^ Scroll to Top

Thursday, August 7, 2008

Iman, takwa benteng perkukuh jati diri

ASAS kekuatan diri seseorang yang beriman dan bertakwa adalah hasil didikan ibu bapa dan keluarga yang cemerlang. Hal ini menjadikan seseorang mempunyai jati diri dan hidup sejahtera. Apa juga godaan melanda dirinya, dapat diatasi dengan iman dan takwa. Ini berpunca daripada asuhan ibu bapa bagi kelangsungan hidup seseorang di dunia dan akhirat.

Hanya iman dan takwa yang menjadi bentang kehidupan. Seseorang yang beriman dan bertakwa tidak akan melakukan perbuatan keji seperti berzina, homoseksual, mencuri, merompak dan berbohong.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak berzina seseorang yang berzina, sedangkan ketika ia berzina dalam keadaan beriman, dan tidak mencuri seseorang pencuri itu sedangkan ia dalam keadaan beriman, dan tidak minum arak seseorang peminum arak sedangkan ia dalam keadaan beriman.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim). Orang yang beriman sentiasa tenang, tidak gopoh, kelam kabut, sabar serta sentiasa memperbaiki diri. Oleh itu jelaslah iman menjadi benteng kepada diri serta tindakan dalam kehidupan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Iman dapat menghalang bunuh curi. Dan orang Mukmin tidak membunuh curi (tidak membuat tipu daya).” (Hadis riwayat Abu Daud dan al-Hakim)

Jelaslah iman yang dididik dan disemai di hati sejak dalam kandungan, hingga lahir meningkat dewasa akan menjadikan seseorang bertakwa kepada Allah.

Diriwayatkan Imam Muslim, daripada Shuhaib bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Keistimewaan orang yang beriman ialah ketika ditimpa kesusahan mereka bersyukur seolah-olah mereka menerima kebaikan.”
Orang beriman tidak mempunyai dan menyimpan sifat keji seperti dendam, hasad, iri hati, cemburu dan kesumat. Hati orang beriman sentiasa mendorong dirinya berkelakuan baik, membantu orang lain dan sentiasa mendoakan perkara baik terutama kepada saudara seIslam. Firman Allah yang bermaksud: “Dan orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan Rahmat-Mu.” (Surah al-Hasyri, ayat 10)

Iman terletak dalam hati, didiklah hati supaya sentiasa sabar, tenang dan syukur yang akan memberi tindakan baik dalam kehidupan.. Ibu bapa yang beriman dapat mendidik anak bagi menjadikan masyarakat Islam lebih utuh.









"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Puasa amalan terbaik hidupkan Syaaban

Umat digalak perbanyak ibadah sunat sebagai persediaan hadapi Ramadan

KEDATANGAN Syaaban memberi petanda kita semakin hampir untuk bertemu Ramadan al-Mubarak, bulan Allah melimpahkan pelbagai ganjaran pahala kepada hamba-Nya.

Sebagai persiapan untuk menghadapi Ramadan apakah amalan yang disunatkan Rasulullah pada SyaabaN? Sebenarnya pada bulan ini Rasulullah SAW memperbanyakkan puasa hingga diriwayatkan Baginda berpuasa sebahagian besar pada bulan itu.

Aisyah berkata: "Rasulullah SAW berpuasa hingga kami menyangkakan Baginda tidak akan berbuka dan Baginda berbuka hingga kami menyangkakan Baginda tidak akan berpuasa. Aku sama sekali tidak pernah melihat Rasulullah SAW menyempurnakan puasa sebulan melainkan pada Ramadan dan aku tidak pernah melihatnya lebih banyak berpuasa melainkan pada Syaaban." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Selain amalan berpuasa, tiada hadis sahih menunjukkan Baginda SAW mengkhususkan amalan tertentu sempena Syaaban. Namun, amalan sunah lazimnya dilakukan tanpa mengkhususkan waktu tertentu seperti membaca al-Quran, mengerjakan solat sunat, berzikir dan berdoa.

