^ Scroll to Top

Thursday, February 5, 2009

Pendidikan disertai tarbiah bentuk generasi berkualiti

SESI persekolahan 2009 sudah bermula. Kini pelajar dan guru mula sibuk dengan kegiatan harian - guru menyampaikan ilmu dan murid menerima untuk dihayati serta diamalkan dalam kehidupan mereka. Tugas guru bukan saja perlu pakar dalam profesion perguruan mengikut subjek pilihan, malah bertindak sebagai pendidik dan pembimbing cemerlang untuk menangani cabaran memenuhi tanggungjawab diamanahkan.

Firman Allah yang bermaksud: “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang buruk dan keji, serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benarnya).” (Surah Ali Imran, ayat 110)

Pendidikan cemerlang dengan lahirnya kumpulan guru cemerlang tentu dapat membantu semua warga pendidik berusaha menjuruskan reformasi potensi dan pencapaian pelajar. Perubahan ini berlaku lanjutan daripada pelbagai bentuk pengetahuan, kemahiran, maklumat dan pengalaman yang diterima pendidik dengan bertindak bukan sekadar penyampai semata-mata.

Pembelajaran lebih memfokuskan ke arah tarbiah, asuhan serta didikan untuk membentuk hati, jiwa, mental dan nurani anak didik mereka supaya lengkap dengan ciri insaniah yang baik untuk menjadi insan berkualiti.

Allah berfirman yang bermaksud: “Telah timbul pelbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia.” (Surah al-Rum, ayat 41)

Besar nilai dan makna pendidikan menjadikan guru atau pendidik golongan penting untuk melahirkan generasi insan berilmu yang akan menterjemahkan pengetahuan diperoleh dalam bentuk tindakan ke arah masa depan lebih gemilang. Ilmu yang boleh diselaraskan dengan tuntutan syariat pula adalah pemangkin kepada lahir masyarakat berkualiti. Biarpun bukan semua guru dan warga pendidik layak diberi gelaran guru cemerlang, perlu diingat pendidikan ke arah kegemilangan ditangani dengan bersepadu oleh semua 293,608 guru di seluruh negara dalam gandingan serta matlamat yang satu.
Semangat, keazaman serta iltizam dapat menjadikan bidang pendidikan sebagai jihad bagi guru menabur jasa dan bakti. Jasa dan pengorbanan yang terarah itu membantu membangunkan bangsa serta negara. Hakikatnya, bagi semua guru anugerah bukan segala-galanya kerana yang pasti Allah sudah menjanjikan ganjaran lebih baik untuk mereka.

Firman Allah yang bermaksud: “Bacalah dengan nama Tuhan-Mu yang menjadikan sekalian makhluk. Tuhan yang menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dengan nama Tuhan-Mu yang maha pemurah. Tuhan yang mengajar manusia menulis dengan kalam. Tuhan yang mengajar manusia apa yang manusia tidak mengetahuinya.” (Surah al-Alaq, ayat 1-5)

Jelaslah pendidikan bermula daripada proses penerokaan yang perlu disertai dengan asas agama yang kukuh. Antaranya adalah memulakan proses pencarian ilmu dengan menyebut nama Allah untuk mendapatkan keredaan dan keberkatan-Nya. Orang yang mencari ilmu atau melakukan apa juga perbuatan, jika dimulakan dengan nama Allah dapat mengelak diri terpesong daripada matlamat sebenar mereka. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Menuntut ilmu itu adalah fardu kepada semua orang Islam.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Mencari ilmu adalah tuntutan besar agama kerana aset dan bekalan kepada setiap individu dalam mengharungi kehidupan penuh cabaran ini. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang ingin kebahagiaan di dunia, maka perlu berilmu. Sesiapa yang inginkan akhirat, maka perlu dia berilmu. Dan sesiapa yang inginkan dunia dan akhirat, maka perlulah dia berilmu.” (Hadis riwayat Muslim). Rasulullah SAW menitikberatkan setiap umatnya meletakkan usaha mencapai kebahagiaan diri dengan mencari dan mempelajari pelbagai ilmu serta kemahiran mengikut keperluan atau kecenderungan masing-masing.
Dalam konteks dunia pendidikan hari ini pula, pelbagai disiplin ilmu yang dipelajari individu perlu diselaraskan dengan pendidikan bestari sebagai persediaan melahirkan generasi berkualiti. Ilmu yang tidak digemblengkan dengan asuhan serta pendidikan mantap akan hanya melahirkan manusia yang rakus untuk memperoleh kepentingan dan kemewahan dunia dengan menghalakan cara bagi mencapai matlamat diri.

