^ Scroll to Top

Friday, August 29, 2008

Adab-adab bermusafir

SESETENGAH di antara kita selalu keluar, sama ada kerana urusan pekerjaan, menziarahi keluarga dan kenalan atau kerana semata-mata bercuti. Ada antara kita tidak ambil kisah mengenai perjalanan, asalkan pasti tempat ditujui. Tetapi dalam Islam ada beberapa panduan yang wajar diberi perhatian, antaranya:

1. Dianjurkan memulai perjalanan pada Khamis.

Melalui hadis diriwayat Bukhari bermaksud: “Rasulullah s.a.w berangkat ke Perang Tabuk pada Khamis. Rasulullah menyukai memulai perjalanannya pada Khamis.”



2. Dianjurkan memulakan perjalanan pada waktu malam.

Dalam hadis diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Berjalanlah pada waktu malam kerana bumi dijadikan lebih pendek pada waktu malam.”



3. Dianjurkan bermusafir bersama-sama.

Hadis riwayat Bukhari, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Jika manusia mengetahui bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku ketahui, tentu mereka enggan bermusafir sendirian.”



4. Berdoa dalam musafir

Sabda Rasulullah s.a.w, seperti diriwayatkan Tirmidzi, bermaksud: “Tiga doa yang pasti akan dikabulkan Allah S.W.T ialah doa orang teraniaya, doa orang dalam perjalanan dan doa orang tua terhadap anaknya.”



5. Meraikan permulaan perjalanan dan berdoa

Dalam hadis riwayat Tirmidzi, Abu Hurairah r.a meriwayatkan, seorang lelaki berkata (kepada Rasulullah), wahai Rasulullah, saya akan memulai perjalanan (musafir), jadi berikanlah nasihat kepada saya. Nabi berkata: hendaklah engkau bertakwa kepada Allah dan bertakbir setiap kali melewati (melalui) tempat yang tinggi. Selepas lelaki itu pergi, Nabi s.a.w berdoa, “ Ya Allah, dekatkanlah jarak perjalanannya dan mudahkan perjalanannya.”

Nabi s.a.w, apabila menghantar seseorang bermusafir, tidak melepaskan tangannya daripada orang terbabit sebelum orang berkenaan melepaskan dahulu tangannya.

Kemudian, baginda berdoa (maksudnya): “Saya titipkan kepada Allah agamamu, amanatmu dan kesudahan amalmu.” (Hadis riwayat Ahmad)



6. Dianjurkan juga segera kembali kepada keluarga apabila urusan sudah selesai.

Sabda Nabi s.a.w bermaksud: “Perjalanan adalah sebahagian daripada azab. Dia tidak dapat makan enak dan minum sepuas-puasnya serta tidur dengan nyenyak. Apabila seorang daripada kamu sudah menyelesaikan hajatnya, segeralah kembali kepada keluarganya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

Tujuh Ciri Penghuni Syurga Firdaus

MANUSIA akan memperoleh ganjaran setimpal berdasarkan usaha atau amalan dilakukannya baik perkara kecil atau besar yang tergolong dalam perbuatan yang baik dan buruk. Allah berfirman yang bermaksud: "Barang siapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya). Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya)." (Surah al-Zalzalah, ayat 7-8) .

Setiap apa yang dilakukan memberi kesan kepada diri manusia itu dan mereka yang beriman pastinya berusaha melakukan lebih banyak perbuatan baik.

Orang Mukmin yang taat adalah golongan yang mendapat kemuliaan dan kasih sayang Allah dan dijanjikan sebagai penghuni syurga bernama Firdaus yang kekal di dalamnya. Tujuh ciri dimiliki golongan ini dinyatakan Allah dalam surah al-Mukminun, ayat 1 hingga 11. Ciri itu ialah:

  • Khusyuk dalam menunaikan solat

    Insan yang Mukmin mampu melaksanakan solat dengan khusyuk sesuai dengan keteguhan dan kemantapan iman dimilikinya. Pengertian khusyuk mencakupi seseorang itu memahami apa yang dibaca dan dilakukannya dalam solat.

