^ Scroll to Top

Sunday, June 15, 2008

Surah Al-Ikhlas

ASSALAMU'ALAIKUM WARAMATU//AHI WABARAKAHTUH. .,

LUANGKAN MASA ANDA SELAMA 10 - 15 MINIT UNTUK MENGETAHUI
APAKAH MESEJ YANG DISAMPAIKAN SEBELUM ANDA KATAKAN TIDAK
BERMINAT ATAUTIDAK PERCAYA. TETAPI ANDA JANGAN BUANG RISALAH
INI SEBALIKNYA BERIKAN KEPADA SAUDARA ISLAM KITA YANG LAIN
KERANA MEREKA MUNGKIN SANGAT MEMERLUKANNYA. TERIMA KASIH.
WASSALAM.

KEHEBATAN SURAH AL-IKHLAS

"Au zubillah hi mina shsyaitan nirrajim...bismilla hirrahmannirrahi m"

Tafsirannya:
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam,
Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana
dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam
tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar
umpama
cacing kepanasan. Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas,
kemudian bacalah surah Al-Ikhlas (iaitu ayat: Qulhuwallahu ahad.
Allahussamad. Lamyalid walam yu-lad. Walam yakul lahu kufuwan
ahad.) sebanyak 3 kali.

Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah..
Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah
berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat
kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat
akan
membantu kita menjawab persoalan kubur.

Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan
sukar
menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat,
amalan
daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab
salam malaikat itu.

Diriwayatkan oleh Iman Bukhari sabda Nabi Muhammad s.a.w:
"Barang siapa membaca Qul huwa"llahu ahad 100,000 kali maka
sesungguhnya
ia telah menebus dirinya dari Allah, maka menyeru yang menyeru dari
pihak

Allah di langit dan di bumi. Kusaksikan bahwa sifulan itu telah
menjadi
pemendekaan
Allah sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari sisi Allah,
Sesungguhnya ia
adalah
pemerdekaan dari neraka". Inilah yang dinamakan membaca Qulhua"llah
ahad
satu hatam yaitu 100,000 kali dengan diwiridkan seberapa ribu
kesanggupan
kita
sehari.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia
meninggal
dunia,
maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari
kesempitan
kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka
melintasi
titian
siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. (Demikian diterangkan dalam
Tadzikaratul
Qurthuby).
Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya
Siapakah
antara
Kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangkamasa dua-tiga minit? Tiada
seorang
dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan
bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur'an dalam begitu cepat.
Kemudiannya

Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada
Saiyidina Ali
bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu
apa yang
dikatakannya
itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali.
Rasulullah SAW
menjawab
dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas
sekali
ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan
membaca
surah
Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan
membaca 30 jus
Al-Quran.

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat
Arasy
di atas 360,000
sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000
tahun
perjalanan.

Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padangsahara sebanyak 12,000 dan
luasnya
setiap satu
padangsahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap
padangsahara itu terdapat
80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas.

Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka:
Wahai
Tuhan kami,
sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang
yang
membaca surah
Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan.

Sabda Rasulullah SAW lagi:

Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu
itu
tertulis di
sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap
malaikat
Mikail a.s,
Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a..s, Walam
yakullahu kufuwan
ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.

Siapa membaca surah Fatihah, al-ikhlas, al-falaq, dan an-annas setiap
satu
sebanyak 7 kali
selepas solat jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan
segala bala
hinggalah ke
jumaat yang berikiutnya.

Jika dibaca 3 surah ini al-ikhlas, al-falaq and an-nass pagi dan
petang
nescaya tidak
mengalami apa-apa kesusahan.

Nota:
Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat,
sampaikanlah ilmu
ini
kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah
SAW 'Sampaikanlah
pesananku
walaupun satu ayat'. Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam
itu,
hanya
3 perkara yang akan dibawanya bersama :
1) Sedekah/amal jariahnya
2) Doa anak-anaknya yang soleh
3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.


...dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

Pujukan Kafir Hentikan Dakwah

- Petikan daripada buku, Untaian 366 kisah daripada al-Quran terbitan Edusystem Sdn. Bhd.

ORANG kafir Quraisy sangat kecewa apabila tentangan secara keras ke atas Nabi Muhammad S.A.W. gagal melumpuhkan kegiatan dakwah baginda. Malah, makin ramai pula yang menganut agama Islam. Ini disebabkan oleh kekaguman mereka kepada sifat sabar Rasulullah.

