^ Scroll to Top

Friday, August 8, 2008

Doaku Padamu Didalam Rintihan Kalbuku…

Tuhanku izinkan aku mencintaiMu,

melalui amalku yang singkat

dan sedekahku yang sedikit.

Tuhanku, aku tidak mampu mencintaiMU seperti Saidina Abu Bakar

Sanggup menyerahkan seluruh hartanya

atau seperti Saidina OmarYang menyerahkan separuh

hartanya demi mencari keredhaanMU

aku tidak mampu mencintaiMU

melalui solat yang khusyuk Seperti Saidina Ali

Tidak Berasa sakit walau panah menembusi kaki

izinkan aku mencintaiMU melalui solat yang ku lakukan dalam waktu

yang terbatas

Ya ALLAH...

masih ada keampunankah bagiku ..Aku terlalu jauh dari Mu..

Aku ingin kembali ke pada Mu ALLAH..

Terlalu byk lautan dosa ku...Terlalu luas bumi dosa ku..

Kau tetapkanlah hatiku agar terus dilandasan Mu ya ALLAH...

terus memengang agama Mu..

jgn biarkan aku hanyut ya ALLAH..

Ya ALLAH...

Ampunkanlah dosa hambamu ini...

Aku tidak layak ke syurga mu namun aku tidak ingin ke nerakamu..

Aku sedar akan dosa2 ku..mampukah aku menebusnya..

Ya ALLAH...

lindungilah aku...

Aku ingin kembali kepada mu..

Berikanlah aku ketenangan..

Berikanlah aku kekuatan dlm mengharungi hidup ini...

Teguhkanlah iman ku..

Kuatkanlah pendirian ku agar terus di jalan mu..

Luaskanlah fikiran ku...

Ampunilah hambamu

Ya Allah, hatiku gersang, kosong tanpa isi yang baik.

Tetapi dicemari dosa-dosa dan kemaksiatan kepadaMu.

Kau anugerahkan nikmat yang banyak kepadaku,

namun aku tidak tahu untuk mensyukurinya.

Kau menegurku dengan pelbagai bentuk ujian,

namun aku tetap lalai dari mengingatiMu.

Ya Allah, aku inginkan rahmat, kasih sayang dan perhatianMu.

Sungguh, aku yakin, hanya itu yang boleh membawa kebahagiaan hakiki.

Tetapi mengapa semua gerak lakuku, sentiasa menjauhi redhaMu?

Dunia masih mengaburi pandangan mata hatiku.

Aku seolah-olah hilang arah tujuan.

Sedang masuliyah sangat banyak menantiku.

Tapi, kebanyakan daripadanya gagal aku pikulkan.

Ya Ilahi, di manakah kebenaran amalku?

Dimanakah kebenaran hakiki?

Aku telah taubat pada jalan ini.

Ya Allah, tetapkan hatiku di atas jalan yang Engkau redhai.

Tiadalah gunanya hidupku kira amalku semuanya hilang bagaikan debu yang berterbangan, sedang dosa-dosaku menjadi lautan tempat berendam ria...

Ya Rabbi, Yang Memiliki Arsy Yang Agung, Yang Maha Agung,

Yang tiada yang layak disembah melainkan Engkau,

simpatilah hambaMu yang kerdil ini, hina dan jahil,

yang akan sesat tanpa bimbingan taufiq dan hidayahMu,

yang akan binasa di dalam neraka tanpa rahmat dan redhaMu,

yang hidupnya sentiasa sengsara tanpa kasih sayang dan perhatianMu.

Ya Allah, sungguh aku terlalu jauh dariMu,

hatiku terlalu keras dengan dosa-dosa terhadapMu.

Seringkali aku melanggar janji dengan Mu.

Begitulah hakikat hambaMu yang terlalu lemah untuk melawan belitan iblis dan nafsu. Ya Ilahi, kira Kau ingin menghukumku, maka Engkau adalah Dzat Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana...