    Menurut Imam al-Ghazali, dalam khusyuk itu juga harus ada rasa takut kepada Allah. Sembahyang yang dikerjakan dengan khusyuk adalah syarat pertama untuk mewarisi syurga Firdaus.
  • Memelihara diri daripada perbuatan yang tiada berguna

    Seseorang yang benar-benar mukmin tidak akan membiarkan masa berlalu dengan tidak melakukan perkara berfaedah.

  • Menunaikan zakat

    Seorang Muslim sejati akan rela dengan ikhlas menunaikan kewajipan zakatnya tanpa wujud paksaan, lantaran sedar bahawa hartanya sudah memenuhi syarat untuk berzakat.
    Selain itu, dia sedar bahawa pada harta miliknya itu ada hak orang lain yang harus diberikan, terutama hak fakir miskin. Hartanya yang sebenar hanyalah harta yang tinggal selepas dikeluarkan zakatnya.

  • Memelihara kehormatan

    Orang mukmin berjaya akan menghindarkan diri daripada melakukan penyimpangan dalam hal seksual dan tidak mendekati zina. Dia tidak akan berlaku serong dan hanya menyalurkan keinginan syahwat (persetubuhan) melalui jalan halal dengan pasangan sah.

  • Melaksanakan amanah

    Seseorang mukmin yang diberi kepercayaan akan menunaikannya dengan baik kerana kepercayaan itu adalah penghormatan paling berharga baginya.

  • Memenuhi janji

    Islam mengajar bahawa setiap janji mesti ditunaikan kerana janji itu ibarat hutang. Lantaran itu ia perlu dibayar. Segala sesuatu yang dijanjikan perlu dipenuhi kerana yang demikian adalah ciri Mukmin berjaya.

  • Memelihara solat

    Solat pada pandangan Mukmin sejati paling penting. Jadi, solat mereka cukup terpelihara, sehingga dapat dilaksanakan dengan begitu baik lagi sempurna. Waktu solat dijaga dengan baik seperti solat pada awal waktu. Begitu juga dengan rukun dan pelbagai syarat lainnya yang mana semuanya itu sangat diberi perhatian.







  • "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
    (Surah an-Nahl: ayat 125)

    Umat Islam digesa ikut cara tabiin untuk capai kesempurnaan hidup

    MENUNTUT ilmu agama tidak cukup dengan hanya bermodalkan semangat. Seseorang Muslim patut mengetahui juga segala bentuk prinsip asas dan cabangnya seperti digariskan syariat yang sempurna.

    Tujuannya supaya seseorang Muslim itu tidak kebingungan dalam menghadapi seruan daripada kepelbagaian kelompok dakwah. Apa yang penting, mereka tidak mudah terjerumus ke arah pemahaman menyeleweng.
    Dewasa ini ada banyak ‘ruang’ dan ‘jalan’ ditawarkan bagi mempelajari agama Islam. Sudah pasti semua pihak mendakwa cara dan gaya mereka adalah yang terbaik dan paling benar. Melalui pelbagai cara dan gaya ini jugalah mereka berusaha menambat pengikut seramai boleh.

    Lihatlah dalam masyarakat kita sendiri, ada pihak menawarkan cara dengan motivasi diri dan hati, ada mengajak untuk ikut serta dalam persoalan politik, ada golongan menyeru supaya segera mendirikan Khilafah Islamiyah kali kedua, ada secara santai menantikan kehadiran al-Mahdi dan ada pula bermusafir dari satu tempat ke tempat lain mengajak manusia untuk berjemaah di masjid.

    Tetapi, cuba perhatikan di persekitaran tempat tinggal dan masyarakat sekeliling kita. Keadaan masyarakat Islam masih lagi pada takuk lama, terutama bagi mereka yang tidak mempunyai objektif hidup dan tidak mengerti kerana apa mereka dihidupkan di atas muka bumi ini.
    Pada jiwa dan sanubari mereka, tiada perkara penting melainkan kemewahan hidup. Kejahilan masih lagi menyelimuti seolah-olah mereka akan hidup kekal di dunia ini. Bahkan, keluarga serta sanak saudara terbabit pelbagai isu keruntuhan akhlak dan kebejatan moral yang bertambah parah.