Pada suatu hari, pemimpin Mekah pun mengadakan pertemuan sesama sendiri di Nadwah. Mereka mencari jalan untuk menentang kebangkitan Rasulullah. Kali ini mereka mahu cara yang betul-betul berkesan diambil ke atas Rasulullah dan pengikut-pengikut baginda.

Seorang pemimpin Mekah mencadangkan agar mereka menggunakan cara diplomasi. Jika kekerasan tidak mampu menghentikan dakwah Rasulullah, pasti cara lembut ini akan berjaya. Setelah berbincang dengan panjang lebar, mereka pun memutuskan untuk menemui Abu Talib, bapa saudara Rasulullah. Abu Talib diminta menyampaikan tawaran yang diberikan.

Seorang pemimpin Mekah menawarkan anak gadisnya yang paling cantik kepada Rasulullah. Mereka akan dikahwinkan secara besar-besaran. Tentang hal mas kahwin, pemimpin itu akan menyelesaikannya.

Rasulullah tidak perlu bimbang. Mereka juga menawarkan seluruh kekayaan mereka kepada Rasulullah.

Baginda akan dilantik menjadi ketua. Semua orang akan patuh kepada baginda. Namun, baginda mestilah menghentikan dakwah. Baginda dan para pengikut mesti kembali pada agama nenek moyang mereka iaitu menyembah berhala.

Apabila tawaran itu disampaikan kepada Rasulullah, baginda pun berkata kepada bapa saudara itu: “Wahai bapa saudaraku, sekiranya mereka sanggup meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku, untuk aku meninggalkan dakwahku ini sehinggalah Allah menzahirkannya atau aku musnah kerananya.”

Orang Quraisy bertambah kecewa apabila Rasulullah dengan tegas menolak tawaran tersebut secara mentah- mentah. Jika ada tawaran yang lebih besar lagi pun, baginda tetap menolak.

Sekalipun baginda ditawarkan bulan di tangan kiri dan matahari di tangan kanan, baginda tetap enggan untuk berhenti berdakwah. Rasulullah akan meneruskan perjuangan baginda sama ada baginda berjaya atau syahid kerananya.

Keengganan Rasulullah menerima tawaran menyebabkan kemarahan pemimpin Mekah makin memuncak. Mereka kembali mengadakan mesyuarat di Nadwah.

Masing-masing memberi cadangan agar kegiatan dakwah Rasulullah dapat disekat dan diberhentikan. Kali ini mereka bercadang untuk bertindak secara keras dan tegas.





...dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

Perpaduan Ummah

ISLAM adalah agama bersifat universal yang menyeru kepada perdamaian, perpaduan dan persaudaraan bagi memastikan umatnya kuat dan bermaruah.

Banyak ayat al-Quran mengenai perkara itu, malah menggesa sikap berkasih sayang, hormat menghormati sesama umat Islam dan bukan Islam.

Perpaduan adalah berlawanan dengan perpecahan. Perpaduan membawa banyak kebaikan manakala perpecahan membawa kerugian.

Semangat perpaduan jelas terpancar melalui amal ibadat, seperti solat secara berjemaah di sesebuah masjid, malah senireka masjid yang melengkung seperti pada gerbang dan kubah yang berakhir pada satu garis pusat juga adalah satu simbol kesatuan dan pemuafakatan dalam Islam.

Umat Islam tahu mengenai perpaduan, tetapi perbezaan pendapat, berlainan mazhab, fahaman dan budaya merobek benteng perpaduan.

Di beberapa negara Arab berlaku perkelahian, pencabulan hak dan pembunuhan, gara-gara fahaman berbeza, Sunnah dan Syiah.

Kadangkala terfikir mengenai Islam yang diasaskan dari rumpun yang satu boleh berlaku perbezaan mazhab, tidak kah ini merugikan umat Islam?

Penceramah bebas, Ahmad Shukri Yusof, berkata perbezaan itu adalah satu perkara lumrah dalam kehidupan, disebabkan berbezanya budaya, latar belakang pendidikan dan pemahaman.

“Walaupun berbeza pendapat dan mazhab, kena ada juga persamaan iaitu cinta pada Rasulullah, ibadat yang satu dan Kaabah yang satu.

“Kita kena melihat perselisihan ini bukan kerana ajaran Islam tidak cukup.

“Persengketaan di negara Teluk kerana ketaksuban, sama ada kepada mazhab, pemikiran, parti dan pemimpin.