Ya Ilahi... aku tak punya apa-apa melainkan apa yang Engkau anugerahkan,

tiada siapa yang memahamiku melainkan Engkau Rabb Yang Maha Memahami,

tiada siapa yang mengetahui sakitnya jiwaku,

melainkan Engkau Rabb Yang Maha Mengetahui,

tiada siapa yang mampu membantuku menguraikan kesulitanku,

melainkan Engkau Rabb Yang Maha Mengurusi makhluk,

tiada siapa pula yang mampu menghalang rencanaMu,

sekiranya kau tetapkan kecelakaan mahupun kesenangan atasku...

Ya Rabb, sungguh Kaulah yang Maha berkuasa

dan Maha berkehendak atas segala sesuatu...

Janganlah Kau haramkan rahmat dan hidayahMu atasku

hanya kerana dosa-dosa dan kemaksiatanku.

Ya Rabbi, Pemilik segala ampunan, Yang Maha Perkasa

dan tidak pernah menzalimi makhluk... ampunilah hambaMu...

tiadalah maknanya hidup ini tanpa ampunan dan rahmatMu.

Sungguh, aku amat yakin, bahwa rahmatMu Maha Luas dari dosaku..

walau kutahu, masih ramai lagi hamba-hambaMu

yang lebih layak untuk menerima perhatian dan kasih sayangMu,

Namun aku tetap terus meminta rahmatmu tanpa jemu

dan terus meminta walaupun aku tahu aku tak layak

dengan dosaku yang setinggi gunung

dan aku yakin sekali bahawa Allah lah sahaja

tempat aku bergantung harap dan kepada Allah lah

jua tempat aku akan kembali.

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rabbi, Ya Ilahi,

curahkanlah rahmat dan kasihMu.

Ya Allah, dengarkanlah rintihan hatiku ,

kabulkan doa harapanku..

agar ku dapat perlindunganMu,

hingga selamat nasibku bila berhadapan denganMu kelak...

Perkenanlah permintaan ku ini Ya Rabb.

Ya...Allah...Ya Tuhanku
dalam sedarku aku selalu berusaha memanggil namaMu...
berkeluh kesah tentang kehidupan padaMu...
Menangis kerana kebesaranMu dan kecilnya aku....

Tetapi... dunia skrg ini amat menyedihkan...
Sehingga aku tenggelam didalamnya.....
dan aku jujur, terkadang aku menjadi manusia yang selalu silau akan semuanya....
walaupun bukan didalam semua hal…
atau setidaknya aku sering lalai dan terlupa.....
Ingin ku menjadi manusia yang baik dan taat...
menjadi hambaMu yang terbaik dan Bertakwa kepadamu Ya Rabb....
Tapi dunia ini terlalu berat buatku untuk kutempuh.....

Ya Allah ya Tuhanku......
Sebenarnya tatkala aku mendengar seruanMU....
melalui majlis taklim, hamba2Mu yang taat,kitabMU..........
Aku sedar akan kebesaranMu dan juga kebenaran2 dalam KitabMU.....
Bergetarlah tubuhku dan air mataku mengalir deras
...oh...Tuhan.........

Tapi kini lihatlah,... lihatlah siapa aku....
Betapa lemahnya aku sampai membiarkan umat islam mulai tenggelam
Terpedaya oleh mereka yang zalim .....
Dan spontan darah jihadku mengalir, semangatku bangkit.....


Tapi ya Allah , ya Tuhanku......
Dunia ini begitu nyata dan begitu besar buatku....
Aku begitu kecil, begitu lemah, untuk semuanya itu....
dan dalam kerendahanku pula....aku kadang merasa sendiri......
dimana ??? dimana pejuang islam sejati yang lain........
Yang selalu mengumandangkan takbir kebesaranMU.....
Yang selalu menjunjung islam sebagai jalan dan tujuan hidupnya.....
Yang selalu apa yang dilakukan adalah untukMU.......
Yang mempunyai rasa sayang yang tinggi kepada semuanya....

