^ Scroll to Top

Thursday, August 13, 2009

Kematian menyeksakan bagi orang yg tidak beriman

DARIPADA Abu Hurairah katanya: "Apabila roh orang mukmin keluar daripada tubuhnya dua orang malaikat menyambutnya dan menaikkannya ke langit. Kata Hammad: Kerana baunya harum seperti kasturi.

Kata penduduk langit: Roh yang baik datang dari bumi. Sallallahu ‘alaika (semoga Allah melimpahkan kebahagiaan kepadamu) dan kepada tubuh tempat engkau bersemayam. Lalu roh itu dibawa ke hadapan Tuhannya Azza wa Jalla.

Kemudian Allah berfirman: “Bawalah dia ke Sidratul Muntaha dan biarkan di sana hingga hari kiamat.”

Kata Abu Hurairah selanjutnya: “Apabila roh orang kafir keluar dari tubuhnya, kata Hammad, berbau busuk dan mendapat makian, maka berkata penduduk langit:

Roh jahat datang dari bumi. Lalu diperintahkan, bawalah dia ke penjara dan biarkan di sana hingga hari kiamat.” (Hadis riwayat Muslim)

Kematian sesungguhnya amat menyeksakan. Kematian orang yang tidak beriman mempunyai banyak perbezaan dengan kematian orang beriman.

Tanda-tandanya bukan saja dapat dilihat oleh orang yang hidup bahkan ini diperakukan sendiri dalam al-Quran.

Firman Allah yang bermaksud: “Jika kamu dapat melihat malaikat mencabut nyawa orang kafir seraya memukul muka dan belakang mereka serta berkata: Rasakanlah olehmu seksa neraka yang membakar. (Nescaya kamu akan merasa sangat ngeri).” (Surah al-Anfal, ayat 50)

Rasulullah SAW sekalipun dianggap sebagai kekasih Allah turut merasakan kesakitan sakaratul maut. Itupun Baginda diperlakukan secara lembut oleh malaikat.

Maka bayangkanlah bagaimana kesakitannya jika kita selaku insan biasa dapat berhadapan dengan situasi itu.
Oleh itu seharusnya kita sentiasa berwaspada supaya tidak tergolong di kalangan orang yang tidak beriman, lalai dan lupa kepada Allah kerana sudah pasti roh kita nanti bakal ditempatkan dalam penjara sehingga hari kiamat.







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Menyimpang daripada cahaya iktikad zahirkan pekerti buruk

Umat pada zaman silam yang tenggelam dalam kesesatan
dan perhambaan, hina dan rosak moralnya, tidak ada
prinsip dan kepercayaan diselamatkan oleh Islam.
Diluruskan budi pekerti dan kepercayaannya diangkat ke
satu martabat yang tinggi dan diberi kemerdekaan serta
perikemanusiaan sejati.

Tidak terdapat dalam sejarah satu kepercayaan dan
iktikad, bersih daripada agama yang dapat berkembang
dari sempadan Perancis di sebelah barat hingga ke
tembok besar China di sebelah timur dalam jangka masa
melebihi 125 tahun kecuali agama Islam.

Islam berjaya tersebar luas dalam jangka masa itu
dengan keadilan, penuh kebajikan dan kemuliaan. Dalam
daerah itu, Islam membersihkan masyarakat manusia
daripada kekotoran syaitan, kesesatan, penindasan dan
kezaliman yang kejam.

Fakta ini jelas menunjukkan Islam adalah agama yang
mampu memperbaiki masyarakat manusia dari segi
kepercayaan, akhlak dan amalannya.

Satu hal yang tidak dapat dinafikan, jiwa dan hati
manusia adalah bagi akhlak dan amalannya. Sedangkan
budi pekerti dan amalan serta tindakannya itu yang
menentukan kebaikan atau keburukan seseorang.

