^ Scroll to Top

Sunday, August 24, 2008

Bagaimana mencegah Mungkar?

Salah satu sebab mengapa ilmu agama yg kita pelajari dari ustaz/org alim/ulama'/mufti dll tak dapat meresap ke lubuk-hati-jiwa-raga dan seterusnya di zahirkan dalam bentuk amalan adalah kerana aku dan korang MEMANDANG BURUK org yg nak nasihat kita..cis!

Bila ada makhluk tuhan yg tampil untuk tegur kita, maka kita mulalah pandang si penegur atas-bawah, dan sekiranya si penegur ada sedikit keburukkan…maka kita membuat kesimpulan: KAU TAK LAYAK TEGUR AKU..!

Macam setan yg benci di tegur…walaupun Allah yg menegur..nauzubillah…!

Setiap org perlu kepada "penyedar"…walaupun ia seorang Nabi…apatah lagi aku, korang dan semua ummat manusia..sangat perlu kepada 'penyedar'..dan penyedar yg paling baik adalah diri sendiri…di sini aku ucapkan ribuan terima kasih kepada mereka2 yg secara tidak langsung menjadi 'penyedar' aku…oh..terharunya..

Penyedar adalah manusia biasa yg mempunyai kesilapan juga…maka memang satu larangan ugama supaya kita tidak melihat kepada penyedar semata2, tapi lihatlah apa yg mereka sedarkan…

sebenarnya al Quran adalah 'surat' dari Allah yg di 'alamat'kan kepada semua ummat manusia..dan semua org layak jadi 'posmen'…semua org…

alangkah ruginya seorang yg tak mahu terima surat kiriman wang hanya kerana tidak suka dengan posmen yg mungkin berpakaian selekeh….atau motor yg buruk..atau posmen dari bangsa yang kita tak suka, (posmen tu tetap dapat gaji daa…)

Bukankah jelas 'alamat' kita kat 'surat' tu..oh,..sungguh kasihan…
cubalah lihat Al-quran itu..sungguh jelas 'nama' dan 'alamat'nya..jadi terimalah walaupun ianya disampaikan oleh seorang yg baru semalam masuk islam,,…

Seorang HambaAllah kata:
ustaz2 kat surau yg selalu kau dengar ceramah tu, hanya ajak org kepada solat, zakat, haji bla bla bla , tapi ustaz tu tak mencegah mungkar, macamana aku nak ikut dia? sedangkan ayat Al-Quran suruh ajak kepada kebaikkan dan cegah kepada mungkar!, ustaz tu tak betul sebab hanya amal separuh dari ugama, hanya ajak kepada kebaikkan, kemungkaran macam mana?

Koft..koft…(aku pura2 batuk.ni -..uhuk..uhuk..!)

----------------------

Maka aku pun email seorang bakal ustazah perempuan bujang yg belajar kat University Al Azhar Mesir, penuntut Syariah Islamiah…

Antara nasihatnya adalah:-

Org akhir zaman ini tak faham tafsir Al Quran sebenarnya…tak faham apa itu maksud sebenar 'Nahiy anil munkar'@mencegah kemungkaran.

Nahy anil munkar bukan bermakna dengan keras, kasar, kuasa, kekuatan, senjata atau seumpamanya.

Satu contoh yang mudah di sini memberi gambaran apa itu Nahy anil munkar sebenarnya. Di zaman Nabi SAW, seorang Badwi telah masuk ke Masjid-un-nabawiy dan mula kencing di satu sudut Masjid. Para Sahaabat RA segera bergegas untuk bertindak ke atasnya tetapi dilarang oleh Nabi.
Nabi s.a.w membiarkan dulu Badwi tadi selesai buang air kecil dan kemudiannya dengan penuh kasih sayang memanggil orang Badwi tersebut ke sisinya dan berkata-kata dengannya dengan lemah lembut sehingga Badwi itu faham akan kebersihan dan kesucian rumah Allah, dll. Lihatlah bagaimana keburukan yang orang Badwi itu telah lakukan - kencing di hadapan Nabi (Sallallaahu Alayhi Wasallam) di dalam Masjid-un-Nabawiy. Walaupun sedemikian, perhatikan bagaimana Nabi (Sallallaahu Alayhi Wasallam) melaksanakan tugas Nahy anil munkar.