Mengenai hikmah Rasulullah SAW meningkatkan amalan puasa pada Syaaban, Al-Hafiz Ibn Hajar mengulas dalam Fath al-Bari: "Hikmah lebih tepat untuk dikatakan berhubung persoalan ini, iaitu meningkatkan amalan puasa pada Syaaban adalah seperti yang disebutkan hadis dengan darjat lebih sahih daripada hadis terdahulu.
Hadis diriwayatkan oleh al-Nasaai dan Abu Daud, disahihkan Khuzaimah daripada Usamah bin Zaid katanya: "Aku bertanya Rasulullah SAW: Ya Rasulullah! Aku tidak pernah melihat engkau berpuasa dalam satu bulan berbanding bulan lain seperti engkau berpuasa daripada sebahagian Syaaban. Baginda bersabda: Itulah bulan yang manusia melupakannya antara bulan Rejab dan Ramadan, iaitu bulan yang diangkat amalan kepada Allah, Tuhan semesta alam. Oleh itu, aku suka supaya amalanku diangkat ketika aku sedang berpuasa." (Hadis riwayat al-Nasaai)

Oleh itu, sewajarnya kita menyambut kedatangan Syaaban dengan menggandakan ibadat puasa. Namun, ada beberapa perkara sering diperdebatkan mengenai puasa pada Syaaban iaitu adakah dibolehkan berpuasa pada keseluruhan Syaaban dan larangan berpuasa selepas pertengahan bulan ini.

Ulama berbeza pendapat sama ada dibenarkan berpuasa sepanjang Syaaban. Sebahagian pendapat mengatakan kadangkala Nabi SAW berpuasa pada keseluruhan bulan Syaaban dan ada kalanya baginda berpuasa pada sebahagian besar Syaaban saja.

Sebahagian lain berpendapat Baginda tidak pernah berpuasa sebulan penuh pada bulan lain menurut kalendar hijrah kecuali Ramadan al-Mubarak. Manakala Baginda hanya berpuasa sebahagian besar hari pada Syaaban. Perbezaan pendapat ini disebabkan wujudnya hadis Nabi SAW yang menunjukkan Baginda pernah berpuasa sepanjang Syaaban dan ada pula yang menidakkannya.
Daripada Abu Salamah, Aisyah berkata: "Nabi SAW tidak berpuasa pada satu bulan yang lebih banyak berbanding Syaaban. Sesungguhnya Baginda berpuasa sebulan penuh." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Bagaimanapun, hadis di atas seakan-akan bercanggah dengan hadis daripada Aisyah yang menurutnya Nabi SAW hanya berpuasa sepanjang bulan pada Ramadan.

Bagi menghilangkan percanggahan yang timbul, Al-Hafiz Ibn Hajar menyatakan bahawa hadis menunjukkan Rasulullah SAW berpuasa sebulan penuh Syaaban sebenarnya hanya menunjukkan baginda biasa berpuasa sebahagian besar pada bulan itu.

Tambahnya lagi: "Imam al-Tirmizi menukilkan daripada Ibn al-Mubarak katanya: Menurut bahasa Arab, apabila seseorang berpuasa pada sebahagian besar daripada sesuatu bulan, maka boleh dikatakan dia berpuasa sebulan penuh. Dikatakan seseorang itu solat sepanjang malam padahal ada kemungkinan dia masih makan malam serta sibuk dengan urusan lain."

Selanjutnya berkaitan perbezaan pendapat ini, Al-Hafiz Ibn Hajar menegaskan: "Tetapi, jelas sekali pendapat ini (boleh berpuasa sebulan penuh ketika Syaaban) seakan-akan terpaksa. Namun, pendapat paling sahih adalah pendapat pertama, iaitu Baginda hanya berpuasa sebahagian besar daripada Syaaban.

Ia dikuatkan lagi melalui riwayat Abdullah bin Syaqiq yang dinukilkan daripada Aisyah serta dikeluarkan oleh al-Nasaai yang berbunyi: "Baginda SAW tidak pernah berpuasa sebulan penuh sejak datang ke Madinah selain Ramadan."