“Aliran Sunnah dan Syiah sudah lama bertapak, justeru tidak mungkin ia akan lenyap, mungkin berterusan sehingga hari kiamat,” katanya.

Perpaduan amat ditekankan dalam Islam, kerana dengan semangat itu umat Islam akan lebih dihormati.

Malah, rapuhnya pemupukan perpaduan dan ikatan persaudaraan, umat Islam mudah diperkotak-katikkan, sehingga bergaduh sesama sendiri.

“Dan, berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya. (Ali Imran:103)

Hadis Nabi saw bermaksud: “Seorang Muslim itu adalah bersaudara dengan Muslim yang lain. Dia tidak boleh menganiayainya dan tidak boleh menyerahkannya (kepada musuhnya)...” (Muttafak ‘alaihi)

Ahmad Shukri yang juga Perunding Motivasi Fitrah Power Resources berkata, pergolakan juga berlaku disebabkan fahaman politik.

“Bagaimanapun, cerita bidaah seperti membaca Yasin pada malam Jumaat atau tidak, iaitu perkara ranting tidak perlu diperbesarkan.

“Kepada mereka yang membaca Yasin pada malam itu misalnya tidak boleh mengatakan ia adalah satu amalan wajib, iaitu mesti dilakukan dan jika tidak akan berdosa.

“Manakala golongan yang tidak membacanya tidak boleh sewenang-wenangnya mengatakan ia adalah suatu bidaah dan menyeleweng, kerana masing-masing ada pandangan.

“Sebagai umat Islam, kita kena berlapang dada seperti pandangan Ikhwanul Muslimin, umat Islam patut bermaafan dan bertoleransi atas perbezaan dan sepakat atas persamaan.

Dalam Islam, umatnya perlu berpegang kepada al-Quran dan sunnah supaya tidak tersesat seperti hadis yang bermaksud:

“Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah saw.”

“Cuma disebabkan berbeza pemahaman terhadap ayat al-Quran dan hadis berlakulah perbezaan pendapat,” katanya.

Dalam perkara ini sangat elok sekiranya umat Islam berkongsi kisah dengan Imam Syafie yang pernah mendirikan solat Subuh di sisi makam Abu Hanifah.

Walaupun Imam Syafie dan Abu Hanifah berbeza pendapat, beliau masih menghormatinya dengan tidak membaca doa qunut dalam solat Subuh, sedangkan dalam mazhab Syafie ia adalah sunat yang dikira besar.

Melihat tindakan Imam Syafie yang tidak membaca doa qunut itu, pelajarnya mengajukan pertanyaan kepada imam terbabit, lalu beliau menegaskan tidak membaca qunut itu untuk menghormati Abu Hanifah.

Ahmad Shukri berkata, dalam buku, 'Lelaki Berkisar Nabi' tulisan Muhammad Khalid, sahabat nabi juga berbeza pendapat, sikap, warna kulit dan perangai tetapi mereka ada persamaan, iaitu cinta kepada nabi.

“Tetapi jika perbezaan dan perselisihan di kalangan umat Islam berlaku tanpa kawalan, sehingga menyebabkan kecelaruan dalam masyarakat, ia perlu ditangani dan dibendung,” katanya.





...dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

Kesan Penyakit Batin

Apa agaknya kita lakukan jika penyakit ini terkena pada kita, pasti yang tergambar di fikiran kita ialah ubat dan doktor..

Tetapi mari kita tanya secara jujur dan berterus terang kepada hati kita masing-masing, apakah kita akan memberi perhatian yang sama pada penyakit batin yang terkena pada kita?

Memang betul kita semestinya mengambil berat dan ber tindak merawat segera penyakit fizikal yang menyerang, tetapi amat wajar kita memberi perhatian yang serius terhadap penyakit batin.

Kadangkala saya terfikir juga kenapa kepekaan kita terhadap penyakit fizikal dan penyakit batin berbeza, sedangkan jika kita lihat risiko dan akibat yang ditimbulkan antara penyakit fizikal dan penyakit batin juga berbeza.

Separah mana pun penyakit fizikal ia hanya memberi impak secara duniawi, bersifat jangka pendek.

Ketika kita meninggal dunia, penyakit fizikal itu tidak akan kita bawa. Tetapi jika kita menderita penyakit batin, impaknya bukan sekadar di dunia, malah di akhirat, iaitu bersifat jangka panjang.