Sebagai syarat mencapai kegemilangan dan kecemerlangan, pendidik juga perlu berlumba-lumba mengejar ilmu, kemahiran serta membuat penyelidikan berkaitan bidang pendidikan. Ia boleh diperoleh melalui pengajian sepenuh masa atau secara jarak jauh seperti dilaksanakan sekarang. Islam begitu menekankan proses pendidikan pada peringkat awal kerana mudah menerima didikan, asuhan atau kemahiran yang disampaikan. Di sinilah letaknya peranan besar ibu bapa dalam menentukan hala tuju masa depan anak mereka.

Sementara guru dan pendidik adalah pendukung kepada usaha mencari keredaan dan keberkatan hidup di dunia serta akhirat. Mereka adalah penyambung seruan rasul menyampaikan ilmu Allah untuk melahirkan insan cemerlang.

Rasulullah SAW mendoakan guru dalam sabda yang bermaksud: “Dan ampunilah wahai Tuhan kami akan semua guru kami (yang telah mencurahkan ilmu kepada kami) juga kepada orang yang mengasihi kami dan menasihati kami serta memberi petunjuk kepada kami untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Warna kulit, bangsa bukan ukuran menilai keimanan ummah

ISLAM tidak membezakan darjat, bangsa atau warna kulit penganutnya. Hal ini jelas tergambar dalam ibadat kepada Allah, sama ada solat berjemaah di masjid atau menunaikan haji di Makkah. Inilah kesamarataan dalam Islam yang sentiasa menjurus kepada perpaduan ummah.

Jika ditinjau sejarah awal kedatangan Islam, banyak contoh yang menjelaskan kesamarataan yang menonjolkan Islam tidak pernah mengamalkan diskriminasi atau membezakan seseorang kerana jantina, taraf atau warna kulit.

Ketika pasukan Muslimin tiba di Babylon bertujuan untuk menguasai Mesir, raja negara itu, Al-Muqauqis meminta menemui jururunding pasukan Muslimin.

Panglima pasukan Islam iaitu Amru As mengutuskan pasukan perunding diketuai Ubadah Samit, seorang yang hitam kulitnya dengan tinggi badan lebih dua meter.

Apabila Raja Mesir melihat Ubadah, dia ketakutan dan berkata: “Jauhkan orang hitam itu daripadaku dan tunjukkan orang lain sebagai pengganti.”

Anggota rombongan Islam menjawab: “Orang hitam inilah yang paling tinggi akalnya dan dialah pemimpin kami.”
Al-Muqauqis kemudian berkata: “Bagaimana kalian dapat menerima orang hitam itu sebagai yang termulia? Bukankah dia seharusnya paling rendah?” Demikian luahan Raja Mesir penuh hairan dengan sikap kaum Muslimin itu.

Orang Islam menjawab: “Dia paling sempurna akalnya dan terlebih dulu beriman di kalangan kami.”

Raja Mesir kemudian mengalah dan berkata: “Suruh orang hitam itu berbicara dengan lembut .Saya sungguh takut melihatnya.”

Ubadah dengan jiwa yang penuh beriman dan tenang kemudian berkata kepada Raja Mesir: “Dalam pasukan kami 1,000 orang yang kulitnya lebih hitam daripada saya.”
Begitulah kisah sejarah awal penyebaran Islam di Tanah Arab yang amat kuat iman dan mantap perpaduan ummah. Tidak timbul soal warna kulit, bangsa atau keturunan tetapi mereka genggam erat akidah Islam yang kukuh dan bersepadu di bawah panji Islam.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kemesraan, kasih sayang dan saling berbelas kasihan antara orang Mukmin diibaratkan seperti jasad, apabila satu anggota mengadu kesakitan seluruh jasad turut serta berjaga malam dan merasa panas dan gusar.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: “Sesungguhnya seorang Mukmin kepada Mukmin yang lain seperti satu binaan, sebahagiannya menyokong sebahagian yang lain.” (Hadis riwayat al Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan oleh Tabrani: “Sesungguhnya orang yang paling dekat kedudukannya antara kamu dengan-Ku adalah orang yang paling baik akhlaknya dan yang berperi laku lemah lembut mengasihi hati orang lain dan orang lain mengasihi mereka.”