Hal ini dikuatkan lagi dengan hadis yang melarang berpuasa sehari atau dua hari sebelum puasa Ramadan bermula. Menurut Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Jangan sekali-kali salah seorang antara kamu semua mendahului puasa Ramadan dengan puasa sehari atau dua hari kecuali orang yang sudah biasa berpuasa pada hari itu. Justeru, dia bolehlah berpuasa pada hari itu." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Tanggapan dilarang berpuasa pada Syaaban selepas memasuki hari ke 15 bersandarkan kepada hadis Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Jika memasuki pertengahan Syaaban, janganlah kamu semua berpuasa." (Hadis riwayat Abu Daud)

Sebenarnya tidak wujud percanggahan antara hadis melarang berpuasa selepas pertengahan bulan Syaaban dan hadis yang membenarkannya. Jumhur ulama membolehkan berpuasa pada Syaaban diteruskan walaupun selepas pertengahan bulan.

Jelas di sini Nabi SAW berpuasa pada sebahagian besar Syaaban. Justeru, marilah kita hidupkan Syaaban dengan memperbanyakkan ibadah puasa







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Tuesday, August 5, 2008

JUMAAT penghulu segala hari

JUMAAT penghulu segala hari kerana kemuliaan dan kelebihannya. Malah, peristiwa agung banyak berlaku pada Jumaat.

Banyak hadis menerangkan kelebihan hari Jumaat, misalnya hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan Abu Hurairah berkenaan penghulu hari, bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai `Sayyidul aiyam' iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”


Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat. Pada hari itulah Adam diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga. Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).

Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w bersabda yang ber maksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat. Pada hari itu terdapat suatu masa seorang hamba mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tirmidzi)

Melalui penerangan itu jelas sekali Jumaat bukan sebarang hari, malah begitu dimuliakan dan sewajarnya ia turut dimuliakan umat Islam.

Solat Jumaat dua rekaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu semulia hari yang perlu diambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran Allah daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.

Rasulullah bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”

Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan

di dalam buku kehadiran malaikat.

Umat Islam juga dituntut membuat persediaan sebelum menghadiri solat Jumaat untuk mendapat fadilatnya, ter masuk dalam berwuduk, mandi sunat dan tertib ketika menghadiri solat Jumaat.

Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Sesiapa berwuduk lalu memperelokkan wuduknya, kemudian mendatangi solat Jumaat, terus men dengar dan berdiam diri, tidak berbicara sama sekali, maka diberi tambahan tiga hari lagi. Sesiapa yang memegang kerikil untuk dimainkan sehingga tidak memperhatikan isi khutbah, sesungguhnya dia telah melakukan kelalaian, yakni ber salah.”

Sebelum menunaikan solat Jumaat, dianjurkan mandi ter lebih dulu sebagaimana hadis daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah bersabda, maksudnya: “Jika seseorang antara kalian mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi dulu.” (Muttafaq `alaih)

Daripada Samurah, diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang berwuduk pada Jumaat, maka dengan keringanan itu, bolehlah dilakukan tanpa mandi, tetapi mandi itu lebih utama.” (Hadis riwayat Imam Abu Daud dan Tirmidzi).








"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Tazkirah: Kain Putih

Kadang kadang ingatan tentang kain putih tak semena-mena menerjah minda. Kain putih banyak gunanya, nak buat telekung kain putihlah pilihan utama. Nak mencorak batek, kain putihlah asasnya. Baju sekolah pun putih warnanya malah pasangan pengantin selalu memilih putih sebagai tema majlis.Ketayap warna putih pula menyerikan wajah pemakainya.

Tak ada apa yang nak ditakutkan dengan warna putih. Putih melambangkan kesucian.Tetapi bila putih digabungkan dengan perkataan selimut atau kafan maka akan terasa kelainannya. Ada suatu perasaan kurang senang atau seram terbentuk di lubuk hati. Paling tidak rasa kesayuan akan menyapa walau sebentar. Teringat akan dunia yang bakal ditinggalkan dan dunia lain yang akan dihuni.