    Adakah perkara yang salah dalam tindakan mereka? Jawapannya sudah pasti ada yang salah, apabila kita dapat menyaksikan saban hari berlaku pelbagai kepincangan di sisi umat yang semakin jauh daripada panduan diserukan Islam.

    Golongan Ahli Sunnah yang menjadi pewaris Nabi SAW sering kali menyeru dan tetap berusaha mengamalkan apa diwasiatkan Rasulullah dalam mengajak umat Islam kembali mempelajari agamanya.

    Dalam pelbagai situasi yang ditempuhi, Ahli Sunnah tidak akan keluar dari jalan yang dilandaskan berdasarkan sunnah Rasulullah SAW untuk mengambil dan memahami apa yang ditunjukkan Nabi SAW dalam persoalan agama.
    Keselarasan kita dalam menurut segala aspek ditonjolkan Nabi SAW berdasarkan hadis diriwayatkan ulama hadis sejak dulu adalah sesuatu yang utama dalam kehidupan seorang Muslim. Inilah yang sebenarnya sangat diperlukan oleh umat Islam.

    Justeru, untuk mencapai kesempurnaan ilmu agama, seseorang Muslim perlu memahami ajaran agama yang dianuti sejak sekian lama dan berpegang kepada perkara asas mencari ilmu antaranya:

    l Mengambil ilmu agama daripada sumbernya yang asal. Sumber utama ilmu Islam yang menjadi prinsip asasnya adalah berpandukan kepada petunjuk al-Quran dan al-Sunnah.

    Hal ini jelas difahami daripada firman Allah yang bermaksud: “Ikutilah daripada apa yang diturunkan kepada kamu semua oleh tuhan kamu (Allah) dan janganlah kamu mengikuti panduan selain-Nya.” (Surah al-A’raf, ayat 3)

    Rasulullah SAW pula bersabda yang bermaksud: “Ketahuilah bahawasanya aku diberi al-Quran dan yang serupa dengannya.” (Hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud)

    l Memahami al-Quran dan al-Sunnah sesuai dengan pemahaman golongan salaf. Golongan salaf yang dimaksudkan adalah sahabat serta orang yang mengikuti mereka dari kalangan tabiin dan generasi selepas mereka.

    Hal ini jelas seperti sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sebaik-baik manusia adalah generasiku kemudian generasi yang datang setelah mereka, kemudian generasi lain yang datang setelah mereka.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

    Mereka ini bukanlah golongan yang mengaku dirinya ‘salaf’ seperti yang ada hari ini kerana jauhnya zaman itu. Golongan kini hanya layak digelar sebagai salafi kerana menasabkan diri mereka dengan akidah salafiyah yang dibawa generasi awal Islam.

    Golongan salaf atau generasi awal Islam ini perlu diteladani memandangkan segala kebaikan yang berada pada mereka adalah kebaikan mencakup segala hal berkaitan agama, sama ada daripada aspek keilmuan, pemahaman, pengamalan dan strategi dakwah berkesan.

    Ibn al-Qayyim pernah merumuskan bahawa: “Nabi SAW pernah menyatakan bahawa sebaik-baik generasi adalah generasinya secara mutlak. Itu bermaksud merekalah yang paling utama dalam segala bentuk kebaikan. Jika bukan yang sedemikian, sudah pasti mereka adalah golongan yang baik dari beberapa aspek saja (seperti generasi lain) dan mereka sudah pasti bukan tergolong sebaik-baik generasi secara mutlak.”

    Dengan demikian, pemahaman mereka terhadap agama sudah dijamin oleh Nabi SAW tanpa perlu meraguinya lagi bahawa kebenaran itu pasti bersama mereka. Kewajaran ini jelas kerana mereka adalah golongan yang paling mengetahui selok-belok ajaran Islam selepas Nabi SAW.