Daripada situ akan lahir individu yang baik atau buruk
untuk menjelma menjadi satu masyarakat manusia yang
baik atau rosak. Tegasnya, jiwa dan hati seseorang itu
adalah menjadi punca baik buruknya akhlak dan
amalannya.

Andainya akhlak dan kepercayaan seseorang itu rosak
dan sesat maka tindakannya juga rosak dan memberi
implikasi buruk ke atas orang lain dan masyarakat
umumnya.

Andainya akhlak serta amalan seseorang itu benar dan
lurus, maka tingkah laku serta tindakannya juga baik,
dapat memberi sumbangan yang baik kepada masyarakat.

Seseorang mempunyai jiwa yang rosak dan hati tidak
bersih sering melakukan tindakan liar dan songsang,
daripada keadaan inilah tindakan manusia menjadi hebat
dan berat. Manusia berperang dan berselisih faham
sehingga terjadi peperangan saudara, pembunuhan dan
penyembelihan manusia yang semakin rakus, serta segala
malapetaka ciptaan manusia moden hari ini.

Semuanya itu kerana manusia sudah jauh menyimpang
daripada cahaya iktikad dan kepercayaan yang tulen.
Manusia sudah jauh tersesat di bawa arus material,
gelombang kebendaan tidak bertepi, mata hati mereka
tertutup daripada seruan kebajikan dan kebaikan.

Pendengaran mereka juga tertutup daripada mendengar
suara keamanan. Suara perdamaian dan kebahagiaan,
suara ihsan dan rahmat yang dibawa oleh Islam untuk
manusia sejagat. Sering ditegaskan Islam adalah agama
fitrah yang mengajar manusia supaya selamat daripada
ajaran sesat dan kufur.

Islam sesuai dengan diri manusia, jiwa dan tabiat
semula jadi inilah maka seorang Muslim sejati tidak
akan berpaling tadah dan berkompromi dalam kepercayaan
serta iktikadnya. Islam memberi penghormatan kepada
pemeluknya sebagai individu yang berdiri menegakkan
kebenaran, menjadi hakim serta saksi dengan ajaran
berbeza tidak selamanya dapat hidup tanpa agama.

Menyedari hal inilah maka seorang penulis Perancis
dalam sebuah bukunya mengenai alam Islam di wilayah
Perancis menulis bahawa Muslim tidak akan berpaling
tadah daripada agamanya Islam kepada agama Nasrani.

Jalan yang sebaiknya dapat dilakukan untuk
menasranikan orang Islam, pertamanya dengan
menjatuhkan mereka ke alam al-had. Alamathis, tidak
percayakan tuhan, apabila mereka tidak beragama dan
tidak lagi dikuasai ajaran al-Quran, mudahlah ketika
itu dinasranikan mereka, kerana manusia yang sesuai
dengan tabiat semula jadi manusia.

Demikianlah kita dapat melihat betapa kuatnya pengaruh
Islam yang menjadi kepercayaan kepada manusia itu,
sehingga musuhnya terpaksa mencari jalan lain yang
amat sulit dan sukar untuk menggoncangkan
kepercayaannya itu.

Kepercayaan orang Islam hanyalah pada Allah Tuhan Yang
Maha Esa dan berkuasa atas segalanya. Hati dan jiwa
orang Islam sentiasa sihat, bersih dan jujur. Hati
inilah yang menapis dan mengawal tindakan serta gerak
langkahnya di mana-mana dan pada bila-bila masa.

Saban hari alam ibadat sembahyang seorang Muslim itu
mengingati rahmat tuhannya, mengingati kebesaran dan
keadilan tuhannya, serta kewajipan yang harus
ditunaikan terhadap tuhan-Nya.

Kemungkaran yang harus dihindarkan, saban tahun ia
berpuasa dan berzakat untuk membersih hati dan jiwanya
daripada sifat bakhil, bongkak dan sombong.

