^ Scroll to Top

Friday, August 14, 2009

Sembilan Perintah

Rasulullah s.a.w. bersabda,"Allah telah memerintahkan SEMBILAN (9)
perkara:

1. TAKUT pada Allah zahir dan batin.

2. BERLAKU adil pada keadaan gembira atau pada keadaan marah. (Manusia
apabila suka pada seseorang, maka dia akan lupa pada kesalahannya dan
melihat kebaikannya saja dan semasa marah, dia tidak melihat
kebaikannya lagi malah akan mencari pula segala keburukan orang itu.
Tetapi saya diperintahkan untuk berlaku insaf dan adil pada kedua-dua
keadaan itu.)

3. BERKELAKUAN sederhana semasa dalam keadaan miskin dan juga bila
berharta (supaya saya tidak bakhil pada ketika kesempitan dan tidak
juga membazir pada ketika berharta. Ataupun tidak teramat merendah
diri ketika menghadapi kemiskinan dan tidak bangga diri ketika kaya).

4. MESTI menjaga hubungan baik dengan sesiapa saja yang hendak
memutuskan tali silaturrahim dengan saya.

5. MESTI berkelakuan baik terhadap sesiapa yang melucutkan saya.

6. MESTI memaafkan orang yang menzalimi saya (tidak boleh berfikir untuk
membalas dendam).

7. KESENYAPAN saya mestilah dipenuhi dengan fikir akhirat atau dengan
tanda-tanda kebesaran Allah. Percakapan saya mestilah menjadi
dzikirullah (samada untuk mendakwahkan kebesaran Allah atau bertasbih
dan memuji Allah).

8. PANDANGAN saya mestilah menjadi pandangan pengajaran (yakni apa saja
yang saya lihat mesti menjadi pengajaran bagi diri saya).

9. MESTI menyeru serta menganjur kepada perbuatan-perbuatan baik.





"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

No comments:


 
Dear Diary Blogger Template