    Bahkan, mereka menyaksikan sendiri di mana dan bilakah turunnya wahyu serta mengetahui kaitan peristiwa terlafaznya sesebuah hadis. Keadaan sebegini sudah tentu membuatkan ulama selepas era mereka sangat menghormati generasi terbaik ini.

    Oleh demikian, sesetengah ulama sendiri menyatakan bahawa jika sahabat bersepakat terhadap sesuatu urusan, maka menjadi kesalahan bagi seorang Muslim berselisih dengan kesepakatan mereka.

    Jika mereka sendiri berselisih pendapat dalam sesuatu urusan agama, maka seseorang Muslim itu tidak boleh mencari pendapat lain daripada mengetahui titik perselisihan mereka. Ini bermaksud bagi seorang Muslim, beliau harus memilih salah satu daripada pendapat mereka dan tidak boleh membuat pendapat yang lain di luar pandangan mereka.

    Imam Syafii sendiri menyatakan: “Mereka (sahabat) adalah golongan paling tinggi berbanding dengan kita dari segala aspek keilmuan, ijtihad, warak (sikap penuh berhati-hati), berakal dan pada setiap perkara yang mendatangkan ilmu atau diambil daripada mereka ilmu. Pendapat mereka lebih baik dan lebih utama buat kita dari pandangan kita sendiri…”

    Jika kita mampu kembali ke arah tatacara pelaksanaan yang dilandaskan generasi terbaik ini dalam mengkaji usul agama, sudah pasti kita mampu mengubah masyarakat dan membetulkan mereka dengan sandaran petunjuk Ilahi.

    Kesatuan dan kesepaduan yang dijalinkan berasaskan hujah dan contoh teladan itu pasti mampu menghindarkan umat Islam daripada pengaruh kesesatan. Perkara ini sudah dijamin Nabi Muhammad SAW dalam sabdanya yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah melindungi umatku dari berkumpul di atas kesesatan.” (Hadis riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan Ibn Abi Asim)







    "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
    (Surah an-Nahl: ayat 125)

    Keistimewaan Surah Ali-Imran

    Tafsir Al-Quran & Asbabun Nuzul

    ALLAH menurunkan al-Quran sebagai petunjuk dalam kehidupan. Sesiapa yang menjadikan al-Quran sebagai panduan, maka dia akan dimuliakan Allah. – Gambar hiasan


    Mukadimah
    Surah al-Imran.