Semua itu melahirkan rasa cinta dan kasih terhadap
saudaranya dan mengeratkan tali persahabatan dengan
umatnya, serta menambahkan iltizam yang kuat untuk
mengongkong hawa nafsunya.








"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Padah abai ibu

PADA zaman dahulu, ada seorang pemuda bernama Juraij yang tinggal bersama ibunya yang sudah tua. Juraij berasal daripada kaum Bani Israel. Dia sangat tekun dalam ibadatnya, sehinggakan dia mendirikan biara peribadi untuk dijadikan tempat ibadatnya.
Pada suatu hari, sedang Juraij bersembahyang dalam biaranya, ibunya telah memanggilnya.
Namun, Juraij meneruskan sahaja tanpa mempedulikan panggilan ibunya itu.
Keesokkan harinya, ibu Juraij datang lagi memanggilnya ketika dia sedang solat. Namun Juraij masih juga tidak menyahut. Dia mengeluh,
"Ya Tuhanku, kenapa dengan ibuku ini, memanggil-manggil aku, sedangkan aku tengah solat?" Juraij tidak mempedulikan juga panggilan ibunya, malah dia tetap meneruskan ibadatnya.
"Wahai anakku, kalau ya pun engkau mahu beribadat, sahutlah dahulu panggilanku! Kemudian barulah engkau meneruskan ibadatmu," kata ibu Juraij di dalam hatinya.
Ibunya tidak berputus asa, lalu dia datang lagi memanggil-manggil nama anaknya itu pada keesokkan harinya.
"Juraij, Juraij, ibu mahu bercakap denganmu sekejap," kata ibunya.
Namun panggilan ibunya tetap tidak disahut oleh Juraij. Juraij meneruskan sahaja ibadatnya, tanpa memikirkan perasaan ibunya yang telah memanggilnya tiga hari berturut-tutut untuk bercakap dengannya.
Ibunya berasa tidak sabar lagi dengan Juraij. Maka keluarlah daripada mulutnya, "Ya Allah, janganlah engkau matikan anakku ini, selagi dia tidak melihat wajah perempuan jalang". Ibunya sangat kecewa dengan sikap anaknya yang tidak mahu mempedulikan panggilannya.
Pada suatu ketika, sekumpulan penduduk sedang bercakap tentang Juraij yang tekun beribadat. Kebetulan pada masa itu, datang seorang gadis melalui mereka di situ. Gadis itu terdengar perbincangan sekelompok orang tentang Juraij, lalu berkata, "kalau tuan-tuan mahu, biarlah aku sahaja yang menggoda Juraij itu".
Apabila gadis itu sampai di tempat Juraij, lalu digodanya Juraij dengan pelbagai cara. Tidak berapa lama kemudian, gemparlah seluruh Bani Israel kerana gadis itu telah mengandung dan mengaku bahawa anak di dalam kandungannya itu adalah anak Juraij.
Penduduk di situ datang ke tempat itu dengan marah, lalu mengheret Juraij keluar dari biaranya. Juraij telah dipukul dan biaranya dimusnahkan.
"Kenapa kamu semua membuat begini terhadapku?" tanya Juraij.
"Wahai Juraij, bukankah engkau telah berzina dengan perempuan sundal itu? Kini dia telah melahirkan seorang anak," kata mereka dengan marah.
Berita Juraij dipukul telah sampai kepada pengetahuan ibunya. Tiba-tiba hati ibunya yang pernah kecewa itu menangis tersedu-sedu sambil berkata dalam hatinya, "Kalau ini yang berlaku ke atas anakku, aku tidak akan menyumpahinya".
Ibunya tahu bahawa anaknya Juraij tidak akan melakukan perbuatan yang sekeji itu. Lalu ibunya berdoa, "Ya Tuhanku, lepaskan anakku daripada tuduhan itu".
Sementara itu, Juraij masih berhadapan dengan penduduk yang marah kepadanya. "Bolehkah engkau bawa bayi itu kepadaku? Aku akan tanya pada bayi itu sendiri," kata Juraij.
"Mana boleh engkau tanyakan kepada bayi itu!" kata mereka dengan marahnya.
Bagaimanapun, bayi itu dibawa juga kepada Juraij, lalu Juraij meminta izin untuk menunaikan solat terlebih dahulu. Selesai sahaja solat, Juraij mendekati dan mengusap bayi itu dengan jarinya sambil bertanya, "Siapakah bapamu?"
"Fulan, si penggembala," jawab bayi itu.
Alangkah terkejutnya orang di situ mendengar jawapan daripada bayi itu. Maka mereka memohon maaf kepada Juraij walaupun masih dalam keadaan terkejut.