Justeru, piawaian darjat dalam Islam tidak diukur pada kedudukan tinggi rendah pangkat, warna kulit, bangsa atau asal keturunan, Muslim yang tinggi kedudukan di sisi Allah ialah mereka yang mantap, ketakwaan tinggi dan akhlak luhur.







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Ibnu Taymiyyah tolak fahaman sesat dalam sufi

IBNU Taymiyyah adalah ulama besar yang hidup ketika zaman penjajahan Mongol ke atas kerajaan Abbasiyyah. Beliau bukan saja seorang cendekiawan Islam, tetapi juga pejuang yang aktif menentang penguasaan Mongol.

Suasana hidupnya sekitar zaman kejatuhan kerajaan Abbasiyyah menambahkan lagi kesukaran dan dugaan beliau melakukan dakwah serta memperjuangkan ajaran Islam. Antara cabaran dihadapi ialah untuk menyatukan umat Islam kembali bersatu padu sebagai umat yang kuat bagi mengembalikan kegemilangan Islam.

Beliau menghadapi masalah daripada puak sufi yang memiliki perbezaan pendapat dan kefahaman mengenai ajaran Islam. Fahaman puak sufi yang berbeza menyebabkan umat Islam berpecah dan terbahagi kepada kelompok kecil yang menyokong ajaran ketua masing-masing.
Ibnu Taymiyyah tidak menolak bulat-bulat ajaran sufi. Beliau sendiri membahagikan ajaran sufi kepada dua, pertama ‘Wajah Shar’ie’ iaitu ajaran yang boleh diterima dan kedua, ‘Wajah Bid’a’ iaitu ajaran yang tidak diterima.

Ajaran diklasifikasikan sebagai wajah shar’ie diterima kerana konsepnya sejajar dan tidak bercanggah dengan ajaran Islam. Ia memberi fokus kepada penyucian roh berbanding kepentingan fizikal badan bagi mencapai apa yang dikatakan nafsu mutmainnah iaitu tahap tertinggi dalam penjagaan kehendak nafsu untuk mengecapi ketenangan minda dan fikiran.

Ini bertujuan menentang nafsu amarah yang menuju kepada perlakuan kejahatan. Konsep itu diambil sempena nama perkataan sufi itu sendiri iaitu As-Safa yang bermakna penyucian.
Selain itu, ia turut menekankan amalan kehidupan yang zuhud dan tidak bermegah-megah dengan kemewahan harta dunia. Konsep itu dipanggil sebagai As-Sauk yang bermakna kain putih yang sering dipakai sebagai pakaian puak sufi bagi melambangkan kesederhanaan hidup.

Seterusnya konsep As-Suffah iaitu kehidupan sahabat Rasulullah SAW yang hidup dalam ketakwaan. Gaya hidup sahabat menjadi pegangan golongan sufi bagi menjalani kehidupan di dunia yang dianggap sebagai transit bagi mencapai kejayaan di akhirat.

Akhirnya konsep As-Saff yang menekankan kesatuan sesama umat Islam seperti simboliknya keseragaman dalam saf ketika sembahyang jemaah. Arahan imam untuk merapatkan saf sebelum mengerjakan solat adalah contoh yang melambangkan kepentingan umat Islam untuk bersatu teguh.

Semua konsep sufi itu diterima oleh Ibnu Taymiyyah, akan tetapi ada satu lagi bahagian dalam ajaran sufi yang tidak disokong beliau yang dikategorikan sebagai wajah bid’a. Fahaman itu yang menyebabkan berlakunya perpecahan di kalangan umat Islam ketika itu.
Pertama ialah mengenai konsep Al-Barakah ataupun keberkatan. Puak sufi percaya bahawa mereka adalah golongan memiliki keistimewaan yang tidak ada pada orang lain. Oleh itu, masyarakat memerlukan mereka sebagai orang tengah bagi mencapai keberkatan Allah kerana mereka adalah golongan yang diberkati.

Ini adalah fahaman sesat bagi Ibnu Taymiyyah kerana baginya, semua orang adalah sama dan layak untuk memohon keredaan Allah tanpa memerlukan orang tengah bagi mendapat berkat Allah.