    Segala puji bagi Allah SWT selepas selesai surah al-Baqarah, pada kali ini akan dibincangkan berkenaan dengan surah ali-Imran. Nama surah ini dengan ali-Imran iaitu keluarga Imran kerana terdapat kisah mereka dalam ayat 33 hingga beberapa ayat selepas itu. Surah ini mengandungi 200 ayat.
    Kebanyakan ulama dan ahli tafsir menganggap ia termasuk dalam surah Madaniah iaitu diturunkan di kota Madinah selepas hijrah seperti riwayat Ibnu Abbas.
    Al-Qurtubi berkata: “Surah ini merupakan surah Madaniah secara ijmak..”
    Al-Hafiz Ibn Kathir dalam tafsirnya mengatakan: “Surah ini mempunyai kelebihan yang disekalikan dengan surah al-Baqarah seperti sabdanya: Hendaklah kamu pelajari surah al-Baqarah dan ali-Imran kerana kedua-duanya ibarat dua zahrawani yang memayungi pembacanya pada Hari Kiamat atau kedua-duanya seolah-olah awan yang memayunginya.”
    Sebahagian ulama menafsirkan maksud al-Zahrawani dengan dua cahaya.
    Mengikut riwayat Muslim dalam sahihnya, surah ini dan surah al-Baqarah digelar sebagai al-Zahrawani iaitu dua bunga (lambang keelokan dan kecantikan).
    Surah ini mempunyai beberapa nama yang lain antaranya digelar dengan al-Aman (keamanan), al-Kanz (simpanan dan khazanah), al-Muinah (yang menolong), al-Mujadilah (yang berdebat) dan juga digelar sebagai surah al-Istighfar.
    Mengikut riwayat al-Tabrani dan al-Haithami dengan sanad yang daif: “Rasulullah SAW bersabda: Siapa yang membaca surah yang disebut padanya ali-Imran pada hari Jumaat nescaya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atasnya hingga tenggelamnya matahari.”
    Ibnu Abi Shaibah meriwayatkan daripada Abd. Malik bin Umai katanya: “Seorang lelaki telah membaca surah al-Baqarah dan ali-Imran. Kemudian Kaab berkata: “Lelaki ini telah membaca dua surah, sesungguhnya pada kedua-dua surah tersebut terdapat nama Allah apabila dia berdoa nescaya diterima Allah SWT.”
    Kaitan dan hubungan surah ini dengan surah al-Baqarah
    Al-Alusi dalam Ruh al-Maani berkata: Wajah munasabahnya menyebut bahawa banyak permasalahan mujmal disyarahkan di dalam surah ini.
    Surah al-Baqarah sebagai mendirikan hujah dan surah ini sebagai menghilangkan segala syubhat dengan sebab itu diulangi padanya dengan matlamat menyatakan kebenaran dan kesahihan kitab daripada Allah SWT yang berfungsi sebagai petunjuk ke jalan yang sebenar.
    Sheikh al-Maraghi dalam tafsirnya berkata: Hubungan surah ini dengan surah sebelumnya adalah seperti berikut:
    - Kedua-dua surah dimulai dengan menyebut al-Kitab dan keadaan manusia yang dipimpin oleh al-Quran. Pada surah yang pertama disebut tentang orang yang beriman dan yang tidak beriman kepada al-Quran, dan golongan yang ragu-ragu. Sedangkan pada surah yang kedua disebut segolongan orang yang menyeleweng, iaitu orang yang mengikut ayat-ayat mutasyabihat, ayat yang menimbulkan salah faham.
    Mereka berbuat demikian dengan tujuan untuk menimbulkan fitnah. Sementara itu, sebahagian lagi orang yang ilmunya sangat mendalam. Merekalah orang yang beriman kepada ayat-ayat yang muhkamat dan mutasyabihat.
    Seterusnya, mereka menyatakan bahawa kedua-dua surah ini datang daripada Allah SWT.
    - Pada surah yang pertama disebutkan penciptaan Nabi Adam a.s.. Pada surah yang kedua, disebutkan penciptaan Nabi Isa a.s.
    Persamaan di antara surah kedua dengan yang pertama adalah kedua-dua kejadian tersebut berlaku di luar ketentuan Allah SWT yang sering berlaku.
    - Kedua-dua surah ini mengandungi bantahan terhadap ahli kitab. Akan tetapi pada surah yang pertama, huraian bantahan dinyatakan dengan panjang lebar mengenai kaum Yahudi, tetapi huraian secara ringkasnya tentang kaum Nasrani. Walau bagaimanapun pada surah yang kedua adalah sebaliknya.
    Hal ini disebabkan kaum Nasrani datang selepas kaum Yahudi. Oleh itu, pembicaraan tentang mereka menyusul selepas pembicaraan pertama.
    - Pada akhir kedua-dua surah ini mengandungi doa. Pada surah yang pertama, doanya memohon kemenangan ke atas orang yang mengingkari dakwah dan yang memerangi pendukungnya, serta permohonan dihilangkan beban yang di luar kemampuan. Hal seperti ini selaras dengan proses permulaan Islam.
    Pada surah yang kedua pula, doanya mengajak manusia menerima seruan agama dan memohon ganjaran di akhirat kerana kesediaan menerima agama Islam.
    - Surah yang kedua diakhiri dengan masalah yang sejajar dengan permulaan surah yang pertama. Ia dianggap sebagai pelengkap. Surah yang pertama dimulai dengan penegasan bahawa kebahagiaan hanyalah untuk orang yang bertakwa dan surah ini di akhiri dengan firman Allah SWT: Dan bertakwalah kamu kepada Allah SWT supaya kamu berbahagia.
    Isi kandung surah ini :
    Sheikh Muhammad Abu Zahrah dalam kitab tafsirnya Zahratu al-Tafasir berkata: Kandungan surah ini seperti berikut:
    - Penjelasan dengan al-Quran dan pembahagiannya sama ada ayat muhkam dan mutasyabih.
    - Dinyatakan kisah keluarga Imran, kelahiran Mariam, kisah Nabi Yahya dan Isa yang menunjukkan kekuasaan Allah SWT dan kesempurnaan iradat-Nya terhadap makhluk-Nya.
    - Penjelasan berkenaan mukjizat Nabi Allah Isa atas beberapa kurniaan seperti mengubati yang buta menjadi celik.
    - Mujadalah Nabi SAW dengan Kristian dan Yahudi serta pendedahan akhlak mereka dan juga gambaran sebenar hati mereka.
    - Penerangan bahawa Islam pada dasarnya dan maknanya merupakan agama setiap Nabi kerana itulah agama Allah SWT yang kekal abadi.
    - Penjelasan berkenaan kefarduan haji dan kesatuan Islam diperlihatkan juga bentuk dan wasilahnya. Begitu juga kefarduan amal makruf dan nahi mungkar.
    - Penjelasan berkenaan dengan kewajipan pemimpin umat supaya tidak menjadikan pemegang amanah setia. Di samping itu, menerangkan berkenaan peperangan Uhud dan sebab kekalahannya.
    - Menerangkan berkenaan dengan amalan orang munafik dan sikap mereka ketika menang dan kalah.
    - Menjelaskan kepada Nabi jika ia didustakan, sebenarnya Nabi-nabi terdahulu telah didustakan seperti ayat 184.
    - Penerangan bahawa Allah SWT pasti menguji orang beriman bertujuan untuk menggilap keimanan mereka.
    - Penerangan berkenaan dengan akhlak orang yang beriman dan fikiran mereka dan berkaitan penciptaan langit dan bumi. Begitu juga doa dan tadarruk mereka.
    - Surah ini Allah SWT menutupi dengan mengajak orang yang beriman supaya berjihad terhadap golongan musyrikin dengan bertakwa dan sabar, di samping membuat persediaan seperti termaktub dalam ayat 200.
    Semoga kita menjadi golongan yang mencintai surah ali-Imran dengan membaca, mengkaji, tadabbur, seterusnya mengamalkannya supaya kita menjadi golongan yang benar-benar mendapat petunjuk dan hidayah al-Quran. Amin