"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Paderi peluk Islam di Rusia

ISLAM di benua sebesar Rusia masih diselubungi misteri bak kabus yang sangat tebal. Ini apabila jumlah sebenar mereka yang menganut Islam di benua itu tidak ada dalam data yang tepat dan terkini.
Pakar mengenai agama itu, The Russian Islamogist, Roman Silantvev berkata, terdapat khabar angin yang tersebar luas mengatakan sehingga kini terdapat hampir 20 juta penduduk Rusia merupakan penganut Islam.
"Ternyata khabar angin itu tidak realistik," katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan oleh agensi berita Rusia, Interfax dua tahun lalu.
Menurutnya, jumlah penduduk Islam mengikut etnik-etnik yang ada di benua itu dikatakan seramai 14.5 juta sahaja. Namun jumlah sebenar dikatakan kurang iaitu terdapat 7 hingga 9 juta orang sahaja yang beragama Islam.
"Satu lagi khabar angin popular yang juga tidak benar, yang mengatakan etnik Rusia terutamanya yang menganut Yahudi dan Kristian semakin ramai yang memeluk Islam pada hari ini.
"Sedangkan yang berlaku sejak 15 tahun lalu sehingga kini, dilaporkan hanya seramai 3,000 orang sahaja yang memeluk Islam, iaitu satu jumlah tidak memberikan makna dan signifikan yang besar," jelasnya.
Namun selepas dirujuk pada lama web ensiklopedia percuma di Internet Wikipedia, Islam dikatakan agama kedua yang paling ramai dianuti di Persekutuan Rusia. Dianggarkan kini terdapat seramai 20 juta penduduknya merupakan penganut Islam. Ia adalah pertambahan hampir 40 peratus sejak 15 tahun lalu dengan 6 juta dari mereka terdiri daripada penduduk asal yang beragama Islam.
Namun Silantvev perlu menerima hakikat sekalipun jumlah tidak menjanjikan signifikan tetapi bagaimana seorang yang bertaraf paderi besar dari gereja utama di negara itu akhirnya memeluk Islam?
Pada tahun 1999, berita pengislaman bekas Paderi Gereja Ortodoks Rusia, Viacheslav Sergeevich Polosin, 53, yang juga pengerusi jawatankuasa Committee of the Supreme Soviet on Freedom of Conscience bagaikan satu sinar yang memecahkan kabus itu.
Namun Polosin dituduh mengalami masalah psikologi akibat tekanan politik apabila dikatakan meninggalkan agama Kristian itu.
Jika Polosin menukar mazhab dari Ortodoks kepada Prostestan, mungkin masih boleh dimaafkan tetapi kini dengan nama baru iaitu Ali, bagaimana ini dapat diterima oleh masyarakat Kristian?
"Sedari kecil saya percaya mengenai kewujudan tuhan sehinggalah melanjutkan pelajaran ke universiti. Barulah saya mengenali mengenai agama iaitu Kristian diikuti mengunjungi gereja bagi saya mengenali lebih lanjut mengenai Kristian, sesuatu yang tidak saya temui ketika menghadiri kelas pengajian falsafah di universiti," katanya.