Konsep kedua adalah Al-Hulul yang bermakna untuk menetap atau tinggal di sesuatu tempat. Golongan sufi percaya bahawa Tuhan itu berada dalam tubuh mereka kerana Tuhan begitu dekat dengan mereka dan berada di mana-mana.

Ibnu Taymiyyah menolak konsep itu kerana ia bertentangan dengan konsep tauhid dan menyamai apa dipanggil hari ini sebagai ‘Anthopormophisma’ iaitu memiliki ciri ketuhanan dalam seseorang individu. Menurut beliau, seseorang tidak mungkin memiliki ciri yang sama dengan Allah Maha Kuasa.

Konsep ketiga adalah Al-Kashfu yang menyatakan bahawa golongan sufi boleh melihat perkara yang tidak boleh dilihat oleh mata kasar. Dalam erti kata lain melihat perkara ghaib seperti melihat masa depan dan sebagainya.



Ini bertentangan dengan fahaman Ibnu Taymiyyah yang menegaskan bahawa dakwaan itu cuba mencabar keupayaan Tuhan kerana sepatutnya hanya Allah yang berupaya mengawal perkara ghaib. Maka sesiapa mendakwa dirinya berkongsi keupayaan itu adalah melampaui batas dan semata-mata sesat.

Konsep terakhir ajaran sufi yang ditolak Ibnu Taymiyyah adalah konsep dipanggil Ziaratul Qubr ataupun menziarah kubur. Secara prinsipnya, beliau tidak menolak dan melarang sesiapa yang ingin menziarah kubur, tetapi jika seseorang itu pergi menziarah dengan niat meminta pertolongan dan belas ihsan dari kubur berkenaan, maka ia adalah menyeleweng dan sesat.

Amalan sufi menziarah kubur ketua kumpulan mereka dan memuja serta membina tugu peringatan di atas kubur itu yang akhirnya menjadi pusat ibadah bagi golongan sufi meminta pertolongan adalah perbuatan syirik kerana ia menyekutukan Allah.

Oleh demikian Ibnu Taymiyyah menolak amalan pemujaan kubur kerana bertentangan dan adalah dosa besar di sisi agama Islam.

Kesimpulannya, Ibnu Taymiyyah tidak menolak seratus peratus dan tidaklah menyatakan bahawa ajaran sufi itu salah. Bagaimanapun, ada beberapa ajaran dalam fahaman sufi yang salah dan harus dihentikan.

Amalan yang tidak bercanggah dengan akidah Islam, boleh diteruskan kerana ia adalah salah satu cara bagi Muslim mendekatkan diri pada Tuhan. Usaha gigih beliau membetulkan ajaran sufi adalah untuk menyatukan umat Islam supaya tidak berpecah belah dan dapat menentang kuasa penjajah. Oleh itu wajarlah usaha beliau dihargai dan diingati umat Islam hari ini.







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Amalan saling membantu tunjang utama hidup masyarakat

AKHLAK yang mulia sesungguhnya daripada pantulan keimanan yang mengisi dada seseorang. Jika tahap imannya rendah, maka akan tampak lemah akhlaknya begitulah jika tinggi nilai keimanan, budi pekertinya jelas terpuji.

Diri yang kaya dengan kebaikan akhlak mencerminkan kesempurnaan iman seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya.” - (Hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Manusia secara fitrahnya perlu hidup bermasyarakat dan tidak sempurna jika menjalani kehidupan sendirian. Bagi memastikan masyarakat terbina dalam keadaan selari kehendak Islam, maka setiap anggota masyarakat sewajarnya memiliki akhlak yang baik.

Dengan itu, hubungan antara sesama insan terjalin erat, hidup dalam suasana mesra, berkasih-sayang, selesa serta maju jaya. Sikap mementingkan orang lain melebihi kepentingan diri sendiri adalah suatu keperluan hidup bermasyarakat.

Ia membayangkan adanya suasana persaudaraan jitu dan sewarna dengan arahan agama bahawa setiap Muslim itu semuanya bersaudara. Meskipun begitu, bukanlah bermakna harus mengabaikan kepentingan diri atau keluarga sendiri.

