^ Scroll to Top

Thursday, February 5, 2009

Warna kulit, bangsa bukan ukuran menilai keimanan ummah

ISLAM tidak membezakan darjat, bangsa atau warna kulit penganutnya. Hal ini jelas tergambar dalam ibadat kepada Allah, sama ada solat berjemaah di masjid atau menunaikan haji di Makkah. Inilah kesamarataan dalam Islam yang sentiasa menjurus kepada perpaduan ummah.

Jika ditinjau sejarah awal kedatangan Islam, banyak contoh yang menjelaskan kesamarataan yang menonjolkan Islam tidak pernah mengamalkan diskriminasi atau membezakan seseorang kerana jantina, taraf atau warna kulit.

Ketika pasukan Muslimin tiba di Babylon bertujuan untuk menguasai Mesir, raja negara itu, Al-Muqauqis meminta menemui jururunding pasukan Muslimin.

Panglima pasukan Islam iaitu Amru As mengutuskan pasukan perunding diketuai Ubadah Samit, seorang yang hitam kulitnya dengan tinggi badan lebih dua meter.

Apabila Raja Mesir melihat Ubadah, dia ketakutan dan berkata: “Jauhkan orang hitam itu daripadaku dan tunjukkan orang lain sebagai pengganti.”

Anggota rombongan Islam menjawab: “Orang hitam inilah yang paling tinggi akalnya dan dialah pemimpin kami.”
Al-Muqauqis kemudian berkata: “Bagaimana kalian dapat menerima orang hitam itu sebagai yang termulia? Bukankah dia seharusnya paling rendah?” Demikian luahan Raja Mesir penuh hairan dengan sikap kaum Muslimin itu.

Orang Islam menjawab: “Dia paling sempurna akalnya dan terlebih dulu beriman di kalangan kami.”

Raja Mesir kemudian mengalah dan berkata: “Suruh orang hitam itu berbicara dengan lembut .Saya sungguh takut melihatnya.”

Ubadah dengan jiwa yang penuh beriman dan tenang kemudian berkata kepada Raja Mesir: “Dalam pasukan kami 1,000 orang yang kulitnya lebih hitam daripada saya.”
Begitulah kisah sejarah awal penyebaran Islam di Tanah Arab yang amat kuat iman dan mantap perpaduan ummah. Tidak timbul soal warna kulit, bangsa atau keturunan tetapi mereka genggam erat akidah Islam yang kukuh dan bersepadu di bawah panji Islam.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kemesraan, kasih sayang dan saling berbelas kasihan antara orang Mukmin diibaratkan seperti jasad, apabila satu anggota mengadu kesakitan seluruh jasad turut serta berjaga malam dan merasa panas dan gusar.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: “Sesungguhnya seorang Mukmin kepada Mukmin yang lain seperti satu binaan, sebahagiannya menyokong sebahagian yang lain.” (Hadis riwayat al Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan oleh Tabrani: “Sesungguhnya orang yang paling dekat kedudukannya antara kamu dengan-Ku adalah orang yang paling baik akhlaknya dan yang berperi laku lemah lembut mengasihi hati orang lain dan orang lain mengasihi mereka.”

Justeru, piawaian darjat dalam Islam tidak diukur pada kedudukan tinggi rendah pangkat, warna kulit, bangsa atau asal keturunan, Muslim yang tinggi kedudukan di sisi Allah ialah mereka yang mantap, ketakwaan tinggi dan akhlak luhur.







"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

No comments:


 
Dear Diary Blogger Template