Perkara ini bukan sesuatu yang pelik apabila Rusia berkiblatkan komunisme sebagai dasar pemerintahan dan peraturan kehidupan. Perkara mengenai agama tentunya sesuatu yang sangat asing.
Walaupun segala ajaran mengenai Kristian boleh dipetik bagaikan di hujung jarinya, namun bekas paderi itu mengakui Islam merupakan jalan yang paling lurus (the straight path) menuju kebenaran.
"Dalam Kristian 'jalan lurus' itu juga disebut beberapa kali dalam Kitab Perjanjian Lama.
"Dalam kitab itu diceritakan apabila Raja (King David) yang melalui jalan yang permukaannya berbatu-batu di daerah berbukit Palestin, maka pembantu baginda bertindak membersihkan jalan itu dan turut memastikan bahawa 'jalan itu lurus'.
"Ini diikuti nabi John the Forerunner yang mengajak semua supaya mengakui ketuhanan Jesus sebagai 'jalan yang lurus' dengan meninggalkan kepercayaan karut yang dianuti sebelum ini," katanya.
'Jalan lurus'
Namun kata Polosin, 'jalan lurus' menurut al-Quran adalah yang paling benar. Kehidupan manusia merupakan satu perjalanan lurus menuju kepada Allah tanpa perlu melalui mana-mana orang tengah atau wakil mahupun sebarang objek penyembahan.
"Nabi Isa sendiri dalam ajaran baginda yang sebenar mahukan manusia memalingkan muka mereka kepada satu-satunya Tuhan (to 'thou', 'Abba, Father') bukannya diri baginda sebagai tuhan seperti mana yang berlaku dalam ajaran itu kini," katanya.
Polosin mengakui bahawa memeluk Islam di sebuah negara seperti Rusia tidak dilihat sebagai satu perbuatan yang dapat diterima.
"Tetapi isunya kini, bukan sangat kerana memeluk satu ajaran baru tetapi satu pengakuan kepada satu ajaran kepada percaya tuhan yang satu secara lebih tegas. Kepercayaan saya kepada Tuhan tidak pernah berubah cuma menjadi lebih kuat, itu sahaja," ujarnya.
Untuk Polosin mengakui keesaan Allah merupakan hasil dari satu perjalanan yang cukup panjang beliau berusaha sedapat boleh untuk mengenali Islam dari apa juga aspek. Sedari soal ketuhanan sehinggalah kepada sosial, politik dan hari pembalasan.
"Saya mengkaji hampir kesemua penulisan buku terutama sejarah Kristian dan Islam dari ramai penulis termasuk ahli falsafah terkenal Perancis, Rene Genon yang turut memeluk Islam.
"Prosesnya cukup panjang kerana Islam bagi saya merupakan satu transisi atau peningkatan kepercayaan yang lebih berkualiti dan menjadi satu peringkat baru yang perlu saya lalui," kata Polosin yang turut menganggap perbincangan bersama seorang tokoh Islam Rusia, Murad Zargishiev memberikan pengaruh besar dalam hidupnya.