Firman Allah bermaksud: “Sesiapa yang Allah kehendaki diberikan kepadanya petunjuk, nescaya Dia akan mela pangkan dadanya untuk Islam, sesiapa yang dikehendaki Allah kesesatan, nescaya Dia menjadikan dadanya sesak lagi sempit seolah-olah dia sedang mendaki ke langit. Begitulah Allah menimpakan seksa kepada orang-orang yang tidak beriman.” (al-An'am:125)

Dalam ayat itu ada dua kelompok manusia yang disebut Allah, iaitu kelompok yang mendapat hidayah dan kelompok yang tidak mendapat hidayah.

Kelompok yang mendapat hidayah digambarkan hatinya lapang. Hatinya lapang untuk menerima nur (cahaya), lapang hatinya untuk menerima kebenaran dan nasihat.

Sedangkan kelompok yang tidak mendapat hidayah di umpamakan seperti orang yang sedang mendaki gunung, dadanya sesak dan hampir-hampir tidak dapat bernafas.

Malah, semakin tinggi dia mendaki, semakin sulit dia bernafas. Semakin jauh dia daripada hidayah Allah, semakin susah dia menerima nur kebenaran dan nasihat berguna.

Hidup ini seperti sebuah pendakian. Imam al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya Ulumuddin mengatakan orang hidup itu seperti sedang mendaki gunung, dia akan melalui baha gian-bahagian dalam hidupnya sepanjang pendakian.

Malah, dia akan menghadapi halangan, dugaan dan ke sukaran pendakian. Bagaimana caranya kita tetap mendaki gunung kehidupan ini jika kehilangan bekalan oksigen?

Oksigen kehidupan bukan sekadar udara, tetapi bagaimana kita dapat menghadapi langkah demi langkah dalam pen dakian kehidupan dunia ini.

Apa yang perlu ialah kekuatan dan iman, kompas hidup yang betul, landasan hidup yang betul dan teguh, ke bergantungan yang utuh kepada Allah serta kepatuhan hidup yang ditetapkan Yang Maha Pencipta.



...dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

Wednesday, June 11, 2008

Berzakat Sifat Orang Beriman

SAYYID Qutub berkata: "Di sebelah lembaran yang bertentangan dengan lembaran yang menayangkan kekafiran dan dosa serta ancaman terhadap pendokong-pendokong sistem riba itu ditayangkan pula keimanan dan amalan yang soleh, sifat-sifat kelompok mukmin dalam aspek ini dan tapak asas kehidupan yang ditegakkan di atas sistem zakat yang bertentangan dengan sistem riba."Firman Allah SWT: Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal saleh, mendirikan solat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. (al-Baqarah: 277 & 278)

Sayyid Qutub berkata: "Unsur yang muncul di lembaran ini ialah unsur zakat, iaitu unsur pengorbanan tanpa gantian dan pulangan. Ayat ini memperlihatkan sifat orang yang beriman dan asas masyarakat mukmin, kemudian menayangkan gambaran keamanan, ketenteraman dan keredaan Allah yang dilimpahkan ke atas masyarakat mukmin ini.

Zakat merupakan tapak asas masyarakat yang bertakaful dan saling bantu-membantu, iaitu masyarakat yang tidak memerlukan kepada jaminan sistem riba di dalam mana-mana aspek kehidupan.

Gambaran zakat telah menjadi kabur di dalam perasaan kita dan dalam perasaan generasi umat Muslimin yang malang yang tidak pernah melihat sistem Islam dilaksanakan di alam kenyataan. Mereka ini pula tidak pernah melihat sistem itu dibangunkan di atas kefahaman keimanan, didikan keimanan dan akhlak keimanan untuk membentuk jiwa manusia dengan pembentukan istimewa.

Kemudian membangunkan untuk mereka satu sistem yang dapat melahirkan kefahaman mereka yang betul, akhlak mereka yang bersih dan budi pekerti mereka yang tinggi. Kemudian ia menjadikan zakat sebagai asas sistem ini untuk menggantikan sistem jahiliah yang ditegakkan di atas asas riba dan menjadikan hidup manusia berkembang subur. Seterusnya ekonomi mereka meningkat maju melalui usaha perseorangan atau melalui usaha saling bantu membantu yang bersih daripada riba.

Gambaran zakat telah menjadi semakin kabur sehingga generasi pada zaman sekarang ini memikirkannya sebagai derma belas kasihan individu yang sangat kecil yang tidak boleh dibangunkan di atas asasnya satu sistem yang moden, tetapi hasil zakat itu amatlah besar.

