan untuk dikucup, bukannya batu di sekitarnya dan yang meliputi perak.

Antara keutamaan Hajarul Aswad kerana ia berasal daripada batu yang mulia (yaqut) dari syurga yang diberikan kepada Nabi Ibrahim a.s agar diletakkan di satu sudut Kaabah.

Bahkan menurut tradisi Islam, batu itu berasal dari syurga pada zaman Nabi Adam a.s dan Hawa lagi, dalam keadaan putih berkilau dan bebas daripada unsur kejahatan, tetapi ia menjadi hitam kerana dosa yang diserap tahun ke tahun.



Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Hajarul Aswad itu diturunkan dari syurga, warna lebih putih daripada susu dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam.”

Dikatakan juga Nabi Ibrahim a.s yang menemui Batu Hitam dan apabila baginda membina semula Kaabah, Malaikat Jibril a.s membawa batu itu keluar dan memberikan kepada baginda.

Menurut cerita, apabila Nabi Ibrahim siap membina Kaabah, dengan bantuan puteranya, Nabi Ismail a.s, Allah memerintahkan baginda melakukan tawaf.

Baginda tidak dapat menetapkan bilangan yang tepat pusingan dilakukannya. Baginda berasa mereka yang lain juga akan keliru.

Justeru, baginda berdoa kepada Allah untuk memberikannya suatu tanda untuk digunakan bagi mengira pusingan. Malaikat Jibril membawakan batu hitam terbabit kepadanya.

Bahkan, Nabi Muhammad s.a.w turut memainkan peranan dalam sejarah Hajarul Aswad. Ini kerana pada waktu pembinaan semula struktur Kaabah, Hajarul Aswad dipindahkan sementara dan bagindalah yang meletakkan semula batu terbabit di tempat asalnya.

Satu cerita yang ditemui dalam Sirah Rasulullah Ibn Ishaq menunjukkan Nabi Muhammad s.a.w menyelesaikan satu pertelingkahan di antara suku Makkah, yang masing-masing berhak untuk meletakkan Hajarul Aswad di tempat asalnya.

Jalan penyelesaiannya ialah dengan memanggil semua pemimpin suku terbabit untuk mengangkat penjuru batu dengan satu kain dan kemudian Nabi Muhammad s.a.w meletakkan batu itu pada tempatnya dengan tangannya sendiri.

Umat Islam dari satu generasi ke generasi apabila mula tawaf dan selesai setiap pusingan, mengucup Hajarul Aswad, menyentuhnya dengan satu tangan atau sekadar memberikan isyarat kepadanya dari jauh.







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Strategi kepemimpinan Islam bertunjangkan wibawa, iman

Oleh Penulis Khas YaPEIM

PERNAH suatu ketika, Saidina Umar al-Khattab mempelawa sahabat yang berhimpun di sebuah rumah mengkhayalkan apa yang paling mereka impikan. Seorang daripada mereka bersuara: “Aku mengangankan supaya rumah ini dipenuhi emas yang nantinya aku boleh belanjakan di jalan Allah.”

Seorang lain pula menyampuk: “Aku pula mengangankan supaya rumah ini dipenuhi intan permata yang nantinya akan aku sedekahkan dan belanjakan pada jalan Allah.” Ya, begitulah seterusnya hingga mereka kehabisan angan-angan dan berkata: “Kami tidak tahu apa lagi yang harus kami katakan wahai Amirul Mukminin.”

Selepas itu, barulah Saidina ‘Umar sendiri menyatakan keinginannya: “Aku mempunyai keinginan yang lain daripada kalian. Aku menginginkan sejumlah orang yang hebat seperti Abu Ubaydah al-Jarrah, Muadh ibn Jabbal dan Salim Mawla Abi Hudhayfah untuk membantu mendaulatkan kalimah Allah.”

Jika kita meneliti kisah itu, walaupun seperti gurauan seorang rakan kepada rakan yang lain, ternyata ia bukan sekadar suatu gurauan, tetapi suatu dialog cukup bermakna dan membawa mesej betapa pentingnya membina generasi berkualiti untuk melaksanakan impian dan cita-cita umat.

Dalam rangka menjayakan risalahnya untuk membangun umat dan tamadun unggul, Nabi Muhammad SAW melaksanakan program pembinaan kelompok teras yang menjadi tulang belakang pembentukan umat baru. Kelompok teras berkualiti itulah yang disebut oleh Sayyid Qutb sebagai ‘generasi Quranik yang unik’.
Generasi sahabat sebenarnya adalah generasi yang sudah mengalami transformasi secara radikal menerusi penghayatan nilai dinamik daripada ajaran al-Quran. Generasi itu juga sebaik-baik ummah yang pernah tampil di pentas dan gelanggang perjuangan Islam.

Firman Allah bermaksud: “Maka jika mereka beriman seperti kamu beriman (dengan Kitab Allah dan Rasul-Nya), maka sesungguhnya mereka beroleh petunjuk; dan jika mereka berpaling (serta tidak mahu beriman dengan sebenar-benar iman) maka sesungguhnya mereka akan tinggal berkekalan dalam perbalahan dan permusuhan (dengan kamu); oleh itu (janganlah Engkau khuatir Wahai Muhammad) kerana Allah akan memeliharamu (dan umatmu) daripada kejahatan mereka; dan Dialah juga Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 137)

Rasulullah SAW sebagai pemimpin dan pendidik ulung, cukup mengenali potensi sahabat dan pengikutnya. Lalu Baginda SAW memberikan galakan dan bimbingan secukupnya sehingga potensi mereka dapat berkembang.