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, istilah Kafan merujuk kepada kain pembalut mayat. Kain kafan biasanya dipilih bewarna putih bagi melambangkan kesucian.Biasanya, sekurang-kurangnya tiga kain kafan digunakan, dan ia dibeli menggunakan harta si mati (harta suami jika isteri dan harta bapa jika anak).Diambil daripada wikipedia

Masakan kain kafan hanya disimpan sebagai hiasan atau khazanah almari. Tentunya kain kafan akan dipakaikan kepada sekujur tubuh yang sudah kaku. Tubuh siapakan yang akan dibaluti? Bila dan siapa yang akan memandi dan seterusnya membaluti tubuh itu dengan kain putih.? Apakah kita tak mahu mengakhiri pakaian kita dengan pakaian kain kafan berwarna putih. Sukar bagi kita menolak 'kemestian' ini cuma kita tidak pasti bila.Firman yang bermaksud: “Tiada seorang pun yang mengetahui apa yang akan dilakukan esok hari, sebagaimana tiada seorang pun yang mengetahui di manakah ia akan mati.” (Surah Luqman, ayat 34)

Menepis Rasa

Bila terbaca tajuk 'seputih kain kafan', berkocak jiwa. Ada kehendak untuk menepis rasa yang hinggap di dalam hati. Ada percubaan untuk mengalih fokus, mengelak debar. Tidak ramai yang gemar tajuk ini," ahh kenapalah aku terbaca" mungkin itulah rungut pertama seimbas kerling anak mata tika melirik tajuk cerita. Malasnya nak baca. Asyik asyik cerita hal mati, lain tak ada ker? Mungkin begitu gerutu hati seterusnya. Dalam pada itu sepatuh hati terus melonta, rasa ingin pula nak tahu cerita. Ya bacalah seterusnya.

Bagi mereka yang tak pernah merasai 'mati' cerita kain kafan mungkin kurang bermakna. Mungkin dianggap perkara biasa, lumrah alam atau fenomena alam . Yang hidup pasti mati, apa yang nak dipelikkan,apa yang nak ditakutkan? Tak ada orang yang telah mati bangun semula untuk bercerita tentang 'dunia baru' mereka. jadi cerita rahsia disebalik putihnya kain kafan tidak seronok untuk dibualkan. Jika dibualkan sekalipun pasti akan membantutkan usaha untuk maju dan memakmurkan dunia yang bakal ditinggalkan. Jalan mesti pandang ke depan, kata iklan.Umat akan mundur kalau asyik bercerita tentang kain kafan, kereta mayat , keranda, batu nesan dan tanah perkuburan.Cerita mati itu cerita orang jumud,mungkin begitulah sanggah minda sesetengah orang.

Antara Taman dan Laman.

Dari kain kafan hingga ke batu nesan putih belaka warnanya. Bayangkan jika laman rumah kita yang menghijau dihiasai dengan replika beberapa cendawan gergasi berwarna putih, tentu indah kompinasi warna penghias taman. Di tambah pula dengan pepohon kemboja warna putih bersih menghasilkan bayang-bayang mentari menyejukkan mata memandang. Namun bila replika cendawan putih tadi bertukar kepada dua pasang batu terpahat nama penghuni, maka sukar pula kita nak melayangkan pandangan menikmati keindahan seni Taman Nesan saujana mata memandang.

Memang sukar untuk kita memacu minda, menggarap apa yang tersirat disebalik yang tersurat. Dakwaan perlukan bukti, keyakinan perlukan iman. Ada pula yang berfikir yakin tanpa bukti adalah bodoh,mengikut membuta tuli kununnya. Ya benar,itulah keunikan iman, iman tak perlu bukti. Ibarat cinta suci, tak perlu bukti tak perlu sebab,hanya perlu yakin dan percaya.Anehnya manusia ada yang mengagungkan kalimah 'cinta itu buta' tetapi mempertikaikan iman tanpa bukti nyata.

Pahala mana buktinya? Dosa mana buktinya. Mana penyata akaun Dosa-Pahala jika kita mahu semak. Mana buktinya kita telah berbuat dosa atau pahala. Mati itu pasti,itu ada buktinya. Tetapi adanya hidup selepas mati mana buktinya . Ada , buktinya ada dalam al-qur'an silakan baca.Betul,kita boleh baca tetapi mana buktinya al-qur'an itu benar? Tidak ada bukti kecuali iman, jika kita beriman /percaya maka ia akan benar, jika tidak percaya juga ia akan benar.