Ditanya sama ada bekas paderi itu kini sudah tidak mempercayai Nabi Isa sebagai Al Masih (penyelamat), Polosin menjelaskan bahawa beliau tetap mempercayai baginda.
"Nabi Isa sebagaimana yang dikisahkan dalam Perjanjian Lama (Injil) diterima sebagaimana diceritakan sedangkan ketepatan atau kebenaran mengenai teks Kitab itu sendiri tidak dapat ditentukan kesahihannya.
"Berbanding dengan al-Quran disebutkan baginda merupakan seorang nabi. Seorang yang benar dengan dikurniakan Allah dengan kebolehan yang ajaib dan adalah benar baginda seorang Penyelamat kerana itu baginda digelar Al Masih (Messiah)," katanya.
Nabi Isa
Polosin menjelaskan doktrin mengenai ketuhanan Nabi Isa hanya muncul pada abad ke-4 selepas Masihi (kelahiran Nabi Isa) dan dijadikan satu dogma agama yang rasmi pada abad ke 5 (SM). Namun, untuk beberapa abad sebelum itu penganut Kristian tidak pula mengakui bahawa Nabi Isa itu tuhan.
Hasil kajian mendalam, Polosin menyedari Islam bukanlah tunas baru yang lahir dari Kristian tetapi satu reformasi kedua yang paling hebat berlaku selepas agama nabi Ibrahim, Hanif.
"Nabi Isa pula membawa misi kebenaran bagi membersihkan amalan-amalan pagan yang dilakukan oleh kaumnya. Namun sesetengah pengikut tidak mahu mengikut baginda malah merancang untuk membunuhnya pula.
"Mereka ini yang kemudiannya melahirkan agama Yahudi menyebabkan Islam lahir bagi membawa seluruh manusia ke jalan yang benar dengan cara hidup berlandaskan al-Quran dan Sunnah Nabi," katanya.
Mengenai peralihan dari kepercayaan Trinity yang menjadi asas kuat kepada dogma ajaran Kristian Ortodoks, Polosin berkata, pengikut ajaran itu sebenarnya tidak mengetahui hakikat kewujudan Allah yang mereka sangkakan mesti dalam 'bentuk' sesuatu.
"Mereka tidak mengetahui mengenai bentuk tuhan itu tetapi pengikut Kristian tanpa dapat membezakan antara yang benar dan salah, lalu mengambil seseorang sebagai bukti bahawa tuhan itu benar-benar 'wujud.'
"Sedangkan manusia tidak akan mampu menerima 'penjelmaan' itu menyebabkan tuhan tidak lagi satu malah dua atau lebih yang tentunya bukan satu lambang kekuasaan dan keesaan-Nya," ujarnya yang mengkaji dari zaman Greek Lama mengenai penciptaan Kitab Perjanjian Lama dan langsung dibandingkan dengan isi kandungan al-Quran.
Beliau tidak menafikan sewaktu bergelar paderi besar itu berlaku pembersihan rohani yang menimbulkan terlalu banyak keraguan di dalam hati sehingga menyebabkan beliau memikirkan semula apa yang telah beliau ketahui dan lalui.
Pengakuan keislaman beliau diakui tidak dapat diterima oleh pelbagai pihak malah sebagai yang begitu 'alim' dalam ajaran Kristian. Mungkinkah terdapat motif lain yang terselindung