Ia memungut dua setengah peratus daripada harta modal orang ramai dan keuntungannya. Ia dikeluarkan oleh orang yang dicipta dan didikan oleh Islam dengan didikan istimewa melalui bimbingan perundangan dan sistem hidup yang membuat pemikiran mereka mengatasi hati nurani mereka yang tidak pernah hidup di dalam sistem ini.

Ia dipungut oleh kerajaan Islam sebagai satu bayaran yang wajib bukan sebagai derma kasihan belas individu. Dengan hasil pungutan zakat inilah kerajaan dapat membantu kelompok Muslimin yang lemah hasil pendapatan peribadi mereka supaya setiap orang merasa bahawa hidupnya dan hidup anak-anaknya adalah terjamin dalam segala keadaan dan supaya yang berhutang dapat dibayar hutangnya daripada hasil pungutan zakat sama ada hutang perniagaan atau bukan perniagaan.

Yang penting bukannya bentuk sistem itu, tetapi jiwa dan semangatnya. Masyarakat yang dididik oleh Islam melalui bimbingan, undang-undang dan peraturannya adalah sebuah masyarakat yang sepadu dengan bentuk sistem dan tata caranya, sepadu dengan undang- undang dan bimbingan-bimbingan. Daripada hati nurani dan susunan masyarakat yang sepadu inilah lahirnya semangat takaful.

Hakikat ini mungkin tidak dapat difahami orang yang lahir dan membesar di bawah naungan sistem kebendaan yang lain, tetapi bagi kita selaku penganut Islam itulah hakikat yang kita kenali dan kita kecapi dengan selera keimanan kita.

Dan jika mereka tidak merasakan kecapan ini kerana nasib mereka yang malang dan kerana nasib umat manusia yang dipimpin mereka juga malang.

Maka biarlah ini menjadi habuan mereka dan biarlah mereka dinafikan daripada menikmati kebaikan yang disampaikan berita baiknya oleh Allah kepada orang yang beriman, yang mengerjakan amalan yang soleh, mendirikan solat dan menunaikan zakat itu.

Biarlah mereka dinafikan daripada menikmati ketenteraman dan kepuasan di samping dinafikan daripada ganjaran dan pahala. Kerana mereka dinafikan daripada kenikmatan itu dengan sebab kejahilan, jahiliah, kesesatan dan kedegilan mereka sendiri.

Firman Allah SWT: Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman.

Ibnu Jauzi berkata: Tiga pendapat ulama berkenaan dengan sebab turun ayat ini:

lDiturunkan kepada Bani Amr bin Umai daripada Qabilah Thaqif dan Bani Mughighah dan Bani Makhzum di mana Bani Mughigah mengambil riba daripada Bani Thaqif. Apabila Allah mengharamkan riba Bani Thaqif meminta kepada Bani Mughighah harta mereka terdahulu, kemudian turunnya ayat ini. Inilah pendapat Ibnu Abbas.

lDiturunkan kepada Uthman dan Abbas, kedua-duanya melakukan pembelian saham berkenaan dengan tamar sedangkan tuan tamar berkata jika kamu mengambil harta kamu maka tiadalah yang kekal di sisiku keluarga yang tidak mencukupi. Adakah boleh bagi kamu mengambil separuh dahulu dan aku gandakan untuk kamu? Kemudian kedua-duanya lakukan apabila sampai tempoh kedua-duanya meminta penambahan, hal ini sampai kepada Rasullullah SAW dan menegahnya. Lantas turunnya ayat ini.

lDiturunkan kepada Abbas dan Khalid bin al-Walid yang menjadi rakan kongsi pada zaman jahiliah dengan cara memberi pinjaman dalam riba, kemudian datangnya Islam sedangkan harta mereka banyak terbabit dalam riba. Lantas turunnya ayat ini.

Al-Maghaghi berkata: "Pada ayat ini mengisyaratkan besarnya dosa riba sehingga siapa yang tidak meninggalkan riba akan dijanji balasan dan tidak dikira sebagai ahli iman yang baginya mempunyai kekuasaan untuk melakukannya balasannya akan kekal dalam neraka. Dengan sebab beriman sebahagian daripada agama dan kufur dengan sebahagian yang lain tidak menepati kepatuhan amalan sebenarnya begitu juga tidak dikira iman yang sebenarnya".






...dalam DADA..ada rasa CINTA yang MEMBARA..dalam CINTA ada KITA berdua..."Cinta agung itu hanyalah cinta kepada Maha Pencipta.."

 
Dear Diary Blogger Template