Ini adalah gambaran antara ciri orang beriman seperti dinyatakan junjungan besar Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: “Tidak beriman seseorang kamu hinggalah dikehendakinya berlaku pada saudaranya apa yang dikehendakinya berlaku pada dirinya.” - (Hadis Muttafaqun ‘alaih)
Apabila berlaku sesuatu bencana, musibah atau kesusahan menimpa orang lain seperti kebakaran rumah, kematian ahli keluarga, dilanda banjir yang memusnahkan harta benda, kejadian tanah runtuh, kemalangan jalan raya, sebagai seorang Islam yang cintakan kebaikan hendaklah segera berlumba memberi pertolongan dengan rasa tanggungjawab mengikut kemampuan masing-masing.

Tindakan yang dilakukan atas dasar iman serta hubungan ukhuwah mencerminkan akhlak yang baik. Jika memilih sikap tidak peduli, tidak ingin ambil tahu, bermakna sombong dan mementingkan diri sendiri.

Kebaikan yang dilakukan mengikut syariat tidak sia-sia, tetap diberi ganjaran pahala seperti firman Allah yang bermaksud: “Dan kebaikan apa saja yang kamu perbuat untuk dirimu nescaya kamu memperoleh (balasan) di sisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan paling besar pahalanya dan mohonlah ampunan kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” - (Surah al-Muzammil, ayat 20)

Jika kita renung halaman sirah Nabi SAW di Madinah, betapa tinggi dan mulianya akhlak kaum Ansar terhadap Muhajirin. Mereka sanggup mengorbankan apa saja demi keselesaan hidup kaum Muhajirin yang baru sampai dari Makkah. Ada yang rela menghulurkan makanan, pakaian, tempat tinggal dan menjadikan mereka saudara. Sungguh mengagumkan sekali.
Diceritakan ada seorang tamu baru balik dari sebuah keluarga dikunjunginya, tetapi keluarga itu tidak mempunyai apa-apa lalu berjumpa Rasulullah SAW. Lalu datang seorang lelaki dari kaum Ansar membawa tamu tadi ke rumahnya dan diletakkannya makanan di hadapan tamu itu sambil menyuruh isterinya memadamkan lampu.

Lalu ia (lelaki Ansar) menggapai tangannya kepada makanan seolah-olah ia makan tetapi (sebenarnya) ia tidak makan hinggalah tamu itu selesai makan kerana mengutamakan tamu daripada dirinya dan keluarganya.

Setelah kisah itu sampai kepada Rasulullah SAW, maka sabda Baginda kepadanya: “Sesungguhnya Allah berasa ajaib melihat kelakuanmu malam tadi terhadap tamumu.”

Maka ayat suci pun turun yang bermaksud: “Dan mereka mengutamakan (orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan, dan siapa yang dipelihara daripada kekikiran dirinya, mereka itulah orang yang beruntung.” - (Surah al-Hasyr, ayat 9)



Mengutamakan orang lain membuahkan suasana tolong-menolong dan terhapus sifat sombong atau mementing diri sendiri. Seterusnya akan hidup suburlah sifat berkasih-sayang kerana Allah dalam masyarakat.

Jika umat Islam menyedari bahawa gemar melakukan kebajikan dan mementingkan orang lain akan mendapat balasan baik di akhirat, sudah tentu setiap individu Muslim tidak berdiam diri dalam hal ini.

Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang selalu membaca kitab Allah dan tetap mendirikan solat serta menafkahkan sebahagian daripada apa yang Kami kurniakan kepada mereka sama ada dengan senyap-senyap mahupun dengan terang-terangan mereka mengharapkan perniagaan yang tiada akan rugi, kerana Allah akan membayar hadiahnya kepada mereka dan akan memberi mereka tambahan dari kurnia-Nya, sesungguhnya Dia Maha Pengampun dan Maha Penerima syukur.” - (Surah Fatir, ayat 29-30)

Dalam masyarakat kita, bukan semua hidup mewah dan bahagia, pastinya ada yang tidak bernasib baik dan mengalami pelbagai masalah hidup serta memerlukan pertolongan. Seorang Muslim sejati memang tidak sanggup sama sekali melihat saudaranya terbiar hidup dalam derita tanpa berusaha membantu.

Oleh itu, jadilah Muslim yang selalu mempamerkan sahsiah diri dan akhlak mulia serta berlumba melakukan kebaikan dengan membantu saudara yang menghadapi masalah kerana pastinya kita ingin melihat saudara hidup selesa seperti mana hidup kita.