Kerana tu dalam Al-Quran guna huruf "DAN"…bermakna, dua2 kena buat…cegah mungkar buat, ajak baikpun kena buat..dan bila ajak baik dengan hikmah..automatik amalan baik tadi mencegah mungkar..mengerti?!

(Nota: terima kasih adikku..belajar rajin2…mak kamu cukup Bangga dengan dirimu..abg doakan adik berjaya dunia akhirat..amin…)

Korang tanya pulak: apa itu HIKMAH?

Hikmah adalah seperti memukul ular dengan tongkat, yg mana…ular mampus, tongkat tak patah..so bolehlah guna tongkat tu lagi untuk ketuk ular lain pulak..

Kalau org tak solat kita marah2, pukul mereka…memang mereka pergi masjid..tapi mungkin itu adalah kali terakhir…oh…(pukul anak sendiri-takpe..)

Bercerita pasal ular..aku ada cerita nak di ceritakan:

Pada suatu hari di sebuah taman perumahan,dekat taman permainan, sedang budak2 asyik bermain..tiba2 mereka menjerit:

Ular!

Ular!

Ular!

Lalu datanglah penduduk kampung ni dan bunuh ular tersebut…seekor anak ular, tapi boleh tahan bisanya dan besarnya…

Esoknya sekali lagi penduduk kampung gempar apabila ada pulak ular lain yag datang kat taman permainan duniawi itu dan mengganggu budak2.,..maka sekali lagi org kampung datang dan membunuh ular tersebut..mampus!

Pada hari berikutnya budak2 itu bermain dengan riang dan gembira..kerana tiada lagi ular yg datang mengganggu mereka bermain..

Sekian, apa moralnya cerita ini..?

Ular!

Ular!

Ular!

Oh..ada lagi ular yg datang mengacau budak2 bermain..maka org kampung sekali lagi menjadi pembunuh bersiri kepada ular2 tersebut..

Akhirnya org kampung bermesyuarat;

Tak boleh jadi nih..ni mesti ada punca kedatangan ular2 yg mengganggu ketenteraman kampung kita…

Maka org kampung mula lah bergerak dan mencari di manakan 'punca' kedatangan ular2 tersebut..dan akhirnya berjumpalah akan sarang ular dekat hujung kampung dan di dalamnya ada ibu ular yg sangat besar…maka sekali lagi org kampung menjadi pembunuh ular ..dan mampuslah ibu ular yg sangat besar itu…

Semenjak hari itu, budak2 kat kampung tu bermain dengan riang dan gembira kerana ibu ular telah mampus dan tiada lagi anak ular yg berkeliaran membuat onar…

Sekian terimakasih…

-------------

Begitu jugaklah kita hari ni, hari2 polis tangkap ahli maksiat yg terdiri antaranya daripada Perogol-bunuh-bakar!, dah polis sumbat mereka dalam penjara , surat kabar esok cerita pulak ada Perogol-bunuh-bakar!..org lain ni..bila masa belajar ntah?…polis pun buat ops besar besaran2 dan dah dpt tangkap Perogol-bunuh-bakar!.ini..tapi selang dua tiga hari muncul pulak : Perogol-bunuh-bakar!

Maka berkatalah ketua polis negara waktu tu..

Tak boleh jadi nih..ni mesti ada punca kedatangan Perogol-bunuh-bakar yg mengganggu ketenteraman malaysia kita…

Maka polis mula lah bergerak dan mencari di manakan punca kedatangan Perogol-bunuh-bakar! Ada institut Perogol-bunuh-bakarkah…rupa2nya punca segala maksiat datang dari amalan meninggalkan solat…kerana sembahyanglah yg mencegah kemungkaran!