Ya Allah ya Tuhanku.....
berikanlah petunjukMU dan bangkitkanlah semangat islam....
pada jiwa jiwa yang bersih untuk siapapun di dunia ini......
terutama pada sahabat2 ku.....sesama muslim......
berikanlah mereka semua api jihad abadi....
yang tidak pernah padam seumur hidupnya.......
sehingga mereka bersatu untuk menegakkan islam dimuka bumi.....


ya Allah... Ya Tuhanku.......
Dulu ketika kusengsara, aku mencari sebaik-baiknya penolong...
kini Engkaupun telah datang padaku dan menemani hari hariku...
Engkau berikan aku keyakinan keberadaanMU yang satu...
Engkau bukan hanya sesembahanku melainkan juga teman terbaik sepanjang hidupku...

Ketika kubahagia, Engkau tetap disampingku...
Ketika kubersedih , Engkau menghiburku....
Ketika aku kebingungan, Engkau menunjukkanku...
dan banyak hal-hal yang lain Engkau berikan padaku tak terkira...
dan akupun sangat berterima kasih dan sujud syukur padaMU...

Tapi kini akupun ingin berkata jujur padaMU...
Ya Allah... Engkau telah memasukkan satu lagi perasaan kepadaku iaitu risau umat...
Kerana Engkau berikan rasa sayang padaku pada semua umat manusia,
Sedangkan aku melihat banyak umat manusia yang menderita...

Ya Allah ... tahukah Engkau kalau telah membuatku bersedih hati...
Kerana Engkau berikan rasa sayang padaku pada semua umat manusia,
Sedangkan banyak umat manusia memikirkan dirinya sendiri...

Ya Allah... tahukah kalau Engkau telah melukai perasaanku hingga membuatku menangis...
Kerana Engkau telah berikan rasa sayang padaku terhadap semua umat manusia..
Sedangkan banyak umat manusia dalam kesesatan yang nyata...

Ya Allah... Tahukah Engkau ada hal yang paling menyakitkan sepanjang hidupku..
Kerana Engkau telah berikan kesedaran untuk menegakan panji-panjiMU ,
namun diri ini tidak dapat berbuat banyak untuk kehidupan ini....

Maafkanlah diriku Ya Allah kerana hanya engkau yang tahu isi hati ini…
Maafkan juga kalau air mata ini tak dapat kubendung mengharap belas kasihMU..
Tiadapun satupun kesombongan yang dapat kulakukan dihadapanMU...
mahupun pada semua umat manusia yang lain dan hanya padamu aku berserah diri…
Dan tak berani pula kuberpaling padaMU..
kerana kutahu hanya Engkau selalu menjadi satu-satunya penolong setia dalam hidupku....


Ya Allah ....Ya Tuhanku... Mahukah Engkau menghapus dukaku...
Semoga Engkau mendengar rintihan tangisku yang tiada berkesudahan....
Engkau telah tahu siapa aku, tanpa aku mengatakanya....
tidak banyak yang kuminta padamu tuhanku, bukan pula syurga yang indah yang diimpikan banyak orang ....
Cukuplah beri hamba kemampuan untuk membuat semua umat manusia tersenyum dijalanMU,
Seperti Engkau berikan pada orang-orang beriman sebelumku...
Dan berikanlah hamba sahabat sahabat yang setia dalam memperjuangkan cita citaku dalam menegakkan ajaran ISLAM ini dan menangkanlah aku terhadap kaum yang kafir,

hanya engkaulah sahaja tuhanku yang memahami isi hati ini.
Ya...Allah Kabulkanlah Permintaan ku ini dengan Keredhaan mu Ya Rabb…










"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."

(Surah an-Nahl: ayat 125)

No comments:


 
Dear Diary Blogger Template