    "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
    (Surah an-Nahl: ayat 125)

    Berjabat Salam

    BERJABAT tangan menjadi kebiasaan dalam perhubungan, termasuk
    diamalkan masyarakat bukan Islam.

    Ia bagi melahirkan rasa hormat antara satu sama lain, sekali gus
    merapatkan hubungan kedua-dua pihak.

    Berjabat tangan juga menjadi simbol perdamaian selepas berlaku
    sesuatu perselisihan dan dalam sesuatu urusan.

    Kebaikan daripada amalan zahir itu jelas terserlah, kerana mewujudkan
    persekitaran yang sihat, memupuk perpaduan, semangat kekitaan dan
    kebersamaan.

    Tetapi dalam Islam sejauh mana amalan ini dibenarkan? Apakah ada
    batasnya dan dilarang berjabat tangan di antara lelaki dan wanita?

    Sheikul Azhar, Dr Muhammad Sayyid Tantawi, dipetik berkata, beliau
    tidak pernah terbaca hadis atau kisah dalam sirah, Rasulullah pernah
    berjabat tangan dengan wanita yang bukan mahramnya.

    "Rasulullah tidak pernah sama sekali berjabat tangan de ngan wanita
    bukan mahram dan inilah yang dipersetujui oleh kebanyakan ulama fiqah.