Perogol-bunuh-bakar dll ahli maksiat adalah datang dari mereka2 yg meninggalkan solat!

Jadi jika sekiranya rakyat malaysia, semua sembahyang bagus2 macam Nabi sembahyang maka pasti tak ada lagi org yg buat maksiat! Pasti! Ini janji Allah!

So..jika ustaz ajak korang sembahyang, bermakna secara tidak langsung ustaz tu mencegah kemungkaran, mengerti?!

Sebab tu penjara dan pusat serenti kat malaysia makin hari makin besar..sebab mereka suka meninggalkan sembahyang. Sebab itu mereka masuk ke sana.mengerti?!

Kalau masih tak paham bila guna dalil dan nas, Mari kita rujuk buku teks matematik SPM 2006.

Bukak muka surat..arghh..tak ingat.. dari tajuk PENAALUKAN dalam matematik..

Contoh ilmu penaalukan:

premis 1 : segitiga mempunyai sudut tegak
premis 2 : PQR ialah sebuah segi tiga bersudut tegak
kesimpulan : segi tiga PQR mempunyai sudut tegak

secara asasnya premis2 nie terbahagi kepada 3 bentuk...aku tulis bentuk satu dah ler..ni bukan entry matematik spm!

Contoh premis bentuk 1

premis 1 : semua A adalah B
premis 2 : C adalah A
kesimpulan : C adalah B

contoh lain...

premis 1 : semua nombor kuasa 2 adalah nombor positif
premis 2 : (-25)^2 ialah nombor kuasa dua
kesimpulan : (-25)^2 ialah nombor positif

Jadi jika korang nak paham tentang ustaz yg tak cegah mungkar nie..tengok contoh di bawah:

Contoh panaalukan:

Premis satu: ustaz ajak korang solat
Premis dua: solat mencegah kemungkaran
Kesimpulan: ustaz mencegah kemungkaran….!

Korang paham tak nie?!
Aku bagi contoh lain pulak…

Contoh:
Premis satu: Semua org suka tidur
Premis dua: tidur adalah saudara mayat
Kesimpulan: semua org …ha ha ha!jawab sendiri, korang semua dah masuk "U"..ha ha!

Dah bercerita pasal ilmu penaklukan, aku nak kabor kat korang semua bahawa semua org lelaki yg beriman: hati hendaklah di 'takluk' oleh masjid…seperti doctor yg di 'takluki' oleh klinik, nelayan di 'takluk' oleh laut…maka apa kerja org yg ditakluki ini?

Dah tentulah mereka selalu buat hubungan dengan apa yg menakluknya… doktor hari2 pergi klinik..nelayan hari2 pergi laut..dan org beriman hari2 pergi masjid..mengerti?!

Jadi aku ajak korang solat jemaah kat masjid nampak macam aku tak cegah kemungkaran korang…memang aku tak cegah pun! Oh..isk…hakikatnya solat koranglah yg mencegah kemungkaran….aku hanya ajak korang solat jer..jomSolat!(dulu sureSolat)

Sesungguhnya solat itu mencegah Mungkar…(al-Quran)

MORAL: Janganlah jika korang nampak ustaz tu tak cegah mungkar menjadikan alasan untuk korang tak nak terima ilmu dia..memang jahil(bodoh)lah korang…jika korang mampu cegah mungkar dengan tangan, cegahlah, kalau tak, dengan mulut/tulisan…dan serendah darjat adalah dengan HATI! tapi la ni, bukan nak mencegah mungkar dalam hati, sokong mungkar lagi..oh..siap SMS..oh..aku bukan ahli fatwa…oh..aku bukan!..isk!

ps: Ingat! Harimau mati meninggalkan belang..
Manusia mati menjadi mayat yang kena makan ulat..ingat nie..INGAT!








"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

No comments:

 
Dear Diary Blogger Template