"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Pelbagai keistimewaan Nabi Isa A.S.

Sheikh Muhammad Abu Zahrah berkata: "Kisah ini berterusan berkenaan perkara yang luar biasa yang dipaparkan oleh Allah SWT".
Al-Maraghi berkata: "Selepas diutarakan kisah mengenai Maryam, lalu diterangkan pula beberapa kisah mengenai Nabi Isa AS, kemudian disusuli pula beberapa kisah tentang Nabi Zakaria AS padahal jarak di antara kedua-duanya agak jauh.
"Tujuan penyajian kisah seperti ini adalah untuk menguatkan lagi kebenaran di sebalik kisah tentang Maryam dan mengingatkan bahawa Allah SWT sendiri sudah cukup membuktikan kebenaran keperibadian individu yang diberi wahyu oleh-Nya".
Iktibar dan fiqh ayat ke-45:
i. Ibn Kathir berkata: "Ayat ini sebagai berita gembira yang disampaikan malaikat kepada Maryam bahawa beliau akan melahirkan seorang putera yang mulia dan mempunyai kelebihan iaitu Nabi Allah Isa a.s".
ii. Al-Maraghi berkata: "Kemuliaan Nabi Isa AS di dunia kerana baginda mempunyai tempat di hati manusia dan dihormati. Tempatnya di hati orang yang beriman tidak dapat digantikan oleh yang lain, sedangkan kebaikan yang baginda bawa akan terus berjalan meskipun baginda telah wafat.
"Kemuliaan seperti ini lebih penting ertinya daripada kemuliaan para penguasa dan raja. Mereka (penguasa) dimuliakan kerana orang berasa takut terhadap kejahatan dan gangguan daripada mereka atau kerana sekadar manis di bibir dan ingin mengaut keuntungan daripada mereka kerana mengharapkan kesenangan dunia daripada tangan mereka.
"Kejadian seperti ini suatu yang lumrah dan tidak akan mempunyai sebarang pengaruh di hati manusia, sebaliknya ia menanamkan perasaan kebencian dan kemarahan".
iii. Mohamad Quraish Shihab berkata: "Suatu ketika para malaikat, yakni malaikat Jibril AS sendiri sebagaimana telah dikemukakan pada ayat-ayat yang lalu berkata: Wahai Maryam, sesungguhnya Allah SWT menggembirakan engkau dengan kelahiran seorang putera yang diciptakan dengan kalimat yang datang dari-Nya.
"Untuk lebih menjelaskan bahawa kalimat dimaksud bukan berupa ucapan tapi satu tubuh manusia, sekali gus untuk menjelaskan kedudukannya maka berita gembira itu berlanjutan dengan menyampaikan bahawa nama insan yang akan engkau lahirkan telah dipilih Allah SWT adalah Isa al-Masih".
Sejak baginda lahir berbagai kelebihan dan keistimewaan yang telah dianugerahkan kepadanya oleh Allah SWT berupa mukjizat yang tidak boleh dilakukan oleh manusia biasa.
Iktibar dan fiqh ayat ke-46:
i. Al-Alusi berkata: "Sangkaan Nasara bahawa Nabi Isa tidak berkata-kata dalam buaian untuk membersihkan ibunya. Begitu juga pendapat Yahudi yang menuduh ibunya berzina dengan Yusuf al-Najjar adalah sebesar-besar pembohongan".
ii. Al-Maraghi berkata: "Baginda (Nabi Isa a.s) tergolong dalam golongan orang soleh yang telah mendapat nikmat daripada Allah SWT. Mereka terdiri daripada para Nabi dan orang siddiq, dan mereka yang diketahui oleh Maryam kejujuran tingkah lakunya".
iii. Mohamad Quraish Shihab berkata: "Kata kahlan yang diterjemahkan di atas dengan dewasa difahami oleh banyak ulama sebagai usia antara 30 ke 40 tahun, demikian Mufasir al-Jamal dalam al-Futuhat al-Ilahiyah.
iv. Hamka berkata: "Di dalam surah Maryam akan bertemulah penjelasan lagi tentang Nabi Isa a.s yang bercakap membela kesucian ibunya ketika dia masih dalam buaian atau ayunan. Satu keterangan yang hanya adalah dalam al-Quran. "Tidak ada di dalam semua kitab yang dipercayai oleh orang Kristian. Kesolehan Nabi Isa a.s, tawaduknya dan tunduk kepada Allah SWT terkenal di kalangan para nabi dan rasul. Sehingga ahli-ahli tasauf Islam terutama Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya' Ulumiddin banyak mengambil perumpamaan tentang zuhud kepada diri Nabi Isa a.s".