    "Namun, masih ada pendapat yang mengatakan (mem bolehkan) jika
    berjabat tangan itu tidak berlandaskan niat yang jahat iaitu semata-
    mata berjabat tangan dengan hujung jari sahaja secara ikhlas,"
    katanya.

    Beliau sendiri apabila pulang ke kampung halaman, se pupunya yang
    perempuan di mana sesetengahnya sudah lanjut usia datang menghulur
    tangan mereka untuk ber salam.

    "Kami di kampung-kampung di Mesir, apabila kaum wanita ingin berjabat
    tangan dengan lelaki, maka mereka me lakukannya dengan berlapikkan
    hujung kain kelubung atau mengalaskan tangan dengan sesuatu.

    "Bagaimanapun, saya lebih cenderung kepada pendapat tidak (boleh)
    berjabat tangan antara lelaki dan wanita yang bukan mahramnya kerana
    tidak ada nas Rasulullah pernah melakukannya," katanya.

    Ketua Mahjlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah, Sheikh Yusuf al-
    Qaradawi, berkata berjabat tangan di antara lelaki dan perempuan
    bukan mahram menjadi isu rumit.

    Jadi, menurutnya, untuk mendapatkan keputusan mengikut perspektif
    Islam, ia memerlukan usaha dari segi psikologi, intelektual dan
    saintifik.

    "Jadi, mufti perlu membuang tekanan yang mempenga ruhinya dan adat
    diwarisi, kecuali ia berdasarkan nas dari al-Quran atau sunnah.

    "Sebelum mengupas isu ini, saya suka mengenepikan dua perkara yang
    saya tahu wujud persetujuan di kalangan pakar undang-undang Muslim,"
    katanya.

    Pertama, dilarang berjabat tangan dengan wanita jika khua tir
    menimbulkan keinginan seksual atau keseronokan atau jika bimbang
    berlaku godaan.

    Kedua, pengecualian dalam berjabat tangan dengan pe rempuan tua, atas
    alasan tiada kebimbangan menimbulkan gelora nafsu.

    Perkara yang sama diamalkan kepada budak perempuan kerana tiada
    kekhuatiran akan membangkitkan nafsu atau godaan.

    Sama juga jika seseorang itu adalah lelaki yang sudah tua.

    Ini berdasarkan apa yang diceritakan daripada Abu Bakar as-Sidiq,
    bahawa beliau berjabat dengan perempuan tua.

    Juga dilaporkan, bahawa Abdullah ibnu az-Zubair me ngupah wanita tua
    untuk merawatnya ketika beliau sakit dan wanita itu pura-pura tidak
    melihat dan membuang kutu daripada kepalanya.

    Malah, ini juga berasaskan apa yang dijelaskan dalam al-Quran
    membabitkan wanita tua yang mandul, diberikan pengecualian.

    Allah berfirman, maksudnya: "Dan mana-mana perempuan tua yang telah
    putus kedatangan haid, yang tidak mempunyai harapan berkahwin lagi
    maka tidak ada salahnya mereka menanggalkan pakaian luarnya, dengan
    tidak bertujuan mendedahkan perhiasan mereka, dalam pada itu menjaga
    kehormatan lebih baik bagi mereka, dan ingatlah Allah Maha Mendengar,
    lagi Maha Mengetahui." (an-Nuur:60)

    Justeru, objek perbincangan yang ingin dikongsi bersama al-Qaradwi di
    sini membabitkan yang luar daripada dua kes berkenaan.

    "Berjabat tangan dengan wanita adalah haram menurut pandangan mereka
    yang berpegang bahawa menutup semua badan wanita, termasuk muka dan
    dua tangannya adalah wajib.

    "Jika memandang kepada mereka adalah haram, menyentuh pun haram
    kerana sentuhan lebih kuat daripada memandang, ia menimbulkan berahi.