Allah itu benar
Al-qur'an benar
Nabi dan rasul benar
Mati itu benar
Hari akhirat itu benar

Jika al-qur'an itu tidak benar maka datangkanlah kenyataan lain yang lebih benar dan kita ber'mubahalah' untuk tentukan kitab mana yang lebih benar, mahu? Jika tak mahu mubahalah kita muzakarahkan. Kalau masih keliru kita duduk bermuqabalah pula. Jika tak mahu, elok kita renungkanlah dua pasang batu ditanah perkuburan. Jika rumah kita jauh dari tanah perkuburan, carilah gambar2 tanah perkuburan, hiaskan dinding rumah kita dengan pemandangan sepasang batu putih di taman . Hiaskan PC kita dengan wallpaper bergambar pemandangan di kuburan .

Mudah2an ingatan terhadap kain kafan (kematian) akan menjadikan kita seorang yang cerdik sebagaimana sabda rasulullah s.a.w bermaksud "Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya untuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat." ( Riwayat Ibnu Majah dan Abiddunya ) . Allahu'aklam




"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Contohi Rasulullah hamba Tuhan sangat pemalu

DARIPADA Abu Said al-Khudri katanya: "Rasulullah SAW adalah seorang yang sangat pemalu, lebih pemalu daripada gadis pingitan. Apabila Baginda tidak menyenangi sesuatu, kami dapat mengetahuinya dari wajah Baginda." (Hadis riwayat Muslim)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Iman itu mempunyai tujuh puluh cabang atau enam puluh cabang, maka yang paling utama ialah ucapan "Tidak ada Tuhan yang sebenarnya melainkan Allah" dan yang paling rendah ialah membuang duri dari jalan dan sifat malu ialah satu cabang daripada iman." (Hadis riwayat al- Baihaqi)

Perjalanan manusia sebagai hamba untuk mendekatkan diri kepada-Nya, rasa malu adalah tangga yang pertama. Maka, masih sangat jauh sebenarnya kita daripada kewujudan rasa cinta kepada Allah.

Rasulullah SAW sekalipun mempunyai rasa malu terhadap Allah. Ia terserlah dalam kisah mikraj iaitu di saat Rasulullah SAW menerima perintah secara langsung supaya umatnya mengerjakan solat.

Pada peringkat awalnya, Allah memerintahkan solat sebanyak 50 waktu sehari. Baginda SAW menyanggupi namun nabi dan Rasul lain yang ditemui dalam perjalanan mikraj menasihati bahawa tugas itu terlalu berat bagi umat Muhammad.

Lantas Baginda SAW meminta keringanan sehingga bilangan solat dikurangkan kepada lima waktu sehari. Saat itu, Baginda diingatkan sekali lagi bahawa solat lima kali sehari pun masih terlampau berat. Namun, Baginda berasa amat malu untuk kembali meminta keringanan daripada Allah.
Inilah contoh sifat malu yang ada pada diri Baginda. Malu untuk mengurangi nilai pengabdian seorang hamba terhadap Tuhannya. Namun kita selaku umatnya tidak pula mempunyai rasa malu mengabaikan perintah solat dan juga ibadah lain.

Begitulah manusia, lazimnya hanya merasa malu untuk urusan duniawi di hadapan manusia, bukan urusan akhirat di hadapan Tuhan. Kita tidak berasa malu dengan dosa berbukit yang pernah kita lakukan. Malah mungkin tidak pernah terdetik rasa enggan untuk bertemu Allah lantaran merasa malu atas segala kejahatan dilakukan yang tidak pernah luput daripada penglihatan-Nya.

Sesungguhnya kita benar-benar tidak tahu malu. Abdullah Ibn Mas'ud meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Orang yang malu kepada Allah dengan sepenuh malu adalah orang yang menjaga kepalanya dari isinya, menjaga perutnya daripada segala rezeki tidak halal, selalu mengingati kematian, meninggalkan kemewahan dunia dan menjadikan perbuatan akhirat sebagai hal yang lebih utama. Sesiapa yang melakukan semua itu, maka ia malu kepada Allah dengan sepenuh malu."







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

 
Dear Diary Blogger Template