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Pembimbing manusia

ALANGKAH seronok, sekiranya tiada undang-undang yang mengikat kebebasan hidup, dapat melakukan sesuatu mengikut kehendak. Tetapi yang pasti, itu hanya satu fantasi kerana di mana-mana tertakluk kepada sistem undang-undang.

Undang-undang adalah satu sistem peraturan yang digubal bagi kebaikan semua pihak sama ada berasaskan adat, agama atau gandingan keduanya, malah di kebanyakan tempat cenderung kepada ideologi dianuti pemerintah dan rakyatnya.

Cuma yang dominan hari ini ialah sistem undang-undang Islam, walaupun pada satu ketika mereka yang mencemburui dengan agama terbabit mengklasifikasikannya sebagai undang-undang rimba.

Tidaklah keterlaluan untuk mengatakan, sistem perundangan berdasarkan agama Islam kini sudah tergolong dalam tiga sistem perundangan paling berpengaruh di seluruh dunia, di samping undang-undang sivil dan undang-undang lazim (common law).

Undang-undang Islam atau dikenali juga undang-undang syariah adalah berdasarkan al-Quran, iaitu kitab yang diturunkan Pencipta dan sunnah Nabi s.a.w, yang menjadikannya lebih sempurna dan unggul, sesuai untuk umat manusia sepanjang zaman.

Apa tidaknya, Sang Pencipta lebih mengetahui makhluk yang diciptanya, sekali gus menjadikannya suatu manual yang paling lengkap dalam mencari kesentosaan dan keselamatan, baik di dunia mahupun di akhirat, iaitu alam kehidupan yang berkekalan.

Perundangan syariah membabitkan banyak aspek dalam kehidupan manusia termasuk dalam bidang politik, ekonomi, perbankan, perniagaan, kontrak, kekeluargaan, seksual, kesihatan dan isu sosial termasuk jenayah serta pendidikan.

Sebelum kurun ke-19, teori perundangan dilihat mengikut aliran perundangan tradisional, dengan kebanyakan Muslim beraliran Sunnah mengikut imam Hanafi, Hambali, Maliki atau Syafie, manakala kebanyakan golongan Syiah, khususnya pengikut imam dua belas cenderung kepada aliran Jaafari.

Pada satu ketika iaitu sepanjang zaman keemasan Islam, undang-undang klasik Islam banyak mempengaruhi pembentukan undang-undang lazim dan beberapa institusi undang-undang sivil.

Syariah adalah perkataan Arab, berasal daripada kata kerja ‘syara’a’ dan menurut kamus al-Quran Abdul Manan Omar, berhubung kait kepada idea ‘sistem’ undang-undang Tuhan; cara percaya dan praktik.

Secara umum, hal berkaitan syariah dikenali juga dalam masyarakat Islam bidang fiqah, iaitu suatu disiplin yang membincangkan aspek perundangan dan hukum-hakam dalam banyak bidang termasuk hudud dan qisas, yang terkandung di dalamnya.

Dr Abd Kareem Zaidan dilaporkan berkata: “Sumber fiqah berdasarkan wahyu Allah, sama ada al-Quran atau sunnah. Begitupun kita memilih untuk membahagikan sumber ini kepada sumber asli, dinamakan al-Quran dan sunnah; dan sumber, kedua yang dirujukkan kepada teks al-Quran dan sunnah seperti ijmak dan qiyas.

Selain itu, pendapat sahabat, istihsan (pertimbangan), sadd al-dharaaia (menghalang tujuan yang membawa kepada kejahatan), istishaab, uruf (adat), perundangan yang datang sebelum kita, masaalih mursalah (perkara yang membawa kebaikan umum Muslim).

Mutakhir ini, jika diperhatikan, sistem perundangan dan norma kehidupan secara Islam semakin diterima ramai termasuk oleh bukan Islam. Paling ketara ketika ini ialah dalam bidang muamalah dan institusi perbankan, walaupun tidak semua sistem terbabit diguna pakai.

Arab Saudi dilaporkan memanfaatkan sistem undang-undang Islam yang tulen, namun ada yang mendakwa ia turut memasukkan sesetengah aspek budaya puak penduduk semenanjung itu.

Beberapa negara di Asia Barat seperti Iran dan Mesir juga mengguna pakai sistem perundangan syariah, sekali gus menjadi contoh kepada dunia antarabangsa dalam penerimaan undang-undang Islam.