    "Tetapi mereka yang menyokong pandangan ini adalah sedikit, sementara
    majoriti pakar undang-undang Muslim, termasuk Sahabat berpendapat
    muka dan tangan tidak ter masuk dalam larangan," katanya.

    Pandangan mereka berdasarkan pandangan firman Allah dalam surah an-
    Nur, ayat 31, maksudnya: "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan
    yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang
    diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka
    menzahirkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan
    hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala
    mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka
    melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mentua
    mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-
    saudara mereka atau anak bagi saudara mereka yang lelaki atau anak
    bagi saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam,
    atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang lelaki yang telah
    tua dan tidak keinginan kepada perempuan atau kanak-kanak..."

    Jadi, al-Qaradawi mempersoalkan, di mana nas mengenai larangan
    berjabat tangan jika ia membangkitkan keinginan nafsu?

    "Saya mencari nas menyakinkan untuk menyokong la rangan itu tetapi
    saya tidak menemuinya. Hujah paling kuat di sini ialah bagi
    menghalang maksud fitnah dan ini tidak syak lagi diterima apabila
    membangkitkan nafsu atau takut fitnah," katanya.

    Bagi sesetengah ulama, mereka menjadikan tindakan Ra sulullah
    membiarkan wanita pergi selepas menerima ikrar taat setia pada hari
    penaklukan Makkah sebagai satu sandaran dalam memutuskan hukum ini.

    Mereka berpendapat, Rasulullah meninggalkan sesuatu per kara bukan
    menunjukkan ia adalah larangan, seperti baginda meninggalkannya
    kerana haram, makruh atau kerana tidak disukai.

    Kemudian mereka mendakwa, Nabi s.a.w menahan diri daripada berjabat
    tangan dengan wanita (selain isterinya) tidak menjadi nas larangan.

    Jadi, menurut mereka, sepatutnya ada hujah lain untuk menyokong
    pendapat mereka yang mendakwa berjabat ta ngan dilarang sama sekali.

    Bagaimanapun, ada pihak yang tidak bersetuju Rasulullah menahan diri
    daripada berjabat tangan dengan wanita yang berikrar setia itu. Ini
    kerana Umm Atiyah al-Ansariyyah dilaporkan dalam riwayat lain,
    menunjukkan Nabi berjabat tangan dengan wanita terbabit.

    Ini nyata berbeza dengan hadis diriwayatkan Ummul Muk minin, Aisyah
    r.a yang menafikan perkara terbabit dan menyatakan akuan ia tidak
    berlaku.

    Dalam kes ini juga ada ulama mengatakan larangan terbabit tidak dapat
    dibuktikan jika tiada dalil qatie seperti dari nas al-Quran dan hadis
    sahih.

    Malah, jika sekadar mengandaikan hadis itu sahih, ia masih tidak
    jelas hadis berkenaan menyatakan larangan lelaki dan wanita bukan
    mahram berjabat tangan.

    Bagaimanapun, daripada perbincangan di atas, al-Qaradawi memberikan
    dua keadaan hukum, iaitu:

    "Pertama, berjabat tangan di antara lelaki dan wanita yang bukan
    mahram hanya diizinkan apabila tiada keinginan nafsu dan kebimbangan
    fitnah.

    "Tetapi jika takut berlaku fitnah, keinginan nafsu dan keseronokan,
    kemudian berjabat tangan tidak diragui men jadi haram.

    "Jika satu daripada dua syarat itu tidak ada (yakni akan menimbulkan
    keinginan nafsu atau menimbulkan fitnah) di antara seorang lelaki dan
    mana-mana wanita mahram, seperti ibu saudara dan lain-lain, berjabat
    tangan menjadi haram (walaupun pada asalnya dibenarkan).

    "Kedua, berjabat tangan di antara lelaki dan wanita yang bukan mahram
    seharusnya terbatas keadaan tertentu, seperti antara hubungan
    persaudaraan atau mereka yang mempunyai hubungan disebabkan
    perkahwinan," katanya.






    "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
    (Surah an-Nahl: ayat 125)

     
    Dear Diary Blogger Template