Iktibar dan fiqh ayat ke-47.
i. Ibn Jauzi berkata: "Allah SWT menciptakan sesuatu mengikut kehendak-Nya sama ada dengan sebab atau tanpa sebab".
ii. Al-Maraghi berkata: "Perkataan Maryam, Dapatkah aku mempunyai seorang anak lelaki tanpa bersuami", sebenarnya ia mengandungi pelbagai pengertian.
Antaranya: Boleh jadi ia membawa erti apakah beliau segera dapat suami, sehingga dapat melahirkan seorang anak lelaki? Atau lahirnya anak ini terjadi dengan kekuasaan Engkau, Ya Allah? Atau ia membawa erti bahawa beliau begitu takjub dengan kekuasaan Allah SWT dan berasa masalah yang dihadapinya begitu hebat.
Al-Maraghi juga berkata: "Terdapat perbezaan yang menarik antara dua kisah ini, iaitu kisah Nabi Zakaria a.s dan kisah Maryam. Kisah pertama mengunakan perkataan yaf'alu (berbuat), manakala kisah yang kedua menggunakan perkataan yakhluqu (menciptakan, menjadikan).
"Menurut kebiasaan, bahawa perkataan 'berbuat' seringkali diterjemahkan dalam menjadikan benda-benda yang dikenal atau proses-proses alam yang umum. Sedangkan, perkataan 'menciptakan' sering digunakan untuk menyatakan sebarang perbuatan yang baru sama sekali atau sesuatu penemuan yang baru, sekalipun prosesnya tidak diketahui.
"Oleh itu, dikatakan Allah SWT mencipta langit dan bumi dan dikatakan Allah membuat langit dan bumi".
iii. Mohamad Quraish Shihab berkata: "Kata kun dalam ayat ini digunakan sekadar untuk menggambarkan betapa mudah Allah SWT menciptakan sesuatu dan betapa cepat terciptanya sesuatu bila Dia menghendaki. Cepat dan mudahnya itu, diibaratkan dengan mengucapkan kata kun".
iv. Hamka berkata: "Bagaimana aku boleh beranak sedangkan aku belum berkahwin? Akupun tidak pernah berhubungan dengan mana-mana lelaki. Mungkin juga aku akan dikahwinkan membawa erti aku akan mengandung? (Pertanyaan Maryam kepada malaikat)".
Iktibar dan fiqh ayat ke-48:
i. Al-Maraghi berkata: "Kitab di sini bermaksud membaca, menulis dan pengetahuan yang benar membangkitkan kemahuan untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang memberi manfaat serta memahami dengan betul kandungan kitab Taurat.
"Allah SWT turut mengajar baginda (nabi Isa a.s) rahsia-rahsia hukum Taurat sehingga al-Masih menjadi orang yang mengetahui, lalu memimpin kaumnya dan membimbing mereka kepada rahsia dan maksud Taurat. Pada masa yang sama Allah SWT juga mengajarkan kandungan kitab Injil yang diwahyukan kepadanya.
ii. Mohamad Quraish Shihab berkata: "Nabi Isa a.s menegaskan bahawa apa yang dilakukannya adalah atas izin Allah SWT. Ini untuk menghapus segala kesan yang timbul dari apa yang dilakukannya.
"Oleh itu beliau perlu menyebutkan izin tersebut khususnya dalam hal yang sama tidak dapat dilakukan oleh manusia iaitu meniupkan roh kehidupan, menghidupkan manusia yang telah mati. Adapun penyembuhan, ia berlaku dengan izin Allah SWT".
iii. Hamka berkata: "Dijelaskan keutamaan anugerah Tuhan kepada beliau. Dia (nabi Isa a.s) akan diajari kitab, iaitu akan diberi pengetahuan menulis dan membaca. Firman Allah SWT itu akan menambah kepercayaan umat Muhammad SAW bahawasanya nescaya Nabi Isa ada mencatatkan Injil sebagai wahyu yang diterimanya dari Tuhan.
"Diajarkan pula kepada beliau hikmat iaitu kebijaksanaan dan akal budi yang luas dan jauh pandangan. Diajar Tuhan pula kepada beliau kitab Taurat dan diberi pula dia wahyu sendiri iaitu Injil. Injil itulah syariat yang khas bagi beliau".
Daripada ayat-ayat yang ditafsirkan ini jelas menunjukkan kuasa Allah SWT yang boleh melakukan apa sahaja dengan kehendak-Nya sekalipun dianggap mustahil oleh akal manusia. Semoga kita menjadi golongan yang beriman dan percaya dengan kekuasaan Allah SWT sifat kudrat dan iradat-Nya.






"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

 
Dear Diary Blogger Template