Sebab itulah di bawah pimpinan Rasulullah SAW semua orang mendapat kesempatan untuk mengembangkan bakat dan potensinya, termasuklah mereka yang pernah secara terang-terangan memusuhi Islam seperti Umar al-Khattab dan Khalid bin al-Walid.
Usamah bin Zayd pernah diberi kesempatan memimpin suatu ekspedisi ketenteraan ketika usianya belasan tahun. Penampilan beliau mengetuai suatu misi penting itu adalah satu iktibar bahawa dalam budaya kualiti tidak ada amalan cantas mencantas terhadap generasi muda berbakat yang diberikan peluang oleh kepemimpinan tertinggi.

Memang dalam beberapa hal, faktor kekananan perlu diberikan penilaian tertentu. Tetapi ia bukanlah suatu yang mutlak. Penilaian terhadap faktor kekananan tidak sepatutnya sampai menjejaskan perkembangan bakat muda.

Amalan mengutamakan potensi itu berlanjutan ke zaman selepas era nabawi. Diceritakan bagaimana dalam satu pertemuan dengan seorang khalifah zaman Bani Umayyah, seorang anak muda ditampilkan sebagai juru bicara kaumnya.

Pembinaan generasi berkualiti tidak juga berasaskan kepada faktor keturunan. Amalan mewariskan posisi penting kepada anak cucu, kaum kerabat tanpa memperhitungkan bakat dan potensi akan mengakibatkan pudarnya kualiti.

Hal itu sudah diisyaratkan oleh Allah dalam al-Quran ketika Allah mengangkat Nabi Ibrahim sebagai pemimpin manusia. Lalu Baginda memohon supaya daripada kalangan zuriatnya juga akan diangkat menjadi pemimpin. Allah SWT menjawab dalam al-Quran, yang bermaksud: “(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak untuk orang yang zalim.” (Surah al-Baqarah, ayat 124)

Memang Tuhan kabulkan permintaan Nabi Ibrahim dengan melantik keturunan menjadi nabi, tetapi tidak semua keturunan Baginda layak dan berhak menjadi pemimpin, hanya yang berkualiti adil.

Dalam sejarah Islam, generasi sahabat pernah menyaksikan proses perpindahan kepemimpinan yang luar biasa sifatnya di mana mereka sanggup menyerahkan tampuk kepemimpinan kepada orang lain yang dikira lebih baik daripada orang mereka sendiri.

Apabila Rasulullah SAW wafat, timbullah isu perlantikan khalifah. Sebagai golongan anak tempatan yang berjasa besar menyelamatkan perjuangan Islam, orang Ansar merasakan bahawa merekalah sewajarnya mengisi jawatan khalifah.

Mereka memilih calon sesuai iaitu Saad ibn Ubadah. Tetapi mereka merelakan penyerahan jawatan itu kepada orang Muhajirin selepas diyakinkan oleh Saidina Abu Bakr al-Siddiq.

Mereka adalah orang yang realistik, menerima kenyataan bahawa orang Arab hanya mungkin bersatu di bawah kepemimpinan Quraisy. Perubahan pucuk kepemimpinan daripada Quraisy kepada bukan Quraisy akan mengundang risiko kegoyahan dan perpecahan. Sebagai orang yang tahu erti dan nilai perpaduan mereka bersedia menjadi makmum di belakang.

Mereka masing-masing tahu diri, mempunyai rasa hormat kepada mereka lebih utama. Justeru, apabila Abu Bakr dan ‘Umar berbicara keputusan segera dicapai, maka pada ketika itu tidak ada lagi yang masih ghairah berbicara semata-mata sekadar ingin berbicara.

Masing-masing tidak suka membuang-buang waktu dengan hal yang sia-sia. Mereka kesampingkan hal yang titik bengik dan perkara tidak berfaedah. Seluruh perhatian mereka tumpukan kepada matlamat perjuangan, untuk itu mereka sentiasa mengelak daripada perselisihan.

Inilah yang dimaksudkan dengan fokus kepada tujuan serta matlamat dan jauhkan daripada perselisihan. Mereka bebas daripada sifat keji seperti dengki, dendam, iri hati dan yang sama dengannya.

Justeru, dalam peristiwa pemecatan Khalid al-walid daripada jawatannya sebagai panglima tertinggi angkatan bersenjata, beliau diarahkan supaya menyerahkannya kepada Abu ‘Ubaydah al-Jarrah. Pada ketika itulah, pengikut setia Khalid mendesak beliau jangan patuh kepemimpinan baru itu.

Dengan tegas Khalid menjawab: “Aku tidak berperang kerana Umar, tetapi kerana Tuhan Umar.”

Khalid berpegang terus dengan penuh setia di bawah pimpinan panglima baru yang sebelumnya adalah orang bawahannya.

Demikianlah secebis gambaran kualiti unggul sebaik-baik ummah, generasi yang mendapat nikmat kecintaan iman buat renungan dan iktibar kita bersama.

Firman Allah yang bermaksud: “…tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu indah dalam hatimu dan menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan dan kedurhakaan. Mereka inilah orang yang mengikuti jalan yang lurus.” (Surah al-Hujurat, ayat 7)






"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

 
Dear Diary Blogger Template