Negara di Asia Tenggara tidak terkecuali cuba memanfaatkan perundangan Islam dengan sistem tersendiri seperti Malaysia, misalnya melalui sistem undang-undang yang diguna pakai di Mahkmah Syariah.

Indonesia, negara yang mempunyai kira-kira 200 juta umat Islam, iaitu negara paling ramai penduduk Islam di dunia, juga mempunyai Mahkamah Syariah yang ditubuhkan pertama kali di Aceh pada 2003, tetapi dengan sistem undang-undang Islam secara sederhana.

Bagaimanapun, versi undang-undang Islam diperkenalkan di wilayah itu lebih awal iaitu pada 2001, termasuk mengharamkan judi, minuman keras dan mewajibkan wanita memakai tudung kepala.

Dalam satu tinjauan kebangsaan baru-baru ini, majoriti rakyat negara itu menyokong penubuhan undang-undang Islam tetapi tidak sampai separuh mahu hukuman berat seperti memotong tangan pencuri atau memaksa wanita memakai pakaian menutup aurat dilaksanakan.

Agensi tinjauan Australia, Roy Morgan Research, menyatakan kira-kira 52 peratus penduduk negara itu yang disoal antara Julai 2007 hingga Mac 2008 menyokong pengenalan beberapa bentuk undang-undang syariah di kawasan mereka.

Tinjauan di Indonesia itu juga tidak memberikan definisi undang-undang syariah kepada responden tetapi soalan susulan mahukan pandangan mereka mengenai amalan di negara Islam di Asia Barat.

Apabila ditanya sama ada wanita perlu memakai purdah, iaitu pakaian yang menutup keseluruhan tubuh kecuali tangan dan kaki, sebanyak 45 peratus menjawab ‘ya’ manakala 40 peratus berkata, mereka mahu pencuri dipotong tangan sebagai hukuman.

Ketika ini, sesetengah negara bukan Islam dan minoriti Muslim yang mendiami negara terbabit termasuk di rantau Balkan, juga tidak terkecuali daripada menerima pengaruh sistem perundangan dan nilai Islam, malah segelintirnya berani bersuara atas dasar hak asasi kemanusiaan.

Britain misalnya dengan penduduk Islam yang semakin meningkat, mempunyai puluhan Mahkamah Syariah menyelesaikan masalah masyarakat Islam, meskipun tidak diiktiraf kerajaan, ia digunakan untuk menyelesaikan isu keluarga.

Majlis Syariah terbesar terletak di Leyton, timur London. Sejak ditubuhkan pada 1982, ia menangani 7,000 kes perceraian berdasarkan ketetapan syariah. Badan itu bukanlah pengganti Mahkamah Sivil tetapi menyediakan khidmat tambahan, membenarkan atau menafikan perceraian antara pasangan Islam.

Menurut kaji selidik pada Februari 2006, 40 peratus daripada 1.6 juta warga Islam Britain mengalu-alukan pelaksanaan undang-undang syariah di kawasan didiami majoriti penduduk Islam.

Biskop Cantenbury, Robin Williams, baru-baru ini dilaporkan membuat kejutan dengan mengumumkan negara itu perlu mengguna pakai undang-undang syariah dalam peraturan harian kehidupan moden mereka.

Akibatnya, Williams didesak meletak jawatan manakala pemimpin pula mengelak daripada mengulas mengenai pandangan penuh kontroversi itu dan menegaskan Britain hanya akan mengguna pakai perlembagaan moden sedia ada.

Bagaimanapun, dalam menggubal dan mempraktikkan sistem perundangan Islam, ia tidak boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya, sebaliknya harus dilakukan dengan penuh penelitian supaya imej Islam tetap terpelihara dan matlamat pemakaiannya tercapai.

Imam Syafie pernah berkata: “Tiada seorang pun mempunyai hak apa-apa untuk berkata sesuatu itu halal atau haram kecuali berdasarkan pengetahuan dan pengetahuan adalah teks dalam al-Quran atau sunnah atau ijmak atau qiyas.”

Beliau berkata lagi: “Tiada pendapat dijilidkan (diguna pakai) kecuali ia berasaskan kitab Allah atau sunnah Rasulullah s.a.w. Setiap perkara selainnya sepatutnya berasaskan kepadanya







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

 
Dear